Page 159 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 159

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            ziyaretlerinde bulunur ve zaman zaman öğrencilerle bir araya gelerek teorik bilgiler verir ve değerlendir-
            me yapar. (Kılıç, 2017).
                 Staj programı raporlandırma ile takip edilmektedir. Rapor sistemi öğrencinin hem üniversiteye hem
            kuruma hazırladığı haftalık derlemeler şeklinde olabilmektedir. Bazı üniversitelerde öğrenciler, staj süresi
            boyunca aynı kurumda kalırken bazılarında ise öğrenciler, farklı kurum çalışma sistemlerini tanımak için
            dönüşümlü staj programına dahil olmaktadır.
                 Süreç böyle devam ederken 2019’un sonlarında ortaya çıkan Coronavirüs (Covid-19) pandemisi se-
            bebiyle dünyada sağlık başta olmak üzere ekonomi ve sosyal yaşam olumsuz etkilenmiştir. Bulaş riskinin
            önüne geçilebilmek adına yüz yüze eğitime ara verilmiştir ve tüm öğrenciler için açık ve uzaktan eğitim
            olanakları kullanılmaya başlandığı görülmektedir (Can, 2020).
                 Devam eden salgın süreci ile ilgili sosyal hizmet bölümleri staj uygulaması ile ilgili bazı kararlar almıştır.
            Bunlar haftalık çalışmalar, vaka örneklerine dair SİR hazırlama, haftalık, dönemlik veya uzun soluklu yaygın
            araştırmalar yapma (Sağlık, ekonomi, eğitim vb analiz ve tartışma), video konferans sistemi, kısmi olarak
            yüz yüze ve online eğitimi birlikte yürütme, staj ödevlendirmesi, gönüllü olarak çalışma gibi uygulamalar
            yapmak hedeflenirken bunların yanında staj ertelenmeleri de söz konusu olmuştur.
                 Kabul edilen ortak tek bir yöntem olmamakla beraber aktif sistemlerinde zamanla değişime gidile-
            bileceği üniversitelerin staj açıklama formu kısmında genellikle “ Güz Dönemi “ olarak tanımlamasından
            görülmektedir.
                 Türkiye’de süreç böyle devam ederken Britanya’ya baktığımızda sosyal hizmet eğitiminin uzun bir geç-
            mişe sahip olduğu ve bu alanda birçok değişiklikler meydana geldiği görülmektedir. Bunlardan en önemlisi
            olan, Profesyonel Yetenekler Çerçevesi (PCF) adı verilen standartlar, bir sosyal hizmet uzmanının sosyal
            hizmet derecesini tamamladıktan sonra bilmesi, anlaması ve nasıl uygulama yapması gerektiğini ifade
            etmektedir. (Haanwinckel, Fawcett ve Garcia, 2018). Bunun yanı sıra Sosyal Hizmet İngiltere (Social Work
            England) adında sosyal çalışmacılar için meslek, eğitim ve öğretim standarlarını belirleyen bağımsız bir
            kamu koruma kurumu bulunmaktadır.
                 Sosyal Hizmet İngiltere’nin amacı, sosyal hizmet eğitimi ve staj uygulamasını başarı ile tamamlayan
            öğrencilere akreditasyon vererek bu akreditasyon sayesinde öğrencilerin sosyal çalışmacı olarak mesleğe
            başlamalarını sağlamaktır. Bunun için stajda başarılı olmak büyük önem taşımaktadır. Stajlar üniversitenin
            anlaştığı belli kurumlarda yapılmaktadır. Staja başlamadan önce toplantı yapılır ve öğrencinin, saha süper-
            vizörünün ve üniversite öğretim üyesinin beklentileri yazıya dökülüp bir kontrat haline getirilir.
                  Daha sonra sahaya çıkan sosyal hizmet öğrencisine vakalar verilir. Süpervizörü ve üniversite öğret-
            meni öğrencinin kullandığı teknikleri, vakaya yaklaşımını ve olayı nasıl çözümlediğini gözlemleyerek öğrenci
            hakkında raporlar alırlar. Staj programını başarıyla tamamlayan ve Sosyal Hizmet İngiltere’nin belirlediği
            standartlara uyan öğrenciler, meslek hayatlarına adım atmış olurlar.
                  Sosyal hizmet uzmanları kırılgan gruplarla çalışır ve meslek hayatında yapılabilecek küçük hatalar,
            insanların hayatlarına büyük olumsuzluklar getirebilir. Sosyal Hizmet İngiltere, ‘Biz sizi akredite edene kadar
            sosyal çalışmacı değilsiniz’ diyerek nitelikli sosyal çalışmacıların mesleğin içinde olmasını sağlamaktadır.
            Akreditasyonu iki senede bir yeniletmeyi talep ederek denetimi sağlar, böylece alanda deneyimli ve işin
            sorumluluğunu alabilecek uzmanların bulunması amaçlanır (A. İstanbullu, kişisel iletişim, 2 Aralık, 2020).
                 İngiltere›de sosyal hizmet lisans ve yüksek lisans kursları/staj programları 70 ve 100 günlük iki
            uygulamadan oluşmaktadır. Sırasıyla, bu uygulamalardan en az birinin yasal bir kurumda yapılması
            gerekmektedir. Öğrenciler uygulama sırasında farlı alanlarda, farklı ihtiyaç gruplarıyla çalışmak zorundadır.
                 Öğrencinin iyi bir uzman olabilmesi için süpervizörününde uygulama sürecinde bazı rolleri bulunmak-
            tadır. Bunlar, sosyal hizmet öğrencilerini uygulama sırasında yönetmeyi, etkinleştirmeyi ve değerlendir-
            meyi, yeni kalifiye sosyal hizmet uzmanlarını desteklemeyi, meslektaşlara rehberlik etmeyi veya koçluk
            yapmayı ve sürekli mesleki gelişim için destek sağlamayı içermektedir. İngiltere’deki uygulama eğitimcisi,
            sahada çalışıyorlarsa ve nitelikli bir sosyal çalışmacıysa, uygulama süpervizörü rolünü de üstlenebilmek-


            - Bildiri Metni -                                159                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164