Page 119 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 119
Metaforların sınıflandırılıp kategorileştirilme aşaması:
Bu aşamada, temel olarak öğretmen adaylarının üretmiş olduğu metaforların imgeleri ilgili
olguya ilişkin sahip oldukları ortak özellikler bakımından irdelenmiştir. Bu işlem esnasında özellikle her
metafor imgesinin ilgili olguyu nasıl kavramsallaştırdığına bakılmıştır. Saban (2009) tarafından ifade
edildiği gibi (1) metaforun konusu, (2) metaforun kaynağı ve (3) metaforun konusu ile kaynağı
arasındaki ilişki bakımlarından analiz edilmiştir.
Geçerlik ve güvenirliği sağlama aşaması:
Nitel bir araştırmada geçerliğin sağlanması için kullanılan iki önemli ölçüt yer almaktadır. Bu
ölçütler toplanan verilerin ayrıntılı bir şekilde rapor edilmesi ve araştırmacının sonuçlara nasıl ulaştığını
ayrıntılı olarak açıklamasıdır (Yıldırım, 2010:81-82). Bu araştırmanın geçerliliğini sağlamak amacıyla
iki temel işlem gerçekleştirilmiştir. Öncelikle, toplanan veriler detaylı bir şekilde rapor edilmiştir. Daha
sonra veri analiz sürecinde araştırmacı tarafından izlenen adımlar ayrıntılı bir biçimde açıklanmıştır.
Elde edilen tüm veriler, bulgularda, hem nicel hem de nitel olarak bir arada verilmiştir.
Güvenirliği sağlamak için oluşturulan metafor tablosu ile tema ve kategoriler 1 alan uzman görüşüne
sunularak karşılaştırılmış, karşılaştırmalarda görüş birliği sağlanıncaya kadar tartışılmıştır.
Bulgular
Bu bölümde bulgular, katılımcıların pandemi ve pandemi dönemi fizik eğitimi kavramlarına
yönelik belirttikleri metaforlar, bu metaforların ilgili kategoriler altında değerlendirilmesi şeklinde
sunulmuştur.
Katılımcıların «pandemi dönemi fizik eğitimi » kavramıyla ilgili sahip oldukları metaforlar
Çalışmaya katılan 50 öğrencinin oluşturdukları metaforların analiz ve yorumlanması süreci
sonucunda 42 geçerli metafor üretilmiştir. Öğrencilerin özdeşleştirdikleri pandemi dönemi fizik eğitimi
metaforları ve frekans değerleri Tablo 1’de verilmiştir.
119