Page 159 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 159
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
ziyaretlerinde bulunur ve zaman zaman öğrencilerle bir araya gelerek teorik bilgiler verir ve değerlendir-
me yapar. (Kılıç, 2017).
Staj programı raporlandırma ile takip edilmektedir. Rapor sistemi öğrencinin hem üniversiteye hem
kuruma hazırladığı haftalık derlemeler şeklinde olabilmektedir. Bazı üniversitelerde öğrenciler, staj süresi
boyunca aynı kurumda kalırken bazılarında ise öğrenciler, farklı kurum çalışma sistemlerini tanımak için
dönüşümlü staj programına dahil olmaktadır.
Süreç böyle devam ederken 2019’un sonlarında ortaya çıkan Coronavirüs (Covid-19) pandemisi se-
bebiyle dünyada sağlık başta olmak üzere ekonomi ve sosyal yaşam olumsuz etkilenmiştir. Bulaş riskinin
önüne geçilebilmek adına yüz yüze eğitime ara verilmiştir ve tüm öğrenciler için açık ve uzaktan eğitim
olanakları kullanılmaya başlandığı görülmektedir (Can, 2020).
Devam eden salgın süreci ile ilgili sosyal hizmet bölümleri staj uygulaması ile ilgili bazı kararlar almıştır.
Bunlar haftalık çalışmalar, vaka örneklerine dair SİR hazırlama, haftalık, dönemlik veya uzun soluklu yaygın
araştırmalar yapma (Sağlık, ekonomi, eğitim vb analiz ve tartışma), video konferans sistemi, kısmi olarak
yüz yüze ve online eğitimi birlikte yürütme, staj ödevlendirmesi, gönüllü olarak çalışma gibi uygulamalar
yapmak hedeflenirken bunların yanında staj ertelenmeleri de söz konusu olmuştur.
Kabul edilen ortak tek bir yöntem olmamakla beraber aktif sistemlerinde zamanla değişime gidile-
bileceği üniversitelerin staj açıklama formu kısmında genellikle “ Güz Dönemi “ olarak tanımlamasından
görülmektedir.
Türkiye’de süreç böyle devam ederken Britanya’ya baktığımızda sosyal hizmet eğitiminin uzun bir geç-
mişe sahip olduğu ve bu alanda birçok değişiklikler meydana geldiği görülmektedir. Bunlardan en önemlisi
olan, Profesyonel Yetenekler Çerçevesi (PCF) adı verilen standartlar, bir sosyal hizmet uzmanının sosyal
hizmet derecesini tamamladıktan sonra bilmesi, anlaması ve nasıl uygulama yapması gerektiğini ifade
etmektedir. (Haanwinckel, Fawcett ve Garcia, 2018). Bunun yanı sıra Sosyal Hizmet İngiltere (Social Work
England) adında sosyal çalışmacılar için meslek, eğitim ve öğretim standarlarını belirleyen bağımsız bir
kamu koruma kurumu bulunmaktadır.
Sosyal Hizmet İngiltere’nin amacı, sosyal hizmet eğitimi ve staj uygulamasını başarı ile tamamlayan
öğrencilere akreditasyon vererek bu akreditasyon sayesinde öğrencilerin sosyal çalışmacı olarak mesleğe
başlamalarını sağlamaktır. Bunun için stajda başarılı olmak büyük önem taşımaktadır. Stajlar üniversitenin
anlaştığı belli kurumlarda yapılmaktadır. Staja başlamadan önce toplantı yapılır ve öğrencinin, saha süper-
vizörünün ve üniversite öğretim üyesinin beklentileri yazıya dökülüp bir kontrat haline getirilir.
Daha sonra sahaya çıkan sosyal hizmet öğrencisine vakalar verilir. Süpervizörü ve üniversite öğret-
meni öğrencinin kullandığı teknikleri, vakaya yaklaşımını ve olayı nasıl çözümlediğini gözlemleyerek öğrenci
hakkında raporlar alırlar. Staj programını başarıyla tamamlayan ve Sosyal Hizmet İngiltere’nin belirlediği
standartlara uyan öğrenciler, meslek hayatlarına adım atmış olurlar.
Sosyal hizmet uzmanları kırılgan gruplarla çalışır ve meslek hayatında yapılabilecek küçük hatalar,
insanların hayatlarına büyük olumsuzluklar getirebilir. Sosyal Hizmet İngiltere, ‘Biz sizi akredite edene kadar
sosyal çalışmacı değilsiniz’ diyerek nitelikli sosyal çalışmacıların mesleğin içinde olmasını sağlamaktadır.
Akreditasyonu iki senede bir yeniletmeyi talep ederek denetimi sağlar, böylece alanda deneyimli ve işin
sorumluluğunu alabilecek uzmanların bulunması amaçlanır (A. İstanbullu, kişisel iletişim, 2 Aralık, 2020).
İngiltere›de sosyal hizmet lisans ve yüksek lisans kursları/staj programları 70 ve 100 günlük iki
uygulamadan oluşmaktadır. Sırasıyla, bu uygulamalardan en az birinin yasal bir kurumda yapılması
gerekmektedir. Öğrenciler uygulama sırasında farlı alanlarda, farklı ihtiyaç gruplarıyla çalışmak zorundadır.
Öğrencinin iyi bir uzman olabilmesi için süpervizörününde uygulama sürecinde bazı rolleri bulunmak-
tadır. Bunlar, sosyal hizmet öğrencilerini uygulama sırasında yönetmeyi, etkinleştirmeyi ve değerlendir-
meyi, yeni kalifiye sosyal hizmet uzmanlarını desteklemeyi, meslektaşlara rehberlik etmeyi veya koçluk
yapmayı ve sürekli mesleki gelişim için destek sağlamayı içermektedir. İngiltere’deki uygulama eğitimcisi,
sahada çalışıyorlarsa ve nitelikli bir sosyal çalışmacıysa, uygulama süpervizörü rolünü de üstlenebilmek-
- Bildiri Metni - 159 Eğitimde Yeni Normlar-II