Page 161 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 161
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
kişilerle doğrudan çalışmayı, deneyimlerini keşfetmeyi, savunuculuk yollarını geliştirmeyi ve ihtiyaçlarına,
deneyimlerine dayalı sosyal değişimi amaçlamıştır.
Sahada her zaman sosyal mesafe kuralı ve gerekli hijyenik önlemler dikkate alınarak öğrencilerin
insanlarla birebir uygulama yapması planlanmıştır.
Bir başka çalışma da şu şekildedir: Dört öğrenciden oluşan bir grup, uluslararası bir komşu ülkeden
gelen, askeri işgalin yabancı hükümetin finansmanını durdurmak için tasarlanmış davetine yanıt olarak
küçük, gayri resmi bir kuruluşla çalışmıştır. Öğrenciler bu insan hakları meselesi hakkında eğitim almışlardır.
Baskıya maruz kalmış bireylerin deneyimlerinin kanıtı olarak dışarıdan gelen tanık ifadelerinin toplan-
masını içeren bir proje üzerinde çalışmışlardır. Diğer kampanyalara paralel olarak sosyal medyayı kullana-
rak webinar ve çevrimiçi etkinlikler düzenlenmiştir. Bu sayede öğrencilere, tamamı çevrimiçi bir platform
aracılığıyla geliştirilen hayati beceriler kazandırılmıştır.
Son çalışmaya baktığımızda ise; COVID-19 sırasında ortaya çıkan bir başka alan eğitimi girişimi, grup
çalışması, proje odaklı, üniversite temelli staj yerleştirmelerini geliştirilmesidir.
Birinci dönemde altı öğrenciden oluşan bir grup oluşturulmuş ve salgının başlangıcında kurum te-
melli yerleştirmeleri sonlandırılan bu öğrencilere alanda çalışma fırsatı verilmiştir. Bu modelin başarısının
ardından, ikinci yarıyılda neredeyse otuz öğrenciye yerleştirme sağlamak için çeşitli projeler ve sosyal
hizmet akademisyenlerini içerecek şekilde genişletilmesi planlanmıştır.
Genel olarak pratik anlamda, öğrenciler tarafından çalışmalar uzaktan tamamlanmıştır. Paylaşılan
projeleri desteklemek, bağlantı kurmak ve birbirleriyle iş birliği yapmak için çevrim içi grup çalışması ya-
pılmıştır. Ayrıca, projelerdeki ilerlemeyi paylaşmak, araştırmanın gündeme getirdiği ilgili (sosyal, politik,
ekonomik, etik) konularda tartışmalara öncülük etmek, sorular sormak ve eleştirel konularla ilgilenmek
için bir sosyal hizmet danışmanıyla haftalık iki saatlik grup süpervizyonu yapılmıştır.
Başlangıçta, öğrenciler COVID-19’un etkisine ve sosyal hizmet uygulaması üzerindeki etkilerine odak-
lanmışlardır. Bu, medya makalelerinin ve hükümet belgelerinin literatüre dayalı aramalarını ve söylem
analizlerini üstlenmeyi içermektedir. Bu da onları, sosyal hizmetle ilgili pandeminin çeşitli gelişmelerini
araştırmaya yönlendirmiştir. COVID-19 pandemisinde aile içi şiddetin artmasında nelerin etkili olduğunu,
milyonlarca Avustralyalının kitlesel ve ani işsizliğin etkileri, kuruluşlarının uzaktan hizmet sunumu ve te-
le-sağlık çözümleri gibi konuları araştırmalar yapmışlardır (Clarke ve Morley, 2020).
Yöntem
Bu çalışma nitel araştırma yöntemine uygun olarak şekillendirilmiş ve nitel araştırma yöntemlerin-
den “tematik analiz” kullanılmıştır. Nitel araştırmalarda araştırmacı, verileri teker teker okuyarak kodlar
ve kategorize eder. Bu elde ettiği kodlara ve kategorilere dayalı olarak araştırma sonuçlarını ortaya koyar
(Karadağ, 2009). Tematik analiz tekniği kısaca temaları belirlemek, kodlama ve raporlama aşamalarından
oluşur. Bu yöntem, bir konunun söylenme veya yazılma biçiminde ortak olanı belirlemenin ve bu ortak
yönleri anlamanın bir yoludur. Tematik analiz tekniği içinde zengin veriler barındırmasının yanı sıra bize
karışık bir veri seti sunmaktadır. Ancak bunu yaparken esnek ve kullanışlı olması araştırmacıya açıkça
söylenemeyen, ifade edilemeyen konuların da tartışılması ve konuşulması için olanak sağlar (Braun ve
Clarke, 2006).
Analizin amacı, belirli bir araştırma sorusunu yanıtlamakla ilgili olanları belirlemektir. Bu araştırma-
da pandemi sürecinde Sosyal hizmet stajının nasıl yapıldığı, uzaktan staj eğitiminin öğrenciler açısından
avantajları ve dezavantajlarının neler olduğunun öğrenilmesi amaçlanmıştır. İlk olarak dünyada ve Türkiye’de
pandemi sürecinden önce sosyal hizmet stajlarının nasıl yapıldığı ve pandemi sürecinde staj eğitiminde
üniversitelerin nasıl bir yol izlediğine yönelik literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra bu sürecin öğren-
ciler üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi alan 4. sınıf lisans öğ-
rencilerinden, 12 farklı üniversiteden toplamda 12 kişiyle görüntülü veya ses ile iletişim yoluyla hazırlanan
- Bildiri Metni - 161 Eğitimde Yeni Normlar-II