Page 115 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 115

Giriş

                      Pandemi,  Dünyada  hızlı  bir  şekilde  yayılan  hastalıklara  verilen  ve  etkisini  gösteren  salgın

               hastalıklara verilen genel isimdir. Pandemi, Dünya Sağlık Örgütü tarafından ilan edilir.Ortaya çıkan
               hastalığın insandan insana kolay şekilde bulaşması ve ülkelere, kıtalara hızlıca yayılması bu dönemin

               ilan edilmesi için önemli bir faktördür. Tarihte daha öncede pandemi dönemi kara veba, tifüz, domuz
               gribi, grip, kolera gibi salgın hastalıklar nedeniylede ilan edilmiştir (TÜBA, 2020). Günümüzde Çinin

               Wuhan kentinde ortaya çıkıp insandan insana hava ve çeşitli yollarla geçip Dünyada kıtalara ve ülkelere

               hızlıca yayılan Covid-19 sebebiyle Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından  pandemi ilan edilmiştir.
               Virüsün insandan insana kolay bir şekilde hızlıca yayılıyor olması dünya için acil önlemlerin alınmasını

               zorunlu kılmıştır ve pek çok ülkede “olağanüstü hal” ilan edilmiştir. Bu süreçte durumun ciddiyetinden
               dolayı  insanlar  evde kalmış, bazı istisnalar  dışında  evlerinden  dışarı  çıkmamışlardır.  Dünyayı evine

               hapseden Covid-19 pandemi sürecinde eğitim de kesintiye uğramıştır. Ülkeler, kesintiye uğrayan eğitim

               faaliyetlerinin devami için alternatif arayışlar içerisine girmek zorunda kalmışlardır. Türkiye de dahil
               olmak  üzere  pek  çok  ülke  teknoloji  altyapıları  kapsamında  uzaktan  eğitim  faaliyetlerini  sürdürme

               eğiliminde olmuşlardır. Öğrenciler öğrenim süreçlerini, kaldıkları yerden, uzaktan eğitim aracılığıyla
               online olarak evlerinden devam ettirmişlerdir.


                      Yüz yüze eğitimin mümkün olmadığı pandemi sürecinde eğitimin sürdürülebilir kılınabilmesi
               açısından  uzaktan  eğitimin  tercih  edilme  gerekçesi;  eğitimi  destekleme,  geliştirme  ve  etkinleştirme

               potansiyeline sahip olmasından kaynaklanmıştır. İlk aşamada en ideal alternatif olarak görülen uzaktan

               eğitimin öğrencilerin pandemi sürecinde evlerinden devam ettirdikleri eğitimleri üzerindeki etkisinin ne
               olduğu,  ne  kadar  verim  alındığı  ancak  kriz  sonrasında  yapılacak  analizlerle  ortaya  çıkacaktır.  Bu

               analizler pandemi döneminde eğitimin iyi planlanması açısından oldukça önemlidir. Pandemi sürecinin,

               eğitim  açısından  öğrencilerin  bakış  açısıyla  nasıl  değerlendirildiğinin  belirlenmesi  hem  planlama
               açısından hem de verim açısından oldukça önemlidir ve alana katkı sağlayacak nitelikte sonuçları, ilgili

               literatüre kazandıracaktır.

                      Öğrencilerin  pandemi döneminde  yaşadığı  zorluklar  ve  deneyimler  neler  olmuştur? Pandemi

               dönemi öğrenciler üzerinde ne tür etkiler yaratmıştır? Öğrenciler pandemi döneminde fizik eğitiminden
               verim  almışlarmıdır?  Pandemiden  ve  pandemi  döneminde  fizik  eğitiminden  bahsedildiğinde  neler

               düşünmektedirler? Bunları anlamanın yollarından biri metaforlardır. Öğrencilerin pandemi ve pandemi

               dönemi fizik  eğitimine yönelik  algılarını ölçmek  için metaforlar  ideal bir  araç  olarak  düşünülebilir.
               Metaforlar bir olgu hakkında düşünmek için zihinsel bir çerçeve sundukları için (Shuell, 1990)  bir

               olguyu anlamada ve açıklamada işe koşabileceği güçlü bir zihinsel araç olarak değerlendirilmektedir
               (Kurt ve Sarı, 2018; Yalçın-Wells, 2015). Bir olgu/kavram başka bir olguya/kavrama benzetilerek açık

               veya örtük bir biçimde açıklanması anlamına gelen metafor soyut ya da anlaşılması güç olguların daha

                                                              115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120