Page 70 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 70
• Lise matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde yaşadıkları ve gözlemledikleri sorunlar
nelerdir?
• Lise matematik öğretmenleri uzaktan eğitimi hangi yönlerden avantajlı ve kullanılabilir
bulmaktadır?
• Lise matematik öğretmenlerinin geleceğin matematik eğitimiyle ilgili görüşleri nelerdir?
Amaç
Çalışmanın amacı, Covid-19 salgını nedeniyle geçilmek zorunda kalınan uzaktan eğitim sürecindeki
öğretim deneyimleri ile ilgili lise matematik öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir.
Araştırmanın Önemi
Covid-19 salgını dünyada başta sağlık sektörü olmak üzere pek çok alanı ve konuyu etkilemiştir.
Bu alanlardan biri de eğitim sektörüdür. Bu süreçte uzaktan eğitime çok hızlı bir geçiş yapılmıştır.
Öğretmenler ve öğrenciler kendilerini bir anda alışkın olmadıkları yepyeni bir sistemin içerisinde
bulmuştur. Hiç şüphesiz bu süreçte pek çok zorluk yaşanmıştır. Ancak bir yandan da mevcut eğitim
sisteminin sorgulanması ve bugünün dünyasına, ihtiyaçlarına uygun bir şekilde dönüştürülmesinin
yolunu açmıştır. Son yıllarda eğitimde aşılamayan tıkanıklıkların var olması nedeniyle bir paradigma
değişimi beklenmekteydi. Covid-19 salgın sürecinde eğitimde edinilen tecrübelerin bu paradigma
değişikliğinin gerçekleşmesinde katkısı olacağı düşünülmektedir. Peki yakın gelecekte eğitim nasıl
olacaktır ve nasıl olmalıdır? Bu soruların cevapları geleceğin dünyasına uyum sağlayacak bireylerin
yetiştirilmesi ve bu yolla toplumların gelişmesi için hayati öneme sahiptir. İşte bu çalışmada da Covid-
19 salgını nedeniyle matematik öğretmenlerinin deneyimledikleri uzaktan eğitim süreciyle ilgili
görüşleri incelenmek istenmiştir. Öğretmenlerin tecrübelerinin, görüşlerinin ve öngörülerinin “geleceğin
matematik eğitimini” sağlıklı bir şekilde inşa etmede bir kaynak olarak kullanılabileceği
düşünülmektedir.
Yöntem
Nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırma deseni ise durum çalışması olarak
belirlenmiştir. Durum çalışması, araştırmacının gerçek yaşam, güncel sınırlı bir durum ya da belirli bir
zaman içindeki çoklu sınırlandırılmış durumlar hakkında çoklu bilgi kaynakları aracılığıyla detaylı ve
derinlemesine bilgi topladığı, bir durum betimlemesi ya da durum temaları ortaya koyduğu nitel bir
yaklaşımdır (Creswell, 2014). Bu çalışmaya katılan lise matematik öğretmenleri birer durum olarak ele
alınmıştır ve üç kişiyle sınırlandırılmıştır.
Katılımcılar
Araştırmanın katılımcılarını 2019-2020 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde evde eğitim
sürecine geçilmesiyle öğrencileriyle derslerini canlı-online olarak yürüten üç lise matematik öğretmeni
oluşturmaktadır. Örneklemin seçiminde seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yönteminde gözlem birimleri, örneklem için belirlenen ölçütü
karşılayan birimler arasından seçilmektedir (Büyüköztürk ve diğ., 2010). Bu çalışmada ölçüt,
öğretmenlerin evde eğitim sürecinde çevrimiçi canlı matematik dersi yapmalarıdır. Öğretmenlerin
gerçek isimleri yerine rumuzlar kullanılmış olup haklarındaki bazı bilgiler Tablo 1’de sunulmuştur.
70