Page 64 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 64
fazla öğrenci ve dersi verecek öğretmen bulunabilirse). Ders programı, menşei ülkenin edebiyatını, tarihini ve
kültürünü kapsar. Bu konulardaki başarı dereceleri, diğer derslerdekilere eşdeğer kabul edilir.
İsveç, ana dil desteği hizmeti verirken lojistik ve maliyetle ilgili zorlukları azaltmak için web tabanlı bir
öğretim programı olan Modersmal’ı (modersmal.skolverket.se) geliştirdi. Bu İnternet sitesi farklı ana dili
odalarına ev sahipliği yapmakta ve farklı dillerde iletişim kurmak için araçlar sunmaktadır. Bu odalar, hem erken
çocukluk eğitimi hem de okul düzeyinde ana dili öğretmenleri tarafından yürütülmektedir(OECD, 2013: 329).
SONUÇ
Yapılan araştırma, mülteci konumunda olan öğrencilerin eğitimi ve bu eğitime yönelik çalışmaları
kapsamaktadır. Mülteci öğrencilerin eğitim problemi yaşamasına yol açan en önemli nedenlerden biri, ikamet
harcı ve dolayısıyla bu süreçte geçici kimlik alamama sorunudur. Bununla birlikte daha genel konular
çerçevesinde mülteci çocuklarının eğitim sorunu yaşamasına yol açan nedenlerin en öne çıkanları dil, kimlik kaydı
ve ailelerin bulundukları yerler olduğu ifade edilebilir. Ellerinde vatandaşlık kimliği olan sığınmacılar olsa bile
çoğu zaman eğitimleri konusunda nereye müracaat edeceklerini ve kayıtlarını nasıl yapabilecekleri noktasında
bilgi sahibi olmamaları bu öğrencilerin eğitimleri noktasında sorun yaşamalarına neden olabilmektedir. Mülteci
çocukların yaşadıkları bir diğer sorun ise çocukların çoğunun geldikleri ülkelerde aldıkları eğitimi ve eğitim
seviyelerini ya da mezuniyetlerini kanıtlayacak bir belge alamamalarıdır. Bu yüzden çocuklar, gidilen yerlerde
eğitimlerine kaldığı yerden değil; en baştan başlamak zorundadırlar. Bu da eğitimde bölünmelere neden
olmaktadır.
64