Page 165 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 165
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
nı dile getirmiştir. Katılımcılardan bazıları yüz yüze staj yaptığını belirtirken alanda olmanın kendilerini iyi
hissettirdiğini dile getirmişlerdir. Katılımcılardan bazıları şu an eğitimlerinden memnun olmadıklarını dile
getirirken bazı önerileri bulunmaktadır.
Öğrenciye yönelik çalışmalar ve karşılıklı doyum sağlayacak sunum ya da etkinliklerde öğrencilere
daha çok söz hakkının verilmesi gerekliliğinden bahsetmişlerdir. Katılımcılardan birçoğu online staj döne-
minde farklı alanlarda kitap, film, etkinliklere katılmanın verimli olacağı görüşündedir.
Sosyal hizmet öğrencilerinin cevapları değerlendirildiğinde öğrencilerin online eğitimden memnun
olmadığını ancak zamanı olumlu değerlendirebilmek için çaba sarf ettikleri anlaşılmıştır.
Üniversitelerinin pandemi dönemine hazırlıksız yakalanışı sonrasında sistemlerinin eksik kaldığı
anlaşılmaktadır. Dezavantajlarına bakacak olursak öncelikle belli bir düzen yok. Staj zamanında hocalar
stajı nasıl yapacağımıza dair fikirlerini değiştirdiler. Mesela bazı hocalar ödev isteyeceğiz dedi. Bazı hocalar
kendi belirlediğimiz şekilde yapacağız dedi. Bir sistem yoktu. (F. Ü.)
Sosyal hizmetin uygulama temelli bir meslek oluşu ve 3 yıl boyunca teorik eğitimlerin verilmesi ve
pandemi ile birlikte online staj çalışması adı altında verilen eğitimlerin yetersiz kalması öğrenciler için bir
doyum oluşturmamıştır. Çevrelerinde yüz yüze staj yapan arkadaşlarının olması kişilerde kaygı, eksiklik
hissini oluşturmuştur. Mesela bizim şimdiki dönemde bir arkadaşım stajını yapıyor ama ben yapamıyo-
rum. (K. Ü.)
Pandemi Sürecinde Öğrenciler ile Öğretim Üyeleri Arasındaki İletişim
Pandemi sürecinde hocalarınızla iletişiminiz nasıl, yeterli buluyor musunuz? sorusuna farklı cevaplar
alınmıştır. Alınan cevaplar geniş bir perspektifte incelendiğinde iletişim konusunun spesifik olmayan bir
olgu olduğu anlaşılmaktadır. Yani kişiden kişiye değişen farklı etkenlerin bir araya geldiğinde farklı sonuçlar
doğurabildiği bir olgudur. Genel kanı, iletişim konusunda öğrenci ve hocaların yapıcı davranışlarının etkili
iletişimde önemli olduğudur. Yüz yüze iletişimin vermiş olduğu kolaylık ve rahatlık çoğu öğrenci tarafından
anlaşılmıştır.
C.B’ningörüşmede söylemiş olduğu şu cümle: ‘‘İletişimi bizim için kolaylaştırmaları gerekirken daha
zorlaştırdılar.’’ uzaktan eğitimde öğrencilerin iletişim konusunda sıkıntılar yaşadığının bir göstergesidir. Bu
süreci daha verimli bir hale getirmek ve hoca ile öğrenci arasında olan iletişim bağı güçlendirmek için iki
tarafında yapıcı davranışlar sergilemesi gereklidir. Bu etkili iletişim öğrencinin derslerine ve bölüme karşı
motivasyonun artıracak uzaktan eğitim sürecinin daha olumlu geçmesini sağlayacaktır.
Sonuç olarak bu soru bağlamında öğrencilerin büyük çoğunluğu iletişimde sıkıntı yaşamaktadır.
Pandemi sürecinde yaşanılan zorluklar ve hayatın kısıtlanması, insanların eski yaşamalarını özlemesi,
eğitim sürecinde aksaklıkların yaşanması iletişimi de olumsuz etkilemiştir. Uzaktan eğitim sürecine adapte
olunmasında öğrencilerin ve hocaların yaşadıkları zorluklarla yüz yüze eğitimin ve iletişimin önemi daha
iyi anlaşılmıştır.
Genel Değerlendirme ve Analiz
Sosyal hizmet mikro, mezo ve makro olarak çoğunlukla dezavatajlı insanlarla çalışan, onların ha-
yatlarına dokunup, güçlendirmeyi hedefleyen bir meslektir. İnsanlarla birebir ilişkisi olan sosyal hizmetin
öğrenciler tarafından uygulamalı olarak görülmesi büyük önem taşımaktadır. Yapılan görüşmelerde çoğu
üniversitenin pandemi sebebi ile uygulama dersini uzaktan eğitim olarak devam ettiği görülmektedir. Bu
araştırmadan elde edilen görüşlerin temelinde online eğiminin yüz yüze eğitime göre daha az verimli
olduğu düşüncesi yatmaktadır. Staj programlarında yapılan köklü değişiklikler ve yeni düzen öğrencilere
uyum sağlama zorluğu getirmiştir.
Öğrenciler, stajın yüz yüze olması gerektiğini, online stajdan yeterli verimliliği almadıklarını, her şeyin
teoride kaldığını belirterek bu süreç hakkındaki memnuniyetsizliklerini ifade etmişlerdir. Sosyal hizmet
mesleğinde halihazırda iş hayatına başlamanın zorlukları bilinmekle birlikte staj yapamamanın öğrenciler
- Bildiri Metni - 165 Eğitimde Yeni Normlar-II