Page 27 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 27
Verilerin toplanması
Yapılan görüşmeler için önceden katılımcılardan teyit alınmak suretiyle, görüşmeler
kaydedilmiştir. Görüşmenin başında ilk önce katılımcılara eğitime devam ettikleri üniversite, okudukları
sınıf gibi çeşitli demografik bilgiler sorulmuş; akabinde ise, araştırmanın amacına ilişkin algılarını ortaya
çıkaracak sorulara geçilmiştir.
Verilerin Analizi
Araştırma kapsamında yapılan görüşmelerin tamamlanmasıyla birlikte, veri analiz sürecine
geçilmiştir. İlk etapta ses kayıtları yazıya dönüştürülmüştür. Daha sonra bu görüşmeler Maxqda 18 Paket
Programına aktarılmış ve analiz basamaklarına geçilmiştir. Nitel araştırmada, araştırmacıya yol
gösterecek bazı basamaklardan söz etmek mümkündür (Pietkiewicz ve Smith, 2014). Ancak bu
basamaklar elbette kesin adımlar olarak algılanmamalıdır. Bunlardan hareketle veriler ilk önce bir kez
okunmuştur. İkinci okumayla birlikte kodlamalar yapılmıştır. Kodlamadan sonra birbiriyle ilişkili kodlar
bir araya getirilerek alt temalar ve temalar oluşturulmuştur.
Geçerlilik ve Güvenirlik
Bu çalışmada Lincoln ve Guba’nın (1985) nitel araştırmalar için belirttikleri inandırıcılık,
aktarılabilirlik, tutarlık ve teyit edilebilirlik gibi geçerlik ve güvenirlik yöntemlerine dikkat edilmeye
çalışılmıştır. Bu bağlamda araştırmacı, görüşme sorularının hazırlanma aşamasından itibaren geçerlik ve
güvenirlik çalışmalarına azami özen göstermeye çalışmıştır. Gerek fenomenolojik çalışmaların
incelenmesi ve gerekse de bu alanda çalışmalar yapmış olan araştırmacıların çalışmaları dikkate alınarak
sorular hazırlanmıştır. Benzer duruma çalışmanın tüm aşamalarında dikkat edilmiştir.
Bulgular
Katılımcılardan elde edilen verilerin analize tabi tutulmasıyla birlikte, katılımcı ifadelerinin üç
ana tema etrafında şekillendiği anlaşılmaktadır. İlk temanın online olarak işlenen derslerin verimliliği,
ikinci temanın yüz yüze yapılan derslerle karşılaştırılmasının yapılması ve son olarak online derslerin
nasıl daha verimli hale getirilebileceği temalarıdır. Elde edilen bu bulgular aşağıda sunulmuştur.
Online Derslerin Verimliliği
27