Page 142 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 142

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi






         Antalya Kimya Olimpiyatlarına Katılan 10. ve 11.Sınıf Öğrencilerinin Soru Çözme Yöntemleri-
                                     nin Görsel Analiz Yoluyla Kıyaslanması

          Memduh Sami TANER , Büşra SAYDOĞAN , Ömer MANAP , Salih KAZANCI , Cahit ASLANKAN , Mert
                               a
                                                  b
                                                                                  d
                                                                                                    e
                                                                  c
                                                     AYDOĞAN   f
                                a Prof.Dr., Akdeniz Üniversitesi, mstaner@akdeniz.edu.tr
                                       b Y.Lisans Öğr., bsaydogan@hotmail.com
                                      c MNP Kimya Ltd.,omermanap@gmail.com
                                      d Öğretmen, MEB, salihkimya@hotmail.com
                                    e Öğretmen, MEB, aslankancahit@hotmail.com
                                        f Öğretmen, mertaydogan@gmail.com



             Özet


             Türk eğitim sisteminde merkezi olarak gerçekleştirilen lise(LGS), üniversite(YKS) veya farklı (MSÜ,
        YDS, KPSS.vb.) amaçlar için uygulanan çoktan seçmeli test sınavları çok yaygın kullanılan ölçme değer-
        lendirme araçlarındandır.
             Öğrencilerin katıldıkları sınavlardaki soruları ele alma biçimleri, çözme yaklaşımları, kullandıkları yön-
        temler, sınavla başa çıkma stratejileri birbirinden farklılık göstermektedir. Pandemi öncesi(2019), Akdeniz
        Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirilen 4. Antalya Kimya Olimpiyatlarına farklı illerdeki 10. sınıflardan
        117; 11. sınıflardan ise 92 öğrenci katılmıştır. Katılan öğrencilerin sınav esnasında kullandıkları kitapçıklar
        geri alınarak sorular üzerinde yaptıkları “çözme amaçlı” müdahalelerin görsel analizi yapılmış, 5 ayrı kriter
        ışığında bulgular sınıflandırılmıştır. Bulgular ışığında; 10. ve 11.sınıf sınav kitapçıkları Anadolu ve Fen lisesi
        olmak üzere okul türlerine göre tekrar sınıflandırılarak, yaş veya sınıf düzeyleri kıyaslamalı olarak incele-
        meye alınmıştır. Örneklem seçimi; amaçlı örnekleme uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
             Çalışma grubunu 10.sınıflardan; 55 Anadolu Lisesi, 60 Fen Lisesi öğrencisi, 11.sınıflardan 41 Anadolu
        lisesi, 50 Fen lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Elde edilen bulgulardan yola çıkılarak 11.sınıf öğrencilerinin
        10.sınıf öğrencilere kıyasla; kitapçıkta yer alan soruları çözme motivasyonuna daha fazla sahip oldukla-
        rı, seçenekler üzerinde eleme yöntemini kullanmayı daha az tercih ederek soruları cevaplamayı tercih
        etmişlerdir. Genel olarak fen liselerinden katılan öğrencilerin Anadolu lisesi öğrencilerine kıyasla kitapçık
        üzerinde soru çözme yaklaşımlarında bazı kriterler (1.,5.) açısından farklılıklar bulunmuştur.

             Anahtar Kelimeler: Ölçme Değerlendirme, Test Çözme Stilleri, Görsel Analiz, Kimya Olimpiyatları





















               artvincovidcongress.org                   142                                      - Bildiri Metni -
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147