Page 129 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 129

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 GİRİŞ


                 Günümüzde iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler dijitalleşme, internet, yeni medya, sosyal medya
            gibi pek çok yeni kavramı gündeme taşımıştır. Bu yeni kavramlar etrafından yapılanan iletişim kavramının
            da dönüşüme uğradığı görülmektedir. İletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan yeni medya
            ortamlarının etkileşimsellik, kitlesizleştirme ve eş zamanlılık gibi temel özellikleri bireylerin fiziksel olarak
            bir araya gelme zorunluluğunu ortadan kaldırmıştır. Bireysel ve toplumsal boyutta önemli ölçüde etkili
            değişimlere neden olmuştur (Sayımer, 2014: 97).
                 Temelinde sayısal olma özelliğini bulunduran yeni medya, geleneksel medyada mümkün olmayan bi-
            çimde farklı nitelikteki ortamları bir araya getirme niteliğine sahip bir yapıdadır. İnternet teknolojisi ise yeni
            medyayı biçimlendiren en önemli unsurların başında gelmektedir. İnternetin hızla popülerleşmesi ve kişisel
            bilgisayarların yaygınlaşmasıyla birlikte, kendine has bir dili ve evreni olan, yeni ve karmaşık bir medya
            ortamı oluşmaya başlamıştır. Medya alanında geleneksel medya araçları üzerinden yayıncılık faaliyetlerini
            yapan medya oluşumları için bu yeniliklere uyum göstermek bir zorunluluk halini almıştır.
                 Dijitalleşen medya alanında iş yapış pratikleri teknoloji kaynaklı olarak dönüşüme uğramıştır. Günü-
            müz medya ortamında farklı teknolojik araçlar ile gerçekleştirilen içerik üretimi ve yönetim süreçleri için
            gerekli olan beceriler de nitelik ve nicelik olarak değişmiştir. Günümüz medya sektörü çalışanlarından tek
            bir alanda uzmanlaşma yerine, farklı medya ortamları için her türden formatta içerik üretebilecek çoklu
            becerilere sahip olmaları beklenmektedir. Söz konusu becerilere sahip medya profesyonellerinin yetişti-
            rilmesine yönelik eğitim faaliyetlerinin sürdürüldüğü üniversitelerin ilgili bölümleri de bu gereklilik doğ-
            rultusunda güncellenmektedir.
                 Yeni medya alanında istihdam edilecek olan bireylerin sahip olması gereken dijital beceriler üniver-
            sitelerin ilgili bölümlerinde eğitim içeriklerinin teknoloji odaklı oluşturulması eğilimini arttırmaktadır. Sek-
            tördeki teknoloji odaklı değişimin bir sonucu olarak iletişim alanında “yeni medya” temelli eğitim içerikleri,
            yeni medyanın olanakları doğrultusunda gelişen bir yapıdadır.
                 Çalışma kapsamında, yeni medya alanı özelinde eğitimde güncel yaklaşımlar ele alınırken yeni iletişim
            teknolojileri ve güncel kavramlar üzerinden, dijitalleşme ekseninde yeni medya eğitiminde ön plana çıkan
            olanaklar ve yeni yönelimler tartışılmaktadır. Bu kapsamda öncelikle yeni iletişim teknolojilerinin iletişim
            alanına etkileri ele alınmakta, kavramsal olarak yeni medya açıklanırken medya sektörü çalışanları açısın-
            dan dijitalleşmenin sonuçları mesleki pratiği dönüştüren temel dinamikler olarak açıklanmaktadır.
                 Yeni Teknolojiler ve İletişim Alanına Etkileri
                 Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, birçok alanda hızlı bir dönüşüm yaşan-
            masına sebep olmuştur. Günümüz toplumlarında, bilgisayarlar her alanda yaygın olarak kullanılırken, yeni
            toplumun şekli de bilgisayarlar ve yeni iletişim teknolojileri tarafından çizilmektedir. Zaman ve mekândan
            bağımsız olarak iletişimi mümkün kılan internet teknolojisi, bilginin dolaşımında sağladığı kolaylıklarla hızlı
            bir değişim ve gelişimin önemli araçlarından biri olarak ön plana çıkmaktadır.
                 İnternet bir taraftan gündelik hayat içerisinde dünyanın her yerinden insan için iletişimin sağlandığı bir
            mecrayken, diğer taraftan dijital ortamın medya araçlarını biçimlendiren ve medya kuruluşlarınca kullanılan
            yeni bir mecra olarak öne çıkmaktadır. Geleneksel kitle iletişim araçları olan radyo, gazete ve televizyon
            üzerinden yayın yapan medya kuruluşları, internetin sağladığı olanakları kullanarak internet üzerinde inşa
            ettikleri medya kanallarında yer almaktadırlar.
                  İzleyici, dinleyici ve okuyucularına dijital medya ortamları üzerinden ulaşma olanağı bulan medya
            kuruluşları için daha ekonomik bir modeli oluşturan internet, sektörel anlamda iletişim alanında köklü
            değişimlere neden olduğu söylenebilmektedir. İletişim dünyasında büyük değişimlere yol açan internet,
            gün geçtikçe sunduğu olanaklar ve ulaşabildiği kullanıcı sayısı açısından etkisini oldukça geniş kapsamlı
            olarak hissettirmektedir.
                 İletişim alanında faaliyet gösteren günümüz profesyonelleri için iş yapma pratiğinin önemli bir par-


            - Bildiri Metni -                                129                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134