Page 170 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 170
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Covid-19’un Öğrenme ve Aile Ortamına Yansımalarının Öğretmenlerin Gözünden İncelenme-
si: Bir Karma Yöntem Çalışması
Meliha KAHRAMAN , Süleyha ÜNAL b
a
a Psikolojik Danışman, Dokuz Eylül Üniversitesi, melihakahramann@gmail.com
b İngilizce Öğretmeni, MEB, suleyha_khrmn@hotmail.com
Özet
Bu çalışmanın amacı, Covid-19’un öğrenme ve aile ortamına yansımalarının öğretmenlerin gözünden
incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi Uşak’ta görev yapan 25 öğretmenden oluşmaktadır. Veri topla-
ma araçları olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve Covid-19 Hanehalkı Çevre Ölçeği kullanılmıştır.
Karma yöntemle oluşturulan araştırmanın nitel verileri nVivo 12.0, nicel verileri ise SPSS 23.0 programları
kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda Covid-19’un öğrenme sürecindeki olumsuz
duygular, verimsizlik, başarısızlık, öğrencilerde bıkkınlık gibi olumsuz etkileri oluşturulan tema ve katego-
rilerle ortaya koyulmuştur.
Bununla birlikte pandemi sürecinin teknoloji kullanımına hâkim olma, öğretici deneyim sağlama gibi
öğrenme ortamına olumlu katkılarının da olduğu belirlenmiştir. Ayrıca fiziksel temasın bulunmayışı ve ev
ortamının rahatlığı kolaylaştırıcı unsurlar olarak tanımlanırken göz temasının bulunmayışı, öğrenciler-
den dönüt alamama, donanım yetersizliği ve teknik sorunlar zorlaştırıcı unsurlar olarak ifade edilmiştir.
Pandemi sürecinde öğretmenlerin kendi sağlıkları ve öğrencilerinin akademik gelişmeleri için kaygılandığı
belirlenmiş ve çoğunlukla mesleki doyumsuzluk yaşadıkları saptanmıştır. Covid-19’un aile ortamına yansı-
maları incelendiğinde ise kısıtlama uygulamaları boyunca evde birlikte vakit geçirmek zorunda kalan hane
üyelerinin öncesine göre daha fazla çatışma yaşadığı fakat stresli olaylar karşısında esnekliği etkileyen
birlik-beraberlik durumlarında da öncesine göre artışlar olduğu saptanmıştır.
Yeni normalleşme sürecine adapte olabilmek ve pandeminin olumsuz etkilerinden en az hasarla
kurtulabilmek için öğrencilerin, öğretmenlerin ve ailelerin psikososyal eğitimlerle desteklenmesi gerektiği
düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Covid-19, Uzaktan eğitim, Aile, Çatışma, Birlik-beraberlik
artvincovidcongress.org 170 - Bildiri Metni -