Page 130 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 130

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        çasını dijital mecralar için içerik üretimi oluşturmaktadır. Teknoloji tabanlı yeni araçların işlevlerine uygun
        olarak içerik üretiminin gerçekleştirilmesi bu dijital temelli araçlara hâkimiyet gerekliliğini de beraberinde
        getirmiş bulunmaktadır.
             Yeni medya araçlarında içerik üretimi sürecinde belirleyici rolü görsel ve işitsel unsurları bir arada
        sunmaya olanak sağlayan bilgisayar destekli teknolojiler üstlenmektedir. Radyo, gazete ve televizyonu aynı
        ortamda birleştirebilen internet, kullanıcıların da içerik üreterek, bu içerikleri dolaşıma sokabildiği bir yeni
        medya ortamını biçimlendirmektedir. Kendine özgü bir biçimi ve dili ortaya koyabilen yeni medya ortamı
        metin, ses ve hareketli görüntünün bir arada yer aldığı bir evreni oluşturmaktadır.

             Yeni Medya Kavramı ve Özellikleri
             Yeni medya teknolojilerinin olanaklarıyla, geleneksel kitle iletişim araçları bilgisayar ve internet tabanlı
        bir hal alırken, bu teknolojiler de “yeni” sıfatıyla nitelendirilmiştir. Sesin yanında durağan ve hareketli görün-
        tüyü etkileşim öğesini de içerecek şekilde bir arada toplayan yeni medya, bu yönüyle geleneksel medyadan
        ayrılmaktadır. Kapsamlı bir ifadeyle yeni medya, bilgisayarların işlem gücü olmadan oluşturulmayacak
        ortamlar biçiminde tanımlanabilmektedir (Aydoğan ve Kırık, 2012: 58).
             Günümüzde, yeni iletişim ortamlarına topyekûn olarak yeni medya denilmektedir (Dilmen, 2007: 114).
        Yeni medyanın iletişim alanında kökten değişime neden olarak analog sistemde işleyen geleneksel med-
        yayı sayısal temsile dönüştürdüğü bilinmektedir. Yeni medya ortamlarında, dijital olarak kodlanan her veri
        sayısız kere çoğaltılabilmekte, farklı medya türleri bilgisayar ekranlarında yer alabilmektedir.  Geleneksel
        medyadan farklı olarak yeni medya, çeşitli verilerin toplanması, depolanması, işlenmesi ve aktarılması
        süreçlerinde dijital alt yapıya sahip olan sistemlerden yararlanmaktadır.
             L. Manovich (2001: 27-48)’e göre yeni medyanın beş temel özelliği “sayısal temsil”, “modülerlik”, “oto-
        masyon”, “değişkenlik”, “kod çevrimi” olarak sıralanmaktadır. Modülerlik, görüntü, ses ve metin içeriklerinin
        bir araya gelerek oluşturduğu bir web sayfasında herhangi bir değişiklik yapılmak istendiğinde, her eleman
        üzerinde ayrı ayrı çalışma yapılması gerekliliğine atıfta bulunmaktadır.
              Otomasyon özelliği, yeni iletişim ortamlarının kullanıcılara ihtiyaç olmaksızın gerçekleştirilebilen etkin-
        likleri ifade etmektedir. Değişkenlik söz konusu mevcut nesnelerin birden çok şekliyle karşımıza çıkmasına
        imkân tanınması olarak belirmektedir. Kod çevrimi ise formatın değiştirilebilir olduğunu ifade etmektedir.
        Son olarak sayısal temsil kavramı ise, tüm yeni medya ürünlerinin sayısal kodlardan oluşması anlamına
        gelmektedir. Dolayısıyla medya artık programlanabilir hale gelmiştir (Başlar, 2013: 777).
             Günümüzde bedenin bir uzantısı haline gelen bilgisayar, cep telefonları, oyun konsolları, internet ortamı
        diğer bir deyişle tüm bu dijital teknolojiler, yeni medya başlığı altında toplanabilen cihazlardır (Binark, 2007:
        21). Yeni medya ortamlarının sağladığı birçok özelliği barındırması ve taşınabilir olması ile özellikle mobil
        cihazlar, kısa sürede çok fazla kullanıcının sahip olduğu araçlar geline gelmiştir. İnternete bağlanabilen ve
        kullanıcıların ihtiyaç duyduğu hizmetlere erişimi sağlayan uygulamaların indirilebildiği bu cihazlar, günümüz
        sosyal yaşantısının yanı sıra, profesyonel iş yaşamının da vazgeçilmez araçları arasında yerini almıştır.
             Kullanıcılar ve medya profesyonelleri için bilgiye çok hızlı bir biçimde ulaşmaya ve gerekli bilgiyi de-
        polamaya imkân sunan yeni medya, internette dolaşıma sokulan içeriklerin zaman ve mekândan bağımsız
        bir biçimde oluşturulmasına olanak sağlamaktadır. Yeni medyanın dijitalleşen alt yapısı ile mümkün hale
        gelen bu yeni olanaklar medyada yakınsama kavramını da ön plana çıkarmıştır. Hem farklı içeriklerin hem
        de farklı medyalar arasındaki sınırların belirsizleşmesi ya da birbirlerine yakınlaşması olarak tanımlanabilen
        yakınsama, farklı mecralar arasındaki etkileşimi de hızlandıran bir etkiye sahiptir.
             Dijital medyada metin, durağan görüntü, hareketli görüntü ya da ses gibi unsurların birlikte kullanıldığı
        içeriklerin dolaşıma sokulması söz konusudur. Yeni medya farklı formattaki içerikleri bir araya getirme
        niteliğine sahip bir yapıdadır. Çoklu ortam ya da multimedya olarak adlandırılan bu durum, yeni medyanın
        karakteristik özellikleri arasında yer almaktadır. Yeni medyanın geleneksel medyadan ayrılmasına neden
        olan temel özellikleri etkileşimli ve multimedya biçimselliğine sahip olmasıdır (Binark, 2007: 21).

               artvincovidcongress.org                   130                                      - Bildiri Metni -
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135