Page 75 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 75
da tecrübe etmiştir. Öğrencilere de aynı şekilde tablet desteğinin verilebileceğini ifade etmiştir. Çünkü
öğrencilerin bir kısmı derslere araç yetersizliğinden katılamamaktadır.
2. Filiz Öğretmenden Elde Edilen Bulgular
Filiz öğretmen, Yozgat ilinin bir ilçesinde imam hatip lisesinde (devlet okulu) matematik
öğretmenliği yapmaktadır. 5 yıllık öğretmenlik tecrübesi bulunmaktadır. Canlı derslere evde eğitime
geçtikten bir ay kadar sonra başlamış. Mevcut durumda 9 ve 10. sınıflara EBA canlı ders modülü
üzerinden ders vermeye devam etmektedir. Kendi imkanlarıyla oluşturduğu bir tahtanın üzerine sorular
yapıştırıp, telefon kamerasından destek alarak derslerini yürütmektedir.
Filiz öğretmenle gerçekleştirilen görüşmelerin verileri analiz edildiğinde Tablo 3’teki kategoriler
ortaya çıkmıştır:
Tablo 3. Filiz öğretmene ait kategoriler
Kategoriler Kategorilere Ait Cevaplar
Öğrenci açısından sorunlar • Öğrencilerin internet, tablet, telefon ve maddi olanaklar açısından
sorunları var.
Öğretmen açısından sorunlar • Öğretmenler yeni bir sistemle karşılaştıkları için zorluk yaşamış.
Öğretim açısından sorunlar • Öğrencilerin işlem adımları ve yaptıkları hatalar kontrol edilemiyor.
Diğer sorunlar • Öğrenciler kamera ve mikrofonlarını kapalı tutuyor.
Öğrenci görüş ve katılımı • Öğrencilerin canlı derslere derse katılım durumları başarı-
başarısızlıkla alakalı değil. Bireysel farklılıklar var.
Avantajlar • Uzaktan eğitim çeşitli kaynaklar ve imkanlar sunuyor.
• Konuların tekrar ve pekiştirilmesi sağlanıyor.
• Bireysel çalışmalara uygun.
Gelecekte ME ile ilgili düşünceler • Gelecekte uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim birlikte olacak.
• EBA destekli olacak
• Öğretmene yine ihtiyaç duyulacak
• Matematikte daha yetenekli öğrenciler için özel gruplar ve özel
araçlar oluşturulabilir.
Öneriler • Öğrenciler ve öğretmenler yeni sistemle ilgili eğitim almalı
• Öğretmenlere ve öğrencilere bilgisayar ve internet olanağı
sağlanmalı.
Filiz öğretmen öğrencilerin bu süreçte karşılaştığı en büyük sorunun internet yetersizliği
olduğunu, çünkü online dersleri takip etmenin çok fazla internet gerektirdiğini ifade etmiştir. Ayrıca
öğrencilerin bir kısmının cep telefonu bile olmadığını ifade ederek teknolojik araç yetersizliğine de
dikkat çekmiştir.
Uzaktan eğitime geçiş sürecinde zorluk yaşayıp yaşamadıkları sorulduğunda Filiz öğretmen şu
yanıtı vermiştir: “İlk başta zor oldu. Sonuçta bilmediğimiz bir sistem. Başka bir sisteme geçiyorsunuz,
tabi ki de zor oldu. EBA kullanmayı bilmiyorsunuz hani canlı ders nedir ne değildir. Tabi ki zor oldu.”
Daha önce tecrübe edilmemiş yeni bir düzene geçmenin yaşattığı zorluktan bahsettiği görülmektedir.
Filiz öğretmen, uzaktan eğitimde “tahta ortamı” olmadığı için matematik dersinin öğretiminde
zorluk yaşadığını ifade etmiştir. Tahta ortamından neyi kastettiği sorulduğunda ise şu cevabı vermiştir:
“Yani soru çözdüğünüz yazdığınız zaman o öğrenci tahtaya kalkıyor, onun yaptığı hatayı diğer
arkadaşları da görüyor. Tahtada o soruyu çözümü ve saire anlamasında öğretmen geri dönütler
verebiliyor. ‘Şurda şunu yaptın, burada bu.’ Yani öğrencileri birebir gözlemleyebiliyoruz. Ama EBA’da
öyle bir şey yok.” Buna göre uzaktan eğitimde öğrenciler öğretmenin gözü önünde çalışmadığı veya
75