Page 158 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 158

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             GİRİŞ


             Sosyal hizmet mesleği, insanların iyilik hali için değişim sağlamayı, yaşadıkları sorunlara çözüm getir-
        meyi ve onları güçlendirmeyi hedeflerken insan hakları ve sosyal adaleti temel alır. Sosyal hizmet uzmanı,
        insanların güçlü yanlarına odaklanarak kendilerini bulmalarını sağlayan, müracaatçı ile birlikte hareket
        ederek sorunlara çözüm bulan ve müracaatçıyı çevresi ile değerlendiren bir değişim ajanıdır.
              Bu sebeple mesleğin uygulayıcısı olan sosyal hizmet uzmanlarının önemli sorumlulukları vardır. Bu
        sorumluluklara sahip meslek elemanlarının yetişmesi, iyi kurgulanmış bir sosyal hizmet eğitimi sürecini
        gerektirmektedir (Erbay ve Sevin, 2013).
             Sosyal hizmet eğitimi, dört yıllık lisans programıyla öğrenim gören öğrencilerin birey, aile, grup ve
        topluma yönelik yardım hizmetlerinde ve iletişimlerinde etkili profesyoneller olmasını hedefler (Adıgüzel,
        Akçay ve Erbay, 2013). Bu dört yıllık eğitim sürecinde teorik derslerin yanı sıra staj adı altında uygulamalı
        derslerde bulunmaktadır.
             Kurum ve kuruluşlarda yapılan uygulamalar mesleki gelişim açısından sosyal çalışmacılar adına
        büyük önem taşımaktadır. Uygulama dersleri kapsamında öğrencilerden uygulamaya katıldıkları toplu-
        mun değerlerini kavramaları, sosyo-kültürel sistemlerini tanımaları, ekonomik kaynaklarını belirlemeleri,
        kurum içi görev ve yetki dağılımlarını öğrenmeleri, sosyal hizmet uzmanlarının rolünü gözlemlemeleri ve
        uygulamaları beklenmektedir (Adıgüzel, Akçay ve Erbay, 2013).
             2019 yılının sonlarında ortaya çıkmış olan COVID-19 virüsü ile birlikte tüm dünya her anlamda olumsuz
        etkilenmiştir. Sosyal hizmet bölümünde yapılan stajlar öğrencilerin mesleki gelişimi açısında büyük önem
        taşırken, yüz yüze staj yapma imkânıpandemi sebebiyle imkansız hale gelmiştir.
             Bu bağlamda bu araştırmada sosyal hizmet stajı, Dünyada ve Türkiye’de pandemi öncesinde nasıl
        yapılıyordu ve pandemi sürecinde üniversiteler uygulamalı bir bölüm olan, stajın önemli olduğu sosyal
        hizmet bölümü için nasıl bir yol izledikleri araştırılmıştır. Teori ve pratiğin birleşimi mesleğe adım atmadan
        öğrenilmesi gerektiği için bu araştırmada, Türkiye’de 12 farklı üniversitenin sosyal hizmet bölümü öğrencileriyle
        görüşülerek, pandemi döneminde yüz yüze staj yapamamanın eksikliklerinin neler olduğu ve bu süreçte
        neler hissettiklerini öğrenmek amaçlanmıştır.

             Dünya da ve Türkiye’de Pandemi Öncesi ve Pandemi Sonrası Sosyal Hizmet Stajlarının Karşılaştırılması
             Sosyal çalışmacı şiddet, ihmal, istismar, ekonomik yoksunluk gibi bireylerin hayatlarını etkileyen ko-
        nularda çalışırken bireyleri çevresi içinde değerlendirerek o çevreyi değiştirmeyi ve bireyi güçlendirmeyi
        hedefler. Bunları yapabilmek için sadece sosyal hizmet eğitiminde verilen teorik bilgi yeterli olmayacaktır.
             Teorik bilgiyle harmanlanan saha eğitimi, öğrencilerin topluluklarla etkileşime girmesini ve teorik kav-
        ramları uygulamasını sağladığı için, sosyal hizmet uzmanları tarafından mesleki hazırlıklarının en önemli
        parçası olarak kabul edilir (Bogo, 2010). Çünkü bir sosyal çalışmacı, insanların hayatına dokunacak kararlar
        alır ve teorik bilginin yanında uygulama ile işi sahada öğrenerek nitelikli bir sosyal çalışmacı olmak hedeflenir.
             Kendini tanıma, mesleki kimlik kazanma ve geliştirme yönünde önemli katkılar sağlayan alan uygu-
        laması dersleri, sosyal hizmet uzmanı adaylarını mesleki yaşama hazırlamaktadır (Adıgüzel, Akçay ve
        Erbay, 2013).
             Türkiye’de uygulamalar incelendiğinde 2011-2012 döneminde önlisans için getirilen staj zorunluluğu
        2015-2016 döneminde sona ermiş ve lisans programında zorunluluğun devam ettiği görülmektedir. Sosyal
        hizmet öğrencileri Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri, Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Özürlü ve
        Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, huzurevleri, rehabilitasyon merkezleri, Hasta Hakları Birimi, Ana Çocuk
        Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezleri, Kredi ve Yurtlar Kurumu, sosyal yardım ve hizmet amacı güden
        STK’lar ve daha birçok kurumda staj uygulaması gerçekleştirebilmektedirler.
             Yüz yüze staj uygulamalarında öğrenciler belirli saat diliminde kurum danışmanı eşliğinde staj rehbe-
        rinde belirlenen faaliyetleri yapar ve bunları raporlar. Uygulama danışmanı olan öğretim üyesi ise kurum

               artvincovidcongress.org                   158                                      - Bildiri Metni -
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163