Page 140 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 140
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Astronomi Temel Bilgilerinin Dijital Değerlendirme Aracı Kullanılarak Kıyaslamalı Şekilde
Ölçülmesi: Pandemi Döneminde Sınav Uygulama Örneği
Memduh Sami TANER , Gülin Sevi GENÇ , Büşra SAYDOĞAN
a
c
b
a Prof.Dr., Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi, mstaner@akdeniz.edu.tr
b Öğretmen, Antalya MEB, gulinsevigenc@gmail.com
c Y.Lisans Öğr., Antalya bsaydogan@hotmail.com
Özet
Öğrencilerin astronomi bilgi düzeylerinin hızlı ve etkin bir şekilde öğrenilmesi, fen alanına duyulan
ilgiyi anlamak açısından önemli bir durumdur. Covid-19 pandemisi, global ölçekte eğitim alanında ilginç
değişimlere yol açmıştır. Bu süreçte online ortamlarda alternatif değerlendirme araçlarının kullanımını
artmıştır. Bu araçlar öğrenme faaliyetlerine renkli bir atmosfer sunarken, anında dönüt verme, bireysel
veya grup değerlendirmesi yapabilmeyi de sağlamaktadır.
Bu araştırmada, üç ayrı öğretim kademesinde yürütülen e-Twinning projeleri kapsamında ülkemizdeki
farklı illerde eğitimlerine devam eden, ilk, ortaokul ve lise öğrencilerinin astronomi bilgi düzeyleri Quizizz
ölçme aracı ile yarışma atmosferinde yürütülmüş, testin cevaplama süresi, yoklanan bilginin özümsenme
göstergesi olarak kabul edilmiştir. Quizizz uygulaması sonrasında sorulan sorulara verilen doğru cevap
sayıları ve süre ortalamalarındaki değişimler; ayrıca okul türü ve yaş parametreleri arasındaki ilişkiler
incelenmiştir.
Elde edilen bulgular ışığında quiziz adlı araçla astronomi bilgi düzeylerinin oldukça kolay bir şekilde
ölçülebildiği, yaşlara ve okul türlerine göre bilgiye hakimiyet durumunun değiştiği görülmüştür. Araştır-
mamız ile dijital öğrenme araçlarından quiziz kullanılarak astronomi konu alan bilgisi ölçmenin hızlı/net
bir şekilde yapılabileceği, kısa süreli refleks cevaplarda gerçekçi “öğrenme-bilgi-kalite” ilişkisini gösteren
sonuçlar elde edilmiştir.
Benzer araştırmalar yolu ile süreç değerlendirmelerinin farklı Web2.0 araçlarıyla ve nitel analizlerle
desteklenerek gerçekleştirilmesi, ayrıca dijital ölçme araçlarının pandemi koşullarında alternatif-güvenilir
yaklaşım olarak devreye alınmasının isabetli olacağı önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Ölçme, Web2.0, Quiziz, E-Twinning, Pandemi
artvincovidcongress.org 140 - Bildiri Metni -