Page 152 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 152

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        ek olarak tipik durum örnekleme, seçkisiz olmayan örnekleme, kartopu örnekleme, rastgele örnekleme,
        uygun örnekleme ve seçkisiz küme örnekleme (f:1) yöntemlerinin ise birer çalışmada örnekleme yöntemi
        olarak kullanıldığı tespit edilmiştir.

             Çalışmaların araştırma modeli yönünden değerlendirilmesi
             Araştırma sürecinde incelenen uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanındaki ma-
        kalelerin araştırma modeline yönelik bilgileri içeren Tablo 6 aşağıda yer almaktadır:

                                              Tablo 6. Araştırma modeli

                                 Araştırma modeli                        Toplam     (f)

                                 Fenomenolojik araştırma                 9
                                 Durum çalışması                         9
                                 Tarama modeli                           7
                                 Karma yöntem                            3

                                 Tümevarım analizi                       1
             Tablo 6 incelendiğinde uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanındaki makalelerde
        toplamda beş farklı araştırma modelinin kullanıldığı görülmektedir. Fenomenolojik araştırma ve durum
        çalışması (f:9) ilgili çalışmalardaki frekansı en yüksek araştırma modelleridir. Tarama modelinin (f:7) de
        diğer araştırma modellerine göre ilgili çalışmalarda daha fazla kullanıldığı söylenilebilir. Bu duruma ek
        olarak araştırma sürecinde incelenen makalelerde karma yöntemin (f:3) ve tümevarım analizi (f:1) mo-
        dellerinin de kullanıldığı görülmektedir.

             Sonuç ve Öneri
             Bu araştırmada uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanında yapılan makalelerin
        konu alanı ve yöntem özellikleri açısından analizi yapılmıştır. Bu vasıtayla araştırma kapsamında incelenen
        makaleler vasıtasıyla ulaşılan sonuçlar şu şekilde sıralanabilir:
             İncelenen çalışmalarda,
             • Konular açısından çalışmaların genel olarak, öğretmenlerin uzaktan öğretim süreçlerine yönelik
        görüşleri ve önerileri alanında olduğu;
             • En çok kullanılan veri toplama aracının yarı yapılandırılmış görüşme formu;
             • En çok tercih edilen çalışma grubunun (örneklem) ortaokul öğretmenleri;
             • En çok kullanılan örnekleme yönteminin amaçlı örnekleme;
             • En çok kullanılan araştırma modellerinin durum çalışması ve olgu bilim (fenomenolojik araştırma);
             • En çok başvurulan veri analizi yönteminin ise içerik analizi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
             • Çalışmalarda ağırlıklı olarak nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür.
             İlgili çalışmalar değerlendirildiğinde uzaktan öğretim süreçlerinin etkililiğine, öğretmenlerin yeterliliklerine,
        kazanımlara yönelik becerilerin uzaktan eğitim ortamına aktarılmasına ve uzaktan öğretime uygun materyal
        geliştirme çalışmalarına daha çok yoğunlaşılması gerektiği düşünülmektedir. Ayrıca sonuçlar çalışma grup-
        ları açısından değerlendirildiğinde, özel eğitim öncelikli olmakla birlikte okul öncesi ve lise öğretmenlerine
        yönelik çalışmalara da ağırlık verilmesinin mevcut durumun gözlemlenmesi açısından olumlu etkilerinin
        olacağı söylenilebilir. Farklı veri analiz tekniklerinin kullanılmasının ulaşılan sonuçlar açısından önemli olduğu
        varsayıldığında, bu açıdan çeşitliliğin sağlamasının rolü yadsınamaz boyuttadır.






               artvincovidcongress.org                   152                                      - Bildiri Metni -
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157