Page 141 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 141

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




              Pandemide Çevrimiçi Gerçekleştirilen FCL ve BİT Anlayışına Uygun Yapılandırılmış  Deney
                                Uygulamalarına Yönelik  Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri


                   Gülin Sevi Genç , Dilek Özgül , Şeyma Yardımcı  ,  Büşra Saydoğan , Memduh Sami Taner e
                                  a
                                                                                   d
                                                                 c
                                               b
                                a Öğrt., Milli Eğitim Bakanlığı, Antalya, gulinsevigenc@gmail.com
                                   b Öğrt., Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul, dilozgul@gmail.com
                                c Öğrt., Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, seymaozcelik6@gmail.com
                           d  Y.L.Öğr., Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi, bsaydogan@hotmail.com
                            e Prof. Dr., Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi, mstaner@akdeniz.edu.tr




                 Özet

                 Fen bilimleri dersinin en önemli işlevi öğrencileri bilim okur-yazarı haline getirmek ve merak, gözlem,
            veri toplama, yorumlama, hipotez, tahmin sonuç çıkarma süreçleri sonunda karar verebilen bireyler yetiş-
            tirmektir. Ancak Covid 19 Salgın döneminde fen bilimleri dersinin temel bileşeni olan deney yoluyla öğren-
            me yönteminin önemli bir uygulama dezavantajına sahip olduğu düşüncesi yaygınlaşmıştır (MEB, 2020).
                 Bu durum, eğitimin her yerde yapılabileceği ilkesinden hareketle; hedeflenen 21. yy becerileri kap-
            samında üretim, etkileşim, sunum, araştırma, işbirliği ve geliştirme basamaklarına uygun FCL (Future
            Classroom Laboratory) yaklaşımını BİT (Bilgi ve İletişim Teknolojileri) ile entegre ederek hayata geçirmeyi
            gerekli kılmış, fen laboratuvarını ev ortamına taşıyabilmenin önünü açmıştır.
                 Çalışmamızda deneyleri çevrimiçi ortamda öğrencilere yaptırmayı hedefleyen bir eTwinning projesi
            hazırlanmış ve süreçte öğrencilerin fen dersinde yapmaya alışık oldukları deneylere devam edebilmeleri
            için öğrencilerin ilgi ve becerileri doğrultusunda müfredat odaklı, Web 2.0 araçları kullanarak hazırlayıp
            sundukları fizik, kimya ve biyoloji konulu deneylerden oluşan bir deney havuzu oluşturulmuştur.
                 Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde; öğrenciler çevrimiçi ortamda deney yapmaktan, izlemekten,
            paylaşmaktan hoşlandıklarını, gerçekleştirdikleri güncel deney çalışmalarının fen dersine olan ilgilerini
            arttırdığını, yeni konuları severek öğrendiklerini belirtmişlerdir. Öğretmen anketi sonuçları ise fen bilimleri
            kazanımlarının çevrimiçi ortamda da öğrenciye kazandırılabileceğini, okul ortamı ile çevrimiçi ortamda
            deney yapmak anlamında bir fark olmadığını belirtmişlerdir.


                 Anahtar Kelimeler: Covid -19 salgın, Fen bilimleri, Deney, FCL, BİT, Uzaktan Eğitim, eTwinning



























            - Bildiri Metni -                                141                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146