Page 145 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 145

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            Uzaktan Eğitim Süreçlerinde Öğretmenlerin Durumu Alanında Yapılan Araştırmaların Değer-
                                                        lendirilmesi


                                                       Mehmet FİDAN   a

                                    a Doç.Dr., Aksaray Üniversitesi, fidanm3838@gmail.com


                 Özet

                 Son dönemde eğitim kademelerinin genelinde yüz yüze eğitime destek ve alternatif olarak uzaktan
            öğretim uygulamalarının sıklıkla kullanıldığı görülmektedir. Uzaktan öğretim uygulamalarının sıklıkla
            kullanımı, bu uygulamaların niteliksel, niceliksel yönlerinin değerlendirilmesini beraberinde getirmiştir.
            Bu değerlendirmelerin yapılmasında ise eğitim süreçlerinin uygulayıcısı olan öğretmenlerin durumunun
            gözlemlenmesi temel hedeflerden biri olmuştur.
                 Bu araştırmanın amacı “uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu” alanında yapılan ça-
            lışmaların yöntem ve konu alanı açılarından değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel veri analizi yöntemle-
            rinden yararlanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında doküman incelemesi, verilerin değerlendirilmesi
            süreçlerinde ise içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2020-2021 yıllarında uzak-
            tan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu konu alanında yayımlanan makalelerden oluşmuştur.
                 Yıl aralığının bu şekilde sınırlandırılmasının sebebi Covid-19 salgını sürecinde araştırma alanı kapsamın-
            daki yapılan çalışmaların belirlenebilmesidir. Bu kapsamda çeşitli dizinler aracılığıyla makaleler taranmış
            ve toplamda 33 çalışma tespit edilerek araştırma sürecine dâhil edilmiştir. Elde edilen veriler konu alanı,
            veri toplama aracı, örnekleme yöntemi, araştırma modeli, veri analiz tekniği başlıkları çerçevesinde ince-
            lenmiştir. Konular açısından çalışmaların genel olarak, öğretmenlerin uzaktan öğretim süreçlerine yönelik
            görüş ve önerileri alanında olduğu görülmüştür.
                  İncelenen çalışmalarda en çok kullanılan veri toplama aracının yarı yapılandırılmış görüşme formu;
            en çok tercih edilen çalışma grubunun (örneklem) ortaokul öğretmenleri; en çok kullanılan örnekleme
            yönteminin amaçlı örnekleme; en çok kullanılan araştırma modellerinin durum çalışması ve olgu bilim
            (fenomenolojik araştırma); en çok başvurulan veri analizi yönteminin ise içerik analizi olduğu sonucuna
            ulaşılmıştır. Çalışmalarda ağırlıklı olarak nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür.


                 Anahtar Kelimeler:  Uzaktan Eğitim, Öğretmen Görüşleri, Eğitsel Uygulamalar.


                   Evaluation of Research in The Field of Teachers’ Status in Distance Education Processes

                 Abstract
                 Recently, it has been observed that distance learning applications are often used as an alternative
            and support for face-to-face education throughout the educational levels. The frequent use of distance
            education applications brought along the evaluation of the qualitative and quantitative aspects of these
            applications. In making these evaluations, observing the status of the teachers who are the implemen-
            ters of the educational processes has been one of the main aims. The aim of this study is to evaluate the
            studies conducted in the field of “status of teachers in distance education processes” in terms of method
            and subject area.
                 Qualitative data analysis methods were used in the study. Document analysis was used during the
            data collection phase and content analysis methods were used in the evaluation of the data. The sample
            of the study consisted of articles published in the subject area “status of teachers in distance education
            processes” in 2020-2021. The reason for the limitation of the year range in this way is that the studies


            - Bildiri Metni -                                145                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150