Page 457 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 457
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
kısa ve yeteneksiz olduğu gerekçesiyle okul basket takımına alınmamıştır. 400’den fazla icadı bulunan ve
sanayii imparatorluğu kuran George Westinghouse, yeteneksiz ve tembel olduğu için kolejden uzaklaştırma
almıştır. Albert Einstein, 15 yaşında liseyi yarıda bırakmış, bir yıl sonra başka bir okulun sınavlarına girmiş
orada da başarısız olmuştur. Balzac, öğretmenleri tarafından tembel olarak adlandırılmıştır. Beethoven,
keman tutuşu yüzünden öğretmenleri tarafından müzisyen olmayacağına kanaat getirilmiştir. Tolstoy,
öğrenme isteği olmadığı için kolejden atılmıştır.
Churchill, askeri liseye ancak üçüncü derecesiyle en düşük puanı alarak girebilmiştir. Elvis Presley,
başvurduğu müzik stüdyosu patronu tarafından kovulmuş ve kamyon şoförlüğüne devam etmesi öne-
rilmiştir. Genetik bilimin öncüsü Gregor Mendel, okumak istediği üniversitelere kabul edilmemiş, kabul
edildiklerini okuyamamıştır. Bitiremediği bir üniversitenin profesörü Mendel için, bir bilim adamı için gerekli
berrak düşünebilme yeteneğinin olmadığını dile getirmiştir.
Tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de üstün potansiyelli çocukların eğitimleri için birtakım
çalışmalar yürütülmüştür. MEB ve TÜBİTAK tarafından 2009 Şubat’ta yapılan “BİLSEM Modeli” çalıştay
raporunda, üstün zekâlıların eğitiminde yaşanan sorunların başında öğretmen yeterliliklerinin zayıf olması
bulunmaktadır.
Öğretmenin branşı ile ilgili çağı, yeni yayınları, genç kuşağın konuya bakışını bilmeli ve değişimlerden
haberdar olmalıdır.
Hitap ettikleri yaş grubun oyunlarından, zevklerinden haberdar olmalı ve hatta karşısındaki grubun
bunlara düşkünlüğüne göre meydan okuyabilecek kadar çocuk da olabilmelidir.
Öğrencilerini okuyabilmelidir. Kişiyi okumak; vücut dilini, ses tonunu, bakışını anlamanın yanı sıra
gösterdiği bilişsel, davranışsal, duygusal belirtileri doğru anlayabilmektir. Yaramazlık mı hiperaktivite mi,
potansiyelinden sıkılmak mı basit geldiğinden hor görmesi mi, odaklanamadığından dikkatinin dağılması
mı yoksa okuyamadığından dolayı kaçması mı?
Örneğin; DEHB öğrenci ile yaramaz öğrenci ve hatta üstün potansiyelli öğrenci karıştırılır. Dikkat eksik-
liği ve hiperaktivite bozukluğu olarak açılımı olan bu rahatsızlıkta dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu
bir arada yahut ayrı ayrı görülebilir. Diğer bir ifade ile bir çocuk hem dikkat eksikliği hem de hiperaktif ola-
bileceği gibi sadece birine sahip olabilir. Yahut hiçbirine sahip olmayıp sadece üstün potansiyeli sebebiyle
benzer davranışları sergiliyor olabilir.
Üstün potansiyelli kişide dinlemez görünürken aynı anda birden fazla konuya dikkatini yoğunlaştıra-
bilme yahut bir işe/düşünceye fazla odaklandığı için diğer bir konuya dikkat vermeme durumu görülebilir.
Dikkat eksikliğinde yönergeleri başından sonuna kadar takip edememek öne çıkarken hiperaktivitede ise
yerinde duramamak öndedir. Yerinde duramayan öğrencinin yönergeyi de takip etmediği sanılarak yanlış
tespitlerle çocukların etiketlendiği görülmüştür.
Dikkat eksikliği durumu yahut hiperaktivite özellikleri hemen her ortamda benzer sorunları ortaya
çıkarır. Üstün potansiyelli bireylerde ise sorunlu davranış her ortamda aynı şekilde görülmez. Öğrencinin
ilgi alanı ile ilgili ortamlar yahut iletişim kurabildiği rahatladığı ortamlarda sorunlu davranışların azaldığı
ve hatta yok olduğu görülebilir. Bu farkların ve detayların doğru takip edilip anlaşılabilmesi için öğretmen-
lerinin bu konuda doğru bilgi sahibi olup gözlemleyebilmesi gerekmektedir.
Öğretmen disiplinler arası bağ kurabilmelidir. Sürekli aynı örnek üzerinden defalarca tekrarlamak
öğrenemeyene yardımcı olmaz. Farklı örnekler oluşturabilmeli, farklı disiplinleri birleştirerek hem daha
renkli bir öğrenme ortamı yaratmış olmanın hem de bir örnekle birden çok kazanımı verme şansı bulma-
nın keyfini çıkarabilir.
Tüm bunları yapmasını beklediğimiz öğretmenlerimiz formasyon eğitimlerinde pek de yoğun bir şe-
kilde bu tarz bir eğitim almamaktadırlar.
Gerek MEB hizmet içi eğitim sertifika programları gerekse üniversitelerin pedagojik formasyon eğitim
programları incelendiğinde şöyle bir özet eğitim tablosu karşımıza çıkmaktadır.
- Bildiri Metni - 457 Eğitimde Yeni Normlar-II