Page 145 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 145
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Uzaktan Eğitim Süreçlerinde Öğretmenlerin Durumu Alanında Yapılan Araştırmaların Değer-
lendirilmesi
Mehmet FİDAN a
a Doç.Dr., Aksaray Üniversitesi, fidanm3838@gmail.com
Özet
Son dönemde eğitim kademelerinin genelinde yüz yüze eğitime destek ve alternatif olarak uzaktan
öğretim uygulamalarının sıklıkla kullanıldığı görülmektedir. Uzaktan öğretim uygulamalarının sıklıkla
kullanımı, bu uygulamaların niteliksel, niceliksel yönlerinin değerlendirilmesini beraberinde getirmiştir.
Bu değerlendirmelerin yapılmasında ise eğitim süreçlerinin uygulayıcısı olan öğretmenlerin durumunun
gözlemlenmesi temel hedeflerden biri olmuştur.
Bu araştırmanın amacı “uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu” alanında yapılan ça-
lışmaların yöntem ve konu alanı açılarından değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel veri analizi yöntemle-
rinden yararlanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında doküman incelemesi, verilerin değerlendirilmesi
süreçlerinde ise içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2020-2021 yıllarında uzak-
tan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu konu alanında yayımlanan makalelerden oluşmuştur.
Yıl aralığının bu şekilde sınırlandırılmasının sebebi Covid-19 salgını sürecinde araştırma alanı kapsamın-
daki yapılan çalışmaların belirlenebilmesidir. Bu kapsamda çeşitli dizinler aracılığıyla makaleler taranmış
ve toplamda 33 çalışma tespit edilerek araştırma sürecine dâhil edilmiştir. Elde edilen veriler konu alanı,
veri toplama aracı, örnekleme yöntemi, araştırma modeli, veri analiz tekniği başlıkları çerçevesinde ince-
lenmiştir. Konular açısından çalışmaların genel olarak, öğretmenlerin uzaktan öğretim süreçlerine yönelik
görüş ve önerileri alanında olduğu görülmüştür.
İncelenen çalışmalarda en çok kullanılan veri toplama aracının yarı yapılandırılmış görüşme formu;
en çok tercih edilen çalışma grubunun (örneklem) ortaokul öğretmenleri; en çok kullanılan örnekleme
yönteminin amaçlı örnekleme; en çok kullanılan araştırma modellerinin durum çalışması ve olgu bilim
(fenomenolojik araştırma); en çok başvurulan veri analizi yönteminin ise içerik analizi olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışmalarda ağırlıklı olarak nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, Öğretmen Görüşleri, Eğitsel Uygulamalar.
Evaluation of Research in The Field of Teachers’ Status in Distance Education Processes
Abstract
Recently, it has been observed that distance learning applications are often used as an alternative
and support for face-to-face education throughout the educational levels. The frequent use of distance
education applications brought along the evaluation of the qualitative and quantitative aspects of these
applications. In making these evaluations, observing the status of the teachers who are the implemen-
ters of the educational processes has been one of the main aims. The aim of this study is to evaluate the
studies conducted in the field of “status of teachers in distance education processes” in terms of method
and subject area.
Qualitative data analysis methods were used in the study. Document analysis was used during the
data collection phase and content analysis methods were used in the evaluation of the data. The sample
of the study consisted of articles published in the subject area “status of teachers in distance education
processes” in 2020-2021. The reason for the limitation of the year range in this way is that the studies
- Bildiri Metni - 145 Eğitimde Yeni Normlar-II