Page 131 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 131
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Yeni Medya ve Dönüşen Mesleki Pratikler
Yeni medyanın bireyleri tanıştırdığı yeni sosyalleşme biçimi sosyal medya ile daha farklı ve gelişmiş
iletişim kurma modellerini de getirmiştir (Sayımer, 2014: 97). Kendine has özellikleri olan bu yeni ve kar-
maşık medya ortamı, medya çalışanları için gerekli olan beceri sayısını teknoloji kaynaklı olarak artırmıştır.
Medya sektörü çalışanlarından farklı medya ortamları için her türden formatta içerik üretebilecek çoklu
becerilere sahip olmaları beklenmektedir.
Yeni medya ile biçimlenen gazetecilik pratiği için yalnızca haber toplama ve yazma tekniklerine hâkim
olmak tek başına yeterli değildir. Geleneksel gazetecilik pratiğinden farklı olarak internet gazeteciliği; video
ve ses düzenleme, video kurgu tasarımı, sayfa ve web tasarımı, fotoğraf düzenleme, veri görselleştirme
ve internet ortamında yayın alanlarına hâkimiyet gerektirmektedir.
Özellikle sosyal medya ile dönüşen reklamcılık alanı günümüzde dijital reklamcılık pratiğini de öne
çıkarmaktadır. Google gibi arama motorlarında öne çıkma, sosyal medya hesapları üzerinden tüketicilere
erişim sağlama ve e-ticaret platformlarının etkin yönetimi gibi gelişmelerin önemli hale geldiği yeni alan,
etkileşimli medya ortamları için reklam üretimi ve dijital medya yönetim süreçlerini de kapsamaktadır.
İletişim alanında kurumlar ve hedef kitle arasındaki ilişkinin yönetimi ve kurumsal iletişim faaliyetlerine
odaklanan Halkla İlişkiler alanının günümüz pratiği de yeni medya temelinde değişim göstermiştir. Halkla
ilişkiler faaliyetlerinin iletişim ortamı haline gelen yeni iletişim ortamlarının gerektirdiği becerilere sahip
halkla ilişkiler çalışanlarının önemi artmıştır. Bu bağlamda halkla ilişkiler pratiğinde teknolojik becerileri
geliştirmeye yönelik yatırımların yapılması zorunluluk haline gelmektedir.
Özellikle kurumların sosyal medya hesaplarının yönetimi sürecinde ortaya çıkabilen krizlerin yönetimi,
bugün her zamankinden daha kritik kararların çok hızlı bir şekilde alınması gerektiği bir süreci işaret et-
mektedir.
Sinema, televizyon ve radyo yayıncılığı alanında dijitalleşme ile yaşanan dönüşüm, her bir alan için
yeni bir üretim, dağıtım ve tüketim tarzına geçilmesine neden olmuştur. Günümüzde ses ve görüntü dijital
olarak kaydedilmekte, işlenmekte, dijital araçlarla dağıtılıp, sunulmaktadır. Yeni medya teknolojilerin etki-
siyle ortaya çıkan özellikle Netflix, BluTV vb. gibi yeni dijital platformlar, podcast yayıncılığı gibi yeni alanlar
yeni istihdam olanaklarını yaratırken, medya çalışanları açısından güncel teknolojik gelişmelere hâkimiyet
gerekliliğini de doğurmuştur.
“Gazetecilik, Radyo, Televizyon ve Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Görsel İletişim Tasarımı”
gibi medyanın temel alanlarında İletişim Fakültelerinde lisans eğitimleri verilmektedir. Son yıllarda açılan
ve ilgi gören “Yeni Medya”, “Yeni Medya ve Gazetecilik”, “Yeni Medya ve İletişim” başlıklı bölümler, teknolojik
gelişmelerin bir uzantısı olarak yeni medya odaklı eğitimin verildiği lisans bölümlerini oluşturmaktadır.
Yeni medya ortamında üretim söz konusu olduğunda teknolojik araçlarla birlikte eğitimin dönüşmesi
gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın ikinci bölümünde dijitalleşen eğitimde yeni medya
olanaklarının eğitim sürecine katkısı ele alınmaktadır.
Yeni İletişim Teknolojilerinin Olanakları ve Yeni Medya Eğitimi Pratikleri
Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ele alındığında, yeni medya eğitimi alanında da önemli ölçüde
değişimler söz konusu olmuştur. Sosyal medya yöneticiliği eğitiminden, dijital içerik üretimi eğitimine ve
bulut bilişim teknolojileri ile gelişen dijital kurgu eğitimlerine kadar bu dönüşümün etkileri bu bölümde
açıklanmaktadır. Öğretim üyesi ile öğrencilerin yeni medya lisans eğitimi sürecindeki değişen rollerine de
değinilecektir.
Sosyal Medya Yöneticiliği Eğitimi
Yeni iletişim teknolojilerinin olanaklarıyla sosyal medya platformları; fotoğraf paylaşma, mesaj iletme,
etkileşim sağlama (beğen, yorum yapma vb.), duygu ve düşüncelerini dile getirebilme gibi birçok olanağı
sunan, kullanıcı odaklı sanal ortamlardır. Web 2.0 teknolojisiyle birlikte hayatımıza giren Facebook, Youtube,
- Bildiri Metni - 131 Eğitimde Yeni Normlar-II