Page 68 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 68

Giriş

                      Eğitim, bireyin davranışında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana
               getirme sürecidir (Ertürk, 1988). Bu davranış değişikliği çeşitli yollarla yapılmaya çalışılmaktadır. Bu
               yollardan birisi de uzaktan eğitimdir. Uzaktan eğitim belirli bir zaman ve mekan sınırlaması olmaksızın
               bilgi edinme,  davranış geliştirme olanakları sağlayan bir eğitim sistemidir. Geleneksel yüz yüze eğitimin
               gerçekleşmesi öğrenen ve öğretenin aynı yerde ve aynı zaman diliminde bir araya gelmesine, eğitimin
               gerçekleşmesi için bazı fiziksel koşulların sağlanmasına bağlıdır. Uzaktan eğitimde ise amaç; eğitimin
               aksamasına  sebep  olan  zaman  ve  coğrafi  engelleri  ortadan  kaldırılarak,  gelişen  teknolojiye  ayak
               uydurabilen,  zamandan  ve  mekândan  etkilenmeden  insan  eğitimine  katkı  sağlayabilen  sistemlerle
               insanlara eğitim-öğretim imkânı sunmaktır (Bozkurt, 2017).

                      Uzaktan  eğitimin  ilk  kez  Avrupa’da  18.  yüzyıldan  itibaren  kullanılmaya  başlandığı
               varsayılmaktadır. Ancak bir öğretici/usta/hoca ile aynı mekanda ve zamanda olmaksızın kitaplar yoluyla
               eğitim binlerce yıldır yapılmaktadır. Özellikle matbaanın icadıyla bu durum yaygınlaşmıştır. Paragrafın
               başında  bahsedilen  uzaktan  eğitimin  kurumsallaşmasıdır.  Bu  kurumsallaşma  Türkiye’de  de  –
               üniversitelerin  öncülüğüyle-  1950-1960’lı  yıllara  dayanmaktadır.  İlerleyen  yıllarda  Açıköğretim
               Fakültesi, Açık İlköğretim ve Açık Liselerin kurulmasıyla uzaktan eğitim çalışmaları daha geniş kitlelere
               hitap  edecek  şekilde  yaygınlaştırılmıştır.  Günümüzde  bu  çalışmalar  devam  etmekle  birlikte  birçok
               üniversite bünyesindeki uzaktan eğitim merkezleriyle hizmet vermektedir.

                      Uzaktan  eğitim  sistemleri  içerisinde  çeşitli  yöntemler  kullanılsa  da,  temel  olarak  eş  zamanlı
               (senkron) ve eş zamansız (asenkron) olmak üzere iki yapıda ele almak mümkündür (Mahiroğlu & Coşar,
               2008). Eş zamansız uzaktan eğitimlerin tarihi çok eskilere dayanmaktadır. Geçmişte yaşayan birçok
               bilim insanının diğer bilim insanlarıyla ya da öğrencileriyle yaptıkları çalışmalar, düşünceler hakkında
               mektuplaştıkları  bilinmektedir.  Teknolojinin  gelişimiyle  eş  zamanlı  uzaktan  eğitimlerin  arttığı
               görülmektedir.  Artık  internet  kullanımının  yaygınlaşmasıyla  öğrenici-öğretici  arasındaki  mekan
               sınırlılığı ortadan kalmış durumdadır.  Eş zamanlı öğretimde en yaygın olarak kullanılan yöntem video-
               konferanstır (Alakoç, 2003).

                      Uzaktan  eğitimdeki  özellikle  teknolojik  gelişmeler,  matematik  eğitiminde  uzaktan  eğitimin
               kullanımını artırmıştır. Günümüzde matematikle ilgili birçok web sitesi bulunmakta, bu siteler üzerinden
               etkileşimli-etkileşimsiz  pek  çok  e-materyale  ulaşılabilmektedir.  Ayrıca  ders  notları,  konu  anlatım
               videoları  bulunmakta  ve  ihtiyacı  olan  öğrenci  ve  öğretmenler  kullanabilmektedir.  Sosyal  medya
               uygulamalarında açılan hesaplar ve Youtube’daki kanallar aracılığıyla matematikle ilgili çeşitli, zengin
               paylaşımlar yapılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’in oluşturduğu EBA uygulaması üzerinden
               de matematik ders kitapları, testler, videolar ve görseller paylaşılmaktadır.  Ancak görüldüğü gibi tüm
               bu  içerikler  isteğe  bağlı  kullanım  için  hazırlanmıştır.  Örgün  eğitime  entegre  edilmiş  sistemli  bir
               matematik  uzaktan  eğitim  çalışması  yapılmamıştır.  Matematikte  uzaktan  eğitim  konusunda  yapılan
               çalışmalar, web tabanlı öğretim yöntemlerinde matematiğin kavramsal, sembolik ve soyut yapısının,
               engel  oluşturduğunu  ortaya  koymaktadır  (Yorgancı,  2014).  Ancak  literatürde  matematikte  uzaktan
               eğitimle ilgili çok az çalışma olduğu görüldüğünden bu yargının değişebileceği düşünülmektedir.

                      Yorgancı  (2014)  Web  tabanlı  uzaktan  eğitim  yönteminin  Bilgisayar  Programcılığı  Önlisans
               Programı öğrencilerinin matematik başarılarına etkisini incelemiştir. Sonuçta web tabanlı uzaktan eğitim
               yönteminin, geleneksel yöntemle yapılan öğretime göre, öğrencilerin matematik başarılarına anlamlı
               ölçüde  etki  ettiğini  ve  web  tabanlı  öğrenme  ortamının,  zengin  içerik,  esneklik,  bireysel  öğrenmeye


                                                               68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73