Page 115 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 115
Giriş
Pandemi, Dünyada hızlı bir şekilde yayılan hastalıklara verilen ve etkisini gösteren salgın
hastalıklara verilen genel isimdir. Pandemi, Dünya Sağlık Örgütü tarafından ilan edilir.Ortaya çıkan
hastalığın insandan insana kolay şekilde bulaşması ve ülkelere, kıtalara hızlıca yayılması bu dönemin
ilan edilmesi için önemli bir faktördür. Tarihte daha öncede pandemi dönemi kara veba, tifüz, domuz
gribi, grip, kolera gibi salgın hastalıklar nedeniylede ilan edilmiştir (TÜBA, 2020). Günümüzde Çinin
Wuhan kentinde ortaya çıkıp insandan insana hava ve çeşitli yollarla geçip Dünyada kıtalara ve ülkelere
hızlıca yayılan Covid-19 sebebiyle Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından pandemi ilan edilmiştir.
Virüsün insandan insana kolay bir şekilde hızlıca yayılıyor olması dünya için acil önlemlerin alınmasını
zorunlu kılmıştır ve pek çok ülkede “olağanüstü hal” ilan edilmiştir. Bu süreçte durumun ciddiyetinden
dolayı insanlar evde kalmış, bazı istisnalar dışında evlerinden dışarı çıkmamışlardır. Dünyayı evine
hapseden Covid-19 pandemi sürecinde eğitim de kesintiye uğramıştır. Ülkeler, kesintiye uğrayan eğitim
faaliyetlerinin devami için alternatif arayışlar içerisine girmek zorunda kalmışlardır. Türkiye de dahil
olmak üzere pek çok ülke teknoloji altyapıları kapsamında uzaktan eğitim faaliyetlerini sürdürme
eğiliminde olmuşlardır. Öğrenciler öğrenim süreçlerini, kaldıkları yerden, uzaktan eğitim aracılığıyla
online olarak evlerinden devam ettirmişlerdir.
Yüz yüze eğitimin mümkün olmadığı pandemi sürecinde eğitimin sürdürülebilir kılınabilmesi
açısından uzaktan eğitimin tercih edilme gerekçesi; eğitimi destekleme, geliştirme ve etkinleştirme
potansiyeline sahip olmasından kaynaklanmıştır. İlk aşamada en ideal alternatif olarak görülen uzaktan
eğitimin öğrencilerin pandemi sürecinde evlerinden devam ettirdikleri eğitimleri üzerindeki etkisinin ne
olduğu, ne kadar verim alındığı ancak kriz sonrasında yapılacak analizlerle ortaya çıkacaktır. Bu
analizler pandemi döneminde eğitimin iyi planlanması açısından oldukça önemlidir. Pandemi sürecinin,
eğitim açısından öğrencilerin bakış açısıyla nasıl değerlendirildiğinin belirlenmesi hem planlama
açısından hem de verim açısından oldukça önemlidir ve alana katkı sağlayacak nitelikte sonuçları, ilgili
literatüre kazandıracaktır.
Öğrencilerin pandemi döneminde yaşadığı zorluklar ve deneyimler neler olmuştur? Pandemi
dönemi öğrenciler üzerinde ne tür etkiler yaratmıştır? Öğrenciler pandemi döneminde fizik eğitiminden
verim almışlarmıdır? Pandemiden ve pandemi döneminde fizik eğitiminden bahsedildiğinde neler
düşünmektedirler? Bunları anlamanın yollarından biri metaforlardır. Öğrencilerin pandemi ve pandemi
dönemi fizik eğitimine yönelik algılarını ölçmek için metaforlar ideal bir araç olarak düşünülebilir.
Metaforlar bir olgu hakkında düşünmek için zihinsel bir çerçeve sundukları için (Shuell, 1990) bir
olguyu anlamada ve açıklamada işe koşabileceği güçlü bir zihinsel araç olarak değerlendirilmektedir
(Kurt ve Sarı, 2018; Yalçın-Wells, 2015). Bir olgu/kavram başka bir olguya/kavrama benzetilerek açık
veya örtük bir biçimde açıklanması anlamına gelen metafor soyut ya da anlaşılması güç olguların daha
115