Page 66 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 66
Covid-19 Nedeniyle Geçilen Uzaktan Eğitim Süreci Hakkında Matematik Öğretmenlerinin
Görüşleri
Sebiha KARTALCI
2
Erciyes Üniversitesi,
Matematik Eğitimi Doktora Öğrencisi
sebihakartalci@gmail.com
3
Prof. Dr. İbrahim BAYAZIT
Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Matematik Eğitimi Bölümü
ibayazit@erciyes.edu.tr
Özet
Çalışmanın amacı, Covid-19 salgını nedeniyle geçilmek zorunda kalınan uzaktan eğitim
sürecindeki öğretim deneyimleri ile ilgili lise matematik öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Nitel
bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Katılımcılar, evde
eğitim sürecine geçilmesiyle Eğitim Bilişim Ağı (EBA) veya başka uygulamalar üzerinden
öğrencileriyle canlı-online derslerini yürüten üç lise matematik öğretmenidir. Veriler, bu öğretmenlerle
yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan
görüşme formunda uzaktan eğitime geçiş sürecinin değerlendirilmesi, matematikte yüz yüze ile uzaktan
eğitimin karşılaştırılması, süreçte karşılaşılan sorunlar, uzaktan eğitimin matematikte kullanılabilirliği
ve geleceğin matematik eğitimi hakkındaki öngörülerle ilgili maddeler bulunmaktadır. Verilerin
analizinde içerik analizi kullanılarak kategoriler oluşturulmuş, oluşturulan kategoriler çerçevesinde
betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma sonunda öğretmenlerin görüşleri arasında farklılıklar bulunsa da
bazı ortak görüşlerinin de olduğu görülmüştür. Buna göre öğrencilerin teknolojik araç, internet erişimi
ve maddi olanaklar açısından eşit olmadıklarından bahsedilmiştir. Uzaktan matematik eğitiminde
öğrenci ile göz teması kurulamadığı, öğrencinin izlenip kontrol edilmesinin mümkün olmadığı ve bu
nedenlerle öğrencilerin derse ilgilerinin, konuyu anlayıp anlamadıklarının takip edilemediği,
öğrencilerin işlem adımları görülmediğinden hatalara müdahale edilemediği ifade edilmiştir.
Katılımcılar matematikte uzaktan eğitimin, yüz yüze eğitime destek olarak kullanılması gerektiğini
belirtmişlerdir. Gelecekte matematikte uzaktan eğitimin hep var olacağı, öğrencilerin matematiksel
yeteneklerine, ilgilerine ve başarılarına göre gruplandırılarak eğitim alacakları öngörülmüştür.
Anahtar kelimeler: uzaktan eğitim, matematik eğitimi, öğretmen görüşleri, geleceğin eğitimi.
2 Erciyes Üniversitesi, Matematik Eğitimi Doktora Öğrencisi. sebihakartalci@gmail.com
3 Prof. Dr., Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Eğitimi Bölümü. ibayazit@erciyes.edu.tr
66