Page 116 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 116
bilindik ve tanıdık ifadelerle anlatılmasına olanak sağlar. Herhangi bir metaforda hedef, kaynak ve
ilişkilendirme olmak üzere en az üç temel öğenin varlığından söz edilir (Aygün, Durukan, ve Hacıoğlu,
2015; Zeren ve Yapıcı, 2014). “Pandemi hapsolmak gibidir çünkü bu süreçte evde kapalı kaldım.”
şeklinde öğrencinin verdiği bu metafor örneğinde "pandemi" hedef kavramken "hapsolmak" kaynak
kavramdır. Hedef ile kaynak kavram arasındaki ilişkilendirme ise “evde kapalı kalmak”tır. İkisinin de
“kapalı kalmak” eylemini içermesi ise hedef ile kaynak arasındaki ilişkilendirmedir. Bu yapıda birey
oluşturmuş olduğu metaforda pandemi döneminde insanların evden çıkamamasını, hapsolmak
kavramının insanın belirli sınırlar içinden çıkamaması anlamına gelmesiyle ilişkilendirmiştir.
Bu çalışmada pandemi döneminde fizik eğitimi alan öğrenciler üzerinde odaklanılmıştır. Fizik
gibi soyut ve sayısal bir dersin yüz yüze eğitim olmadan, pandemi sürecinde uzaktan alındığında
öğrencilerin yaşadığı güçlükleri ve deneyimlerini öğrenme amacı bu çalışmanın yapılmasında etkili
olmuştur.
Araştırmanın Amacı
Çalışmanın amacı; öğrencilerin pandemi sürecini ve pandemi sürecindeki fizik eğitimini algılama
biçimlerini ortaya koyma çıkarmaktır. Bu temel amaç çerçevesinde;
• Öğrencilerin «pandemi» kavramıyla ilgili sahip oldukları metaforlar nelerdir?
• Öğrencilerin «pandemi dönemi fizik eğitimi» kavramıyla ilgili sahip oldukları metaforlar
nelerdir?
• Belirtilen metaforlar ortak özellik bakımından hangi kavramsal kategoriler altında
toplanmaktadır?
sorularına cevap aranmıştır.
Yöntem
Pandemi döneminde fizik eğitimi alan öğrencilerin pandemi ve pandemi dönemine yönelik
algılarını ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma, nitel araştırma modelinde yürütülmüş ve nitel
araştırma modellerinden olgubilim (fenomoloji) deseni kullanılmıştır. Olgubilim deseni katılımcılar
tarafından oluşturulan anlamları tanımlamak ve açıklamak amacıyla kullanımı sık tercih edilen bir
desendir. Fenomenleri araştırmayı amaçlayan çalışmalar için fenomenoloji uygun bir araştırma zemini
oluşturmaktadır (Yıldırım & Şimşek, 2011).
116