Page 136 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 136

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




         Covid-19 Salgını Başlangıcından Günümüze Fen Eğitiminde Gerçekleştirilen Boylamsal Araş-
                                            tırmaların Karşılaştırılması


             Süleyman KAHİLOĞULLARI , Recep ÇETİN , Ramazan ÇEKEN , Hasan ÖZCAN , Tuncay TUNÇ
                                        a
                                                                                         d
                                                                                                        e
                                                       b
                                                                         c
                       a  Yüksek Lisans Öğrencisi, Aksaray Üniversitesi, suleymankah@gmail.com
                        b  Yüksek Lisans Öğrencisi, Aksaray Üniversitesi, recepcetn@gmail.com
                            c  Doç. Dr., Aksaray Üniversitesi, ramazanceken@aksaray.edu.tr
                                d  Doç. Dr., Aksaray Üniversitesi, hozcan@aksaray.edu.tr
                                e  Doç. Dr., Aksaray Üniversitesi, tctunc@aksaray.edu.tr


             Özet


             Covid-19 salgınının yayılması sürecinde fiziksel temas ortamından uzak durulması ve teknolojinin bu
        amaçla olabildiğince etkin bir şekilde kullanılması, alışılagelmiş eğitim, öğrenme ve öğretme yaklaşımla-
        rının yeniden ele alınmasını gerektirmektedir.
             Özünde uzaktan eğitim sistemleri ile eğitim ve öğrenme süreçlerinin nasıl planlanıp uygulanabilece-
        ğine odaklanılan bu süreç, eğitim araştırmalarında da yeni bir problem alanı olarak ortaya çıkmaktadır.
        Özellikle boylamsal araştırmalar, uygulamaların uzaktan eğitim ortamında yürütülmesi ve araştırmacıların
        bu duruma hazırlıklı olmaması nedenleri ile bu süreçten en çok etkilenebilecek araştırma türleri arasında
        yer almaktadır. Bu amaçla bu çalışmada, boylamsal araştırmalar fen eğitimi odağında,  hedef kitle ve za-
        manlama bağlamında incelenmiştir.
             Nitel çalışmaya uygun olarak gerçekleştirilen araştırmada, 2004 yılından günümüze yurt içinde ger-
        çekleştirilmiş ilgili araştırmalar, doküman analizi ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar, salgının etkilerinin yoğun
        olarak hissedilmeye başlandığı 2020 yılının ikinci yarısından günümüze kadar herhangi bir boylamsal ça-
        lışmanın gerçekleştirilmediğini ortaya koymaktadır. Ele alınan 21 adet boylamsal çalışma için genel olarak
        fen eğitiminin hedef kitlelerinden olan ortaokul öğrencileri ile gerçekleştirilmediği ifade edilebilir.
              Bunun yanında, söz konusu çalışmalarda hedef kitle olarak ilgili alanda öğrenimlerine devam etmek-
        te olan öğretmen adaylarına ve öğretmenlere daha çok yer verildiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, ilgili
        araştırmacılarının boylamsal araştırmalarda hedef kitle belirlemelerine ve araştırma yöntemlerini salgın
        koşullarına nasıl uyarlayabileceklerine yönelik bazı bakış açıları sunabilir.


             Anahtar Kelimeler:  Fen Eğitimi, Boylamsal Araştırmalar, Doküman Analizi, Covid-19 Salgını

         Comparison of Longitudinal Studies in Science Education from the Beginning of the Covid-19 Pande-
                                                 mic to the Present


             Abstract

             Avoiding physical contact during the spread of the Covid-19 epidemic and using technology as effe-
        ctively as possible for this purpose requires reconsidering current education, learning, and teaching ap-
        proaches. This process, which mainly focuses on how to plan and implement distance education systems
        and education and learning processes, also emerges as a new problem area in educational research. Es-
        pecially, longitudinal studies are among the types of research that can be most affected by this process
        due to the fact that the applications are carried out in a distance education environment and education
        researchers are not prepared for this situation.
             For this purpose, in this study, longitudinal studies were examined focusing on science education, in

               artvincovidcongress.org                   136                                      - Bildiri Metni -
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141