Page 162 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 162

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        sorular sorulup, yanıtları alınmıştır.
             Araştırmanın ilk aşamasında toplanılan veriler tekrar okunmuştur. Hazırlanmış olan soruları sormak
        için görüşmecilerden alınan ses kaydı veya görüntülü konuşma yoluyla elde edilen verileri yazıya dökerek
        zihinde fikirlerin ve örüntülerin tekrar oluşması sağlanmıştır. Deşifre ederken ayrıntılara gerek yoktur
        fakat bu çalışmada yine de titiz ve kapsamlı bir şekilde veriler yazıya dökülerek ihtiyaç duyulan bilgilerin
        atlanmaması ve orjinaline sadık kalınması amaçlanmıştır. Daha sonra veriler okunup, gözden geçirilip ve-
        rilerin içeriğine dair önemli bulunan fikirlerin ilk listesi ve kodları oluşturulmuştur. Örneğin:
             Ham veri: Online staj konusunda arkadaşlarım ve ben çok endişeliyiz.Offf eğer staj yapmazsak
        iş bulmamamız çok zor. (Mırıldanma) Ne yapacağımızı bilmiyoruz niye bizim başımıza bunlar geliyor
        anlamıyorum.
             Kod: Arkaşları ve kendisi kaygılı, staj yapmazlarsa iş bulamazlar, sitem
             Amaç, tablo ve zihin haritası kullanarak kodları tekrar analiz ederek farklı kodların nasıl daha kapsayıcı
        bir tema oluşturabileceğine ilişikin akıl yürütmektir. Örnek olarak; pandemide staj yapamamanın getirdiği
        olumsuzluklara alt kod olarak ‘iş bulmada zorluk’, ‘mesleki yetersizlik’ gelirken, pandemide evde kalmaya
        alt kod olarak ‘kendini geliştirme’, ’bulaşı azaltma’ verilebilir.
             Temalar tekrar gözden geçirilerek sadeleştirilmiştir. Temaların kodlarının içeriği okunarak birbiriyle
        tutarlı bir örüntü oluşturup oluşturmadığına bakılmıştır. Uygulanan temaların, araştırma konusu ile bilgi
        ve bütünlük içinde olması gerekmektedir. Bu araştırmada her temanın “öz olarak” ne anlattığı tanımlan-
        mıştır ve her temanın veri setinin hangi boyutunu yansıttığı belirlenmiştir. Örnek verecek olursak online
        staj için belirlenen alt temalar ‘dezavantaj’ ve ‘mesleki yetersizlik’ ten oluşurken sahada stajın alt temaları
        ‘süpervizyon’ ve ‘deneyim’ den oluşmaktadır.
             Yapılan analizde araştırma verilerinden hareketle hem tek tek temalara hem de toplamda bütün
        temalara dair açık, anlaşılır, tutarlı, mantıklı, kendini tekrar etmeyen ve ilginç bir “hikaye” sunulması amaç-
        lanmıştır. Analizde temanın geçerliliğini kanıtlayan, laf kalabalığına girmeden doğrudan alıntı ve örnekler
        sunulmuştur. Ayrıca bu analitik anlatının verinin betimlenmesinin ötesine geçerek araştırma problemine
        dair bir görüş sunması da amaçlanmıştır (Braun ve Clark, 2019).
             Araştırmada çalışmaya dâhil edilecek araştırmalar veri kaybına sebebiyet vermemek adına titiz bir
        şekilde incelenmiştir. Araştırmada içerik analizi yapılarken kullanılan temalar analizde kullanılan matris
        özelliklerine uygun olarak belirlenmiştir. Temalar belirlenirken çalışmalar tek tek ele alınmış ve bir çalış-
        manın kodlama ve temalama işlemi bitmeden diğer çalışmalara geçilmemiştir. Tüm çalışmaların kodlama
        işlemi araştırmacılar tarafından ayrı ayrı yürütülmüş ve elde edilen temaların benzer olduğu belirlenmiştir
        (Tavşanlı ve Kaldırım, 2020).
             Araştırmada yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır ve tüm sorular önceden detaylıca dü-
        şünülmüştür. Sosyal hizmet stajını uzaktan yapan öğrencilerle bir görüşme yapılacaksa konu ile alakalı
        yaşayabilecekleri zorluklar saptanarak sorular bu doğrultuda seçilmiştir. Yapılandırılmış görüşme tekniği
        ne tür soruların ne şekilde sorulup hangi verilerin toplanacağını en ayrıntılı biçimde saptayan, görüşme
        planının aynen uygulandığı bir görüşme biçimidir. Sorunun hangi amaca yönelik sorulacağından hangi yolla
        sorulacağına önceden karar verilmiştir.
             Bu tür görüşmelerde görüşmeciler herkese aynı soruyu neredeyse aynı sözcükleri kullanarak yö-
        neltirler, dolayısıyla görüşmecinin sınırlı bir özgürlüğü vardır. Bu görünümüyle görüşmeler nicel veri sun-
        maktadır (Ergun, 2020). Örneğin sosyal hizmet stajyeri öğrencilerin pandemi nedeniyle stajlarını uzaktan
        yapmalarının ortaya çıkardığı sorunlar gibi aynı sorundan etkilenen bireyler konu alınır.
             Yapılandırılmış görüşmede görüşme soruları önceden hazırlanır, cevaplar ise seçeneklerle belirlenir.
        Sosyal hizmet son sınıf öğrencilerin pandemi sürecinde yaşadıkları durumun ele alındığı bu araştırmada
        tam yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiştir. Konu ile ilgili bir soru havuzunun olması, araştırmanın
        bu sorulara verilen cevaplar üzerinden belirlenmesi ve sonuç elde edilmesi için bu teknik araştırmada
        kullanılmıştır. Yapılandırılmış soru yönergesi ekte verilmiştir. Araştırma için gereken etik kurul izni Süleyman

               artvincovidcongress.org                   162                                      - Bildiri Metni -
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167