Page 142 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 142
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Antalya Kimya Olimpiyatlarına Katılan 10. ve 11.Sınıf Öğrencilerinin Soru Çözme Yöntemleri-
nin Görsel Analiz Yoluyla Kıyaslanması
Memduh Sami TANER , Büşra SAYDOĞAN , Ömer MANAP , Salih KAZANCI , Cahit ASLANKAN , Mert
a
b
d
e
c
AYDOĞAN f
a Prof.Dr., Akdeniz Üniversitesi, mstaner@akdeniz.edu.tr
b Y.Lisans Öğr., bsaydogan@hotmail.com
c MNP Kimya Ltd.,omermanap@gmail.com
d Öğretmen, MEB, salihkimya@hotmail.com
e Öğretmen, MEB, aslankancahit@hotmail.com
f Öğretmen, mertaydogan@gmail.com
Özet
Türk eğitim sisteminde merkezi olarak gerçekleştirilen lise(LGS), üniversite(YKS) veya farklı (MSÜ,
YDS, KPSS.vb.) amaçlar için uygulanan çoktan seçmeli test sınavları çok yaygın kullanılan ölçme değer-
lendirme araçlarındandır.
Öğrencilerin katıldıkları sınavlardaki soruları ele alma biçimleri, çözme yaklaşımları, kullandıkları yön-
temler, sınavla başa çıkma stratejileri birbirinden farklılık göstermektedir. Pandemi öncesi(2019), Akdeniz
Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirilen 4. Antalya Kimya Olimpiyatlarına farklı illerdeki 10. sınıflardan
117; 11. sınıflardan ise 92 öğrenci katılmıştır. Katılan öğrencilerin sınav esnasında kullandıkları kitapçıklar
geri alınarak sorular üzerinde yaptıkları “çözme amaçlı” müdahalelerin görsel analizi yapılmış, 5 ayrı kriter
ışığında bulgular sınıflandırılmıştır. Bulgular ışığında; 10. ve 11.sınıf sınav kitapçıkları Anadolu ve Fen lisesi
olmak üzere okul türlerine göre tekrar sınıflandırılarak, yaş veya sınıf düzeyleri kıyaslamalı olarak incele-
meye alınmıştır. Örneklem seçimi; amaçlı örnekleme uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
Çalışma grubunu 10.sınıflardan; 55 Anadolu Lisesi, 60 Fen Lisesi öğrencisi, 11.sınıflardan 41 Anadolu
lisesi, 50 Fen lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Elde edilen bulgulardan yola çıkılarak 11.sınıf öğrencilerinin
10.sınıf öğrencilere kıyasla; kitapçıkta yer alan soruları çözme motivasyonuna daha fazla sahip oldukla-
rı, seçenekler üzerinde eleme yöntemini kullanmayı daha az tercih ederek soruları cevaplamayı tercih
etmişlerdir. Genel olarak fen liselerinden katılan öğrencilerin Anadolu lisesi öğrencilerine kıyasla kitapçık
üzerinde soru çözme yaklaşımlarında bazı kriterler (1.,5.) açısından farklılıklar bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Ölçme Değerlendirme, Test Çözme Stilleri, Görsel Analiz, Kimya Olimpiyatları
artvincovidcongress.org 142 - Bildiri Metni -