Page 174 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 174

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        kavramlar yüklendikleri anlamlar bakımından farklıdır. Bunun için her yönetici ayni zamanda bir lider midir
        sorusuna olumlu cevap vermek güçtür. Hameck (1970, s.132)’nin de belirttiği gibi, her lider az çok bir yö-
        netici olabilir ama her yöneticinin ayni zamanda bir lider olması olanaklı değildir.
              Bu açıdan lideri örgüt ortamına atamayla gelen üst durumundaki yönetici ile es anlamda görmemek
        gerekir. Üst’ ün atama ile göreve gelmesine karşılık,  gerçek liderlik grup tarafından seçilen kimseye yine
        grupça verilen bir niteliktir. Yönetici güç olmakla birlikte ancak bazı koşulları yerine getirerek üstlük ima-
        jından liderlik imajına girebilir (Bursalioglu,i994, s.208)
             Liderlikle ilgili çok sayıda tanım yapılmıştır, Bu tanımlar toplumsal, örgütsel, bireysel farklılıklara,
        liderliğe ilişkin beklenti algı ve değerlendirme farklılıklarına göre değişiklik göstermektedir(Erçetin, 1998,
        s.ll). Bununla birlikte genel olarak lider önde giden, yol gösteren, öğreten, aydınlatan bir kimse olduğu
        kadar; aynı zamanda birlikte olduğu kişilerin istek ve ihtiyaçlarını zamanında sezinleyip, bunları örgütleyen,
        yaratıcı bir kişi olarak tanımlanabilir (Tosun, 1982, s.243).
             Peter Drucker’in de işaret ettiği gibi, liderliğin temel amacı ortak bir amaca yönelik çalışma aracılığı
        ile bir arada bulunan bir insan topluluğu yaratmaktır (Bennis, 1989, s.185), Dolayısıyla liderlik, yöneticiliğin
        ötesinde etkileme gücüne sahip olmayı gerektirir (Korkut, 1992, s.243). Liderliğin belirleyici özelliği yenilik ve
        değişime yönelme iken, yöneticiliğin başlıca özelliği koruma ve kollamadır (Lipham, 1964, s.123). Yukarıdaki
        kısa açıklamalardan da anlaşılacağı gibi, liderlik ve yöneticilik, özdeş olmayan ancak birbirini bütünleyen
        düşünce ve eylemleri içeren iki farklı kavramdır.
             Erçetin (l998)’in de ifade ettiği gibi, çağdaş örgütlerde başarılı olmak isteyen yöneticilerin bu bütünlüğü
        algılamaları önem taşımaktadır. Örgütlerin günümüzde yaşanan ve gelecekte de yaşanacak hızlı değişme
        ve gelişmeler karşısında varlıklarını sürdürebilmeleri ancak, yaratıcılık, yönlendiricilik, etkileyicilik vb. çok
        boyutlu liderlik süreçlerini içeren dinamik bir yönetim anlayışı kazanmış liderler aracılığı ile olanaklı olacaktır.
              Eğitim yönetimi literatürü incelendiğinde liderlik konusunun bu literatür içerisinde çok geniş bir yer
        tuttuğu görülmektedir. Son yıllarda sosyoekonomik, politik ve teknolojik alanlarda meydana gelen ve
        okulların yapı ve işleyişini önemli ölçüde etkileyen değişme ve gelişmeler, bu alanda yapılan çalışmaların
        belirgin bir şekilde artmasına neden olmuştur. Gerek eğitim yönetimi sorumluluğunu üstlenen kişi ve
        makamların, gerekse eğitim yönetimi alanında araştırma yapan bilim adamlarının çağdaş okul müdürlerinin
        liderlik standartlarını belirlemeye dönük gayretleri altında yatan temel nedenlerden birisi, okul müdürünün
        çağdaş etkili okulun yaratılmasında en önemli öge olmasıdır.
             Bunun için basta ABD olmak üzere gelişmiş ülkelerin birçoğunda yeni yüzyılın okullarını yönetebilecek
        müdürler için gerekli olan liderlik alanları, son yıllarda akademisyenlerin ve uygulamacıların ayrı ayrı ve
        ortaklaşa yürüttükleri çalışmaların temel konusunu oluşturmuştur. Bu bağlamda yürütülen çalışmalar
        sonucunda önemli asamalar kaydedilmiş, çağdaş okul müdürünün liderlik alanları yeniden belirlenmiştir.

             Covid-19 Pandemi Sürecinde Öğretim Liderliği
             2019’un son aylarından itibaren, bir korona virüs tipinin Çin’in Wuhan kentinde insan yaşamını tehdit
        etmeye başlaması nedeniyle 11 Mart’ta Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından “pandemi” olarak etiketle-
        nerek tüm yerel yetkilileri acil sağlık durumlarını maksimum seviyeye çekmeleri istenmiştir (WHO, 2020).
        Dünyayı tahrip eden pandemi, muhtemelen içinde bulunduğumuz yüzyılda eğitim fırsatında ciddi bir ke-
        sintiye neden olacaktır.
             Okullardaki eğitim öğretim faaliyetleri, bazıları henüz anlaşılamamış olmak üzere çeşitli şekillerde
        etkilenmektedir. Acil olarak alınan fiziksel uzaklaştırma önlemleri okula devam etme fırsatlarını kesintiye
        uğratacağı için okul sistemleri ve hükümetler, gerekli sosyal uzaklaşma döneminde alternatif eğitim yön-
        temleri oluşturmaya çalışmaktadırlar. Ancak eğitim seviyesi yüksek ebeveynlere sahip, sosyal avantajları
        olan ve çevrimiçi kaynaklara erişimi olan çocuklar için süreç daha iyi çalışacaktır.
             Bu koşullardan yoksun olan birçok çocuk için, fiziksel uzaklaşma süresinin sınırlı öğrenme fırsatları ile
        sonuçlanması muhtemeldir (Reimers, 2020). UNESCO tarafından yapılan bir tahmine göre, 27 Mart 2020

               artvincovidcongress.org                   174                                      - Bildiri Metni -
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179