Page 169 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 169
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
COVID-19 Salgınında Öğretmen Adaylarının Mesleki Yeterliklerine İlişkin Görüşleri
Melih DİKMEN a
a Dr., Fırat Üniversitesi, melihdikmen@gmail.com
Özet
COVID-19 salgını dünya çapında eğitim ve öğretim kurumlarının neredeyse tamamen kapanmasına
neden olarak eğitim sistemi üzerinde olumsuz etkiler bırakmıştır. Salgın sürecinin eğitimin tüm kademe-
lerinde olduğu gibi yükseköğretim kurumlarındaki öğretmen yetiştirme programlarının sürdürülmesinde
de birçok aksaklılara neden olmuştur. Bu bağlamda araştırmanın amacı COVID-19 pandemisinde uzaktan
eğitim yoluyla yürütülen derslerin öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerini nasıl etkilediğini belirlemektir.
Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomoloji) desenine göre yürütülmüştür. Araş-
tırmaya Türkiye’nin doğusunda yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören sekiz
öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan maddeler
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2017 yılında yayınlanan “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri”ne ilişkin
rapordaki çıktılar dikkate alınarak hazırlanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizine tabii tu-
tulmuştur.
Araştırmanın bulguları COVID-19 salgınının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin etkisi
açısından olumlu ve olumsuz olmak üzere iki farklı tema altında toplandığını göstermektedir. Sonuçlar
COVID-19 pandemisinin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin mesleki bilgi, mesleki beceri, tutum
ve değerlerin geliştirilmesi açısından bazı önlemlerin alınmasının gerekliliğini ortaya koymuştur. Çalışmada
gelecekte yapılacak araştırmalar için bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, Mesleki yeterlik, Eğitim, Öğretim
- Bildiri Metni - 169 Eğitimde Yeni Normlar-II