Page 148 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 148
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
etkililiği, öğrencilerin öğrenme durumları, öğrencilerin ve öğretmenlerin bu süreçlere yönelik tutumları,
öğretmen yeterlilikleri gibi alanlara yoğunlaşıldığı görülmektedir.
Bu doğrultuda yapılan bu araştırmanın amacı Türkiye’de uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmenlerin
durumuna yönelik yapılan çalışmaların değerlendirilmesidir. Bu vasıtayla uzaktan öğretim süreçlerinde öğ-
retmen konu alanına yönelik çalışmaların bütüncül olarak ele alınıp ilgili çalışmaların konu alanı ve yöntem
yönünden değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Ulaşılacak sonuçların konuya yönelik araştırmalara sıralanan
hususlar açısından katkı sağlaması hedeflenmektedir.
Yöntem
Araştırmanın modeli
Uzaktan eğitim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanında yapılan araştırmaların değerlendirilme-
sinin amaçlandığı bu çalışmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Tarama modelinin genel özellikleri
incelendiğinde çok sayıda örneklemden veri elde edilmesinin olumlu olarak nitelendirildiği görülmektedir
(Büyüköztürk, Kılıç Çakmak, Akgün, Karadeniz ve Demirel, 2019, s.15). Araştırma sürecinde cevapları aranan
soruların şu şekilde sıralanması mümkündür:
1. Uzaktan eğitim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanında yapılan araştırmaların konu alanı
yönünden özellikleri nedir?
2. Uzaktan eğitim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanında yapılan araştırmaların yöntem yö-
nünden özellikleri nedir?
Verilerin toplanması
Bu araştırmada uzaktan eğitim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanında yapılan çalışmaların
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sürecinde verilerin toplanması aşamasında amaçlı örnek-
leme yönteminden faydalanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi bilgi derinliği sağlama ve detaylı analiz
yapabilme gibi özellikleri yönünden ön plana çıkmaktadır (Büyüköztürk, Kılıç Çakmak, Akgün, Karadeniz
ve Demirel, 2019, s.92).
Uzaktan öğretim süreçlerinde öğretmeninin durumu konu alanındaki çalışmaların değerlendirilebilme-
si için literatür taraması yapılmıştır. Konu alanındaki çalışmaların kapsamı makaleler ile sınırlandırılmıştır.
Araştırma sürecinde verilerin toplanmasında doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Genel olarak
yazılı materyallerin analizinde (Yıldırım ve Şimşek, 2008, s.187) kullanılan doküman incelemesi sıklıkla kul-
lanılan bir nitel araştırma yöntemidir. Araştırmada makalelerin belirlenmesi aşamasında Google Scholar,
Sobiad, TR Dizin gibi çeşitli dizinlerden faydalanılmıştır. Bu dizinlerde “uzaktan öğretim, öğretmen, Covid-19
sürecinde eğitim, EBA, uzaktan eğitim, öğretmen görüşleri, eğitsel uygulamalar” gibi anahtar kelimeler
aracılığıyla ilgili çalışmalara erişilmeye çalışmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın konu alanı kapsamında 33
çalışma tespit edilmiştir. Araştırmaların belirlenmesi aşamasında yıl aralığı 2020-2021 şeklinde sınırlan-
dırılmıştır.
Yıl aralığının bu şekilde sınırlandırılmasının sebebi özellikle Covid-19 salgını nedeniyle başvurulan
uzaktan eğitim süreçlerine yönelik çalışmaların tespit edilebilmesidir. Ayrıca araştırmanın temel alanı
eğitim olduğu için ilgili literatür bu yönde taranmıştır.
Verilerin analizi
Araştırma sürecinde elde edilen verilerin değerlendirilmesi aşamasında içerik analizinden yararlanıl-
mıştır. Uzaktan eğitim süreçlerinde öğretmenlerin durumu alanında yapılan araştırmalar konu alanları ve
yöntem özellikleri açısından incelenmiştir. Yöntem özellikleri açısından araştırmaların incelenmesinde ise
örnekleme yöntemi (çalışma grubu), araştırmanın modeli, veri analiz teknikleri ve veri toplama araçları
artvincovidcongress.org 148 - Bildiri Metni -