Page 63 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 63

Program, eğitimin her seviyesinde dil desteği için yenilikçi fikirler geliştirmeyi ve uygulamayı  amaçlamaktadır.
               Programın odak noktaları şunlardır:


               - Bireysel dil değerlendirmelerine dayalı dil desteği;

               - Tüm okul sistemi boyunca sürekli dil desteği;

               - Okuldan işgücü piyasasına geçişte dil desteği.

                      Program yapısı, farklı okul seviyeleri ve türleri, eğitim yönetimi, ebeveynler ve yerel ajanslar gibi diğer
               paydaşlar arasındaki işbirliğini geliştirmek için tasarlanmıştır(OECD,2013: 321).

                   -   İsveç


                   İsveç,  ekonomik  mülteci  ve  mülteci  alma  konusunda  uzun  geçmişe  sahip  bir  ülkedir.2010  yılında  İsveç
               nüfusunun % 15'i mülteci kökenlidir. Mülteci kökenli çocuk ise toplam sayıdaki çocuğun % 34,3'ünü temsil
               etmektedir ve bu çocukların çoğunluğu ikinci ve üçüncü nesil mültecilerden oluşmaktadır. Göçmen çocukların
               eğitim sistemine entegrasyonu konusunda yapılan çalışmalar genel olarak dil öğretimi ve öğretmen eğitimini
               kapsamaktadır. Göçmen çocukların eğitimi ile ilgili kararları merkezi hükümet almaktadır.

                   Göçmen  çocukların  İsveç  okul  sistemine  entegrasyonu  için  yapılan  çalışmalar  genel  olarak,  okul
               yöneticilerinin ve öğretmenlerinin mülteci öğrenciler için eğitilmelerine, öğrenciler için bireysel ihtiyaç analizleri
               yapmak  ve  bu  analizler  doğrultusunda  kaynak  ve  materyal  geliştirmeye  dayanmaktadır.  Ayrıca  İsveç  dilinin
               öğretimi konusunda farklı yaklaşımlar ve hedef kitleye yönelik materyal geliştirmeye önem verilmekte ve dil
               öğretimi için daha fazla zaman ve finansal kaynak ayrılmaktadır. İsveç eğitim politikası sistematik olmayan bir
               yol izlemekte ve ara sıra yapılan çalışmalar ve öğrenci izlemeleri ile yeni modeller denemektedir. Yeni gelen
               öğrencilerin (İsveç'te dört yıl ya da daha kısa süredir olan öğrenciler) sınıflandırılması üç adımda gerçekleştirilir,
               bu zorunludur ve hedeflerden biri öğrencileri doğru sınıfa yerleştirmektir. Sınıflandırmadan sonra, öğrencilerin
               dil gelişimi devam eden eğitimin bir parçası olarak izlenebilir olmalıdır ve izlenmelidir. Bu tür çalışmalardan
               bazıları şunlardır;

                   -   2008 yılında Ulusal Ajans tarafından hazırlanan rapor “ikinci dil olarak İsveççe”.

                   -   2010 yılında “Okulların ikinci dil olarak İsveççeyi nasıl düzenlediğini, uygulayıp değerlendirdiklerinin
                      inceleme raporu”.
                   -   2014 yılında “Yeni gelen öğrencilerin eğitiminin gözden geçirilmesi raporu” (Eurydice, 2017: 96).


                   İzleme ve değerlendirme çalışmalarının amacı, mülteci çocuklara İsveç dilini öğretme ve yüksek kalitede bir
               eğitim  sunma  kapasitesini  güçlendirmektir.  Yasal  düzenlemeler,  yeni  gelen  öğrencilerin  iki  ay  içinde  bilgi
               düzeyleri açısından test edilmesi gerektiğini şart koşar. Sonra, başöğretmenler her öğrenciyi uygun bir sınıf ve
               öğretmen  grubuna  yerleştirir.  Öğretmen  grupları  İsveççe  öğrenmeye  odaklanır.  En  fazla  10  öğrenciye  belirli
               becerilere sahip bir öğretmen yönlendirilir. Uygulama sonucu elde edilen veriler, Milli Eğitim Ajansı'nın talebi
               üzerine  okullar  tarafından  toplanır  ve  ajans  tarafından  yılda  bir  kez  birleştirilir.  Bu  veriler,  öğretmenlerin
               testlerinin ve ulusal testlerin sonuçlarını içermektedir: İkinci dil olarak İsveççe üzerine yapılan ulusal sınavlar,
               üçüncü sınıf (9 yaş), altıncı sınıf (12 yaş) ve dokuzuncu sınıf (15 yaş) seviyelerinde yapılmaktadır. İsveç, mülteci
               çocuklar  için  “İkinci  Dil  Olarak  İsveççe”  ve  yetişkin  mülteciler  için“Mülteciler  için  İsveççe”  dil  öğretim
               müfredatını geliştirdi. Erken çocukluk eğitimi ve bakım kurumları için hazırlanan müfredat, çok dilli çocukların
               hem İsveççede hem de ana dillerinde çok yönlü dil gelişimi konusunda desteklenmesi gerektiğini vurguluyor.


                   Erken çocukluk eğitimi ve bakım kurumlarındaki mülteci çocuklar ana dil desteğine hak kazanmışlardır.
               Zorunlu  eğitim  ve  lise  öğreniminde  bulunan  mülteci  öğrenciler  ise  bazı  şartlar  oluştuğu  takdirde,  doğrudan
               müfredatın bir dersi olarak ana dili eğitimine hak kazanırlar (örneğin, okulda o dilde eğitim almak isteyen 5’ten

                                                               63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68