Page 170 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 170

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




         Covid-19’un Öğrenme ve Aile Ortamına Yansımalarının Öğretmenlerin Gözünden İncelenme-
                                         si: Bir Karma Yöntem Çalışması


                                         Meliha KAHRAMAN , Süleyha ÜNAL    b
                                                            a
                     a Psikolojik Danışman, Dokuz Eylül Üniversitesi, melihakahramann@gmail.com
                               b İngilizce Öğretmeni, MEB, suleyha_khrmn@hotmail.com



             Özet


             Bu çalışmanın amacı, Covid-19’un öğrenme ve aile ortamına yansımalarının öğretmenlerin gözünden
        incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi Uşak’ta görev yapan 25 öğretmenden oluşmaktadır. Veri topla-
        ma araçları olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve Covid-19 Hanehalkı Çevre Ölçeği kullanılmıştır.
        Karma yöntemle oluşturulan araştırmanın nitel verileri nVivo 12.0, nicel verileri ise SPSS 23.0 programları
        kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda Covid-19’un öğrenme sürecindeki olumsuz
        duygular, verimsizlik, başarısızlık, öğrencilerde bıkkınlık gibi olumsuz etkileri oluşturulan tema ve katego-
        rilerle ortaya koyulmuştur.
             Bununla birlikte pandemi sürecinin teknoloji kullanımına hâkim olma, öğretici deneyim sağlama gibi
        öğrenme ortamına olumlu katkılarının da olduğu belirlenmiştir. Ayrıca fiziksel temasın bulunmayışı ve ev
        ortamının rahatlığı kolaylaştırıcı unsurlar olarak tanımlanırken göz temasının bulunmayışı, öğrenciler-
        den dönüt alamama, donanım yetersizliği ve teknik sorunlar zorlaştırıcı unsurlar olarak ifade edilmiştir.
        Pandemi sürecinde öğretmenlerin kendi sağlıkları ve öğrencilerinin akademik gelişmeleri için kaygılandığı
        belirlenmiş ve çoğunlukla mesleki doyumsuzluk yaşadıkları saptanmıştır. Covid-19’un aile ortamına yansı-
        maları incelendiğinde ise kısıtlama uygulamaları boyunca evde birlikte vakit geçirmek zorunda kalan hane
        üyelerinin öncesine göre daha fazla çatışma yaşadığı fakat stresli olaylar karşısında esnekliği etkileyen
        birlik-beraberlik durumlarında da öncesine göre artışlar olduğu saptanmıştır.
             Yeni normalleşme sürecine adapte olabilmek ve pandeminin olumsuz etkilerinden en az hasarla
        kurtulabilmek için öğrencilerin, öğretmenlerin ve ailelerin psikososyal eğitimlerle desteklenmesi gerektiği
        düşünülmektedir.


             Anahtar Kelimeler:  Covid-19, Uzaktan eğitim, Aile, Çatışma, Birlik-beraberlik




























               artvincovidcongress.org                   170                                      - Bildiri Metni -
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175