Page 63 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 63
Program, eğitimin her seviyesinde dil desteği için yenilikçi fikirler geliştirmeyi ve uygulamayı amaçlamaktadır.
Programın odak noktaları şunlardır:
- Bireysel dil değerlendirmelerine dayalı dil desteği;
- Tüm okul sistemi boyunca sürekli dil desteği;
- Okuldan işgücü piyasasına geçişte dil desteği.
Program yapısı, farklı okul seviyeleri ve türleri, eğitim yönetimi, ebeveynler ve yerel ajanslar gibi diğer
paydaşlar arasındaki işbirliğini geliştirmek için tasarlanmıştır(OECD,2013: 321).
- İsveç
İsveç, ekonomik mülteci ve mülteci alma konusunda uzun geçmişe sahip bir ülkedir.2010 yılında İsveç
nüfusunun % 15'i mülteci kökenlidir. Mülteci kökenli çocuk ise toplam sayıdaki çocuğun % 34,3'ünü temsil
etmektedir ve bu çocukların çoğunluğu ikinci ve üçüncü nesil mültecilerden oluşmaktadır. Göçmen çocukların
eğitim sistemine entegrasyonu konusunda yapılan çalışmalar genel olarak dil öğretimi ve öğretmen eğitimini
kapsamaktadır. Göçmen çocukların eğitimi ile ilgili kararları merkezi hükümet almaktadır.
Göçmen çocukların İsveç okul sistemine entegrasyonu için yapılan çalışmalar genel olarak, okul
yöneticilerinin ve öğretmenlerinin mülteci öğrenciler için eğitilmelerine, öğrenciler için bireysel ihtiyaç analizleri
yapmak ve bu analizler doğrultusunda kaynak ve materyal geliştirmeye dayanmaktadır. Ayrıca İsveç dilinin
öğretimi konusunda farklı yaklaşımlar ve hedef kitleye yönelik materyal geliştirmeye önem verilmekte ve dil
öğretimi için daha fazla zaman ve finansal kaynak ayrılmaktadır. İsveç eğitim politikası sistematik olmayan bir
yol izlemekte ve ara sıra yapılan çalışmalar ve öğrenci izlemeleri ile yeni modeller denemektedir. Yeni gelen
öğrencilerin (İsveç'te dört yıl ya da daha kısa süredir olan öğrenciler) sınıflandırılması üç adımda gerçekleştirilir,
bu zorunludur ve hedeflerden biri öğrencileri doğru sınıfa yerleştirmektir. Sınıflandırmadan sonra, öğrencilerin
dil gelişimi devam eden eğitimin bir parçası olarak izlenebilir olmalıdır ve izlenmelidir. Bu tür çalışmalardan
bazıları şunlardır;
- 2008 yılında Ulusal Ajans tarafından hazırlanan rapor “ikinci dil olarak İsveççe”.
- 2010 yılında “Okulların ikinci dil olarak İsveççeyi nasıl düzenlediğini, uygulayıp değerlendirdiklerinin
inceleme raporu”.
- 2014 yılında “Yeni gelen öğrencilerin eğitiminin gözden geçirilmesi raporu” (Eurydice, 2017: 96).
İzleme ve değerlendirme çalışmalarının amacı, mülteci çocuklara İsveç dilini öğretme ve yüksek kalitede bir
eğitim sunma kapasitesini güçlendirmektir. Yasal düzenlemeler, yeni gelen öğrencilerin iki ay içinde bilgi
düzeyleri açısından test edilmesi gerektiğini şart koşar. Sonra, başöğretmenler her öğrenciyi uygun bir sınıf ve
öğretmen grubuna yerleştirir. Öğretmen grupları İsveççe öğrenmeye odaklanır. En fazla 10 öğrenciye belirli
becerilere sahip bir öğretmen yönlendirilir. Uygulama sonucu elde edilen veriler, Milli Eğitim Ajansı'nın talebi
üzerine okullar tarafından toplanır ve ajans tarafından yılda bir kez birleştirilir. Bu veriler, öğretmenlerin
testlerinin ve ulusal testlerin sonuçlarını içermektedir: İkinci dil olarak İsveççe üzerine yapılan ulusal sınavlar,
üçüncü sınıf (9 yaş), altıncı sınıf (12 yaş) ve dokuzuncu sınıf (15 yaş) seviyelerinde yapılmaktadır. İsveç, mülteci
çocuklar için “İkinci Dil Olarak İsveççe” ve yetişkin mülteciler için“Mülteciler için İsveççe” dil öğretim
müfredatını geliştirdi. Erken çocukluk eğitimi ve bakım kurumları için hazırlanan müfredat, çok dilli çocukların
hem İsveççede hem de ana dillerinde çok yönlü dil gelişimi konusunda desteklenmesi gerektiğini vurguluyor.
Erken çocukluk eğitimi ve bakım kurumlarındaki mülteci çocuklar ana dil desteğine hak kazanmışlardır.
Zorunlu eğitim ve lise öğreniminde bulunan mülteci öğrenciler ise bazı şartlar oluştuğu takdirde, doğrudan
müfredatın bir dersi olarak ana dili eğitimine hak kazanırlar (örneğin, okulda o dilde eğitim almak isteyen 5’ten
63