Page 172 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 172

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             Korona Sürecinden Sonra Etkili Bir Okul Müdürünün Sahip Olması Gereken Beceri, Yeterlik Ve Özellikler


             Korona Sürecinden Sonra Etkili Bir Liderin Sahip Olması Gereken Beceri, Yeterlik Ve Özellikler

             Eğitimin Tanımı
             En genel anlamıyla eğitim, “insanları belli amaçlara göre yetiştirme sürecidir”(Fidan, 1996; 4). Bu
        süreçte kazandığı bilgi, beceri, tutum ve davranışların yanında doğduğu, büyüdüğü ve yaşamakta olduğu
        toplumun kültürel yapısı da insanın yetişmesinde ve kişiliğinin oluşmasında etken olan faktörlerdir. “İnsa-
        noğlunun çocuk veya ergin olarak kendi kültüründe etkinlik kazanması ve eğitim süreci sırasında karşılaş-
        tığı bilinçli ve bilinçdışı şartlanmalar”(Güvenç, 1974; 132)olarak tanımlanan kültürlemenin bir parçası olan
        eğitimi, bazı eğitimciler; “kasıtlı kültürleme süreci”şeklinde de ifade etmekte ve yaşam boyunca kendiliğin-
        den, bilinçdışı ve bireysel olan öğrenmeleri “informal”, amaçlı olarak yapılanını ise “formal eğitim” olarak
        adlandırmaktadırlar (Fidan, 1996; 4).

             Liderliğin Tanımı
              İnsan topluluklarının ve örgütlerin bulunduğu her ortamda söz konusu olan, son derece önemli,
        evrensel, beşeri, ve sosyal bir olgudur. Lider ve liderlik konularında yapılan kapsamlı araştırmalar, incele-
        meler ve benzeri çalışmalar konuya verilen önemin somut göstergeleridir. Liderlik tanımı yapan yazarların,
        dünya görüşüne, çalıştıkları alana, bilgi birikimine, vurgu yapmak istedikleri özelliğine bağlı olarak tanımları
        da çok çeşitlidir.
             Aslında liderlik ya da diğer adıyla önderlik, anlam bilimsel (semantik) açıdan soyut bir kavram oldu-
        ğundan, kişi sayısı kadar liderlik/önderlik tanımı vardır ve koşullara, zamana ve durumlara göre farklılık
        gösterir (Biçer, 2008). Özdemir’e göre liderlik, belirli bir amacı gerçekleştirmeye yönelik olarak başkalarını
        yönlendirme ve etkileme sürecidir (Özdemir, 2003). Eren’e (2007) göre ise “birey kendine bir harekete
        başlamadan önce, bu faaliyeti yalnız başına yaparak hedefe ulaşabilir mi-ulaşamaz mı?” sorusunu sor-
        maktadır. Birey yalnız başına ulaşamayacağı bazı gereksinime ve hedeflerini belirlediğinde kendisi ile birlikte
        hareket etmekten çekinmeyecek kişilerle bir araya gelerek grup oluşturmaya çalışacaktır. Bu gruba yön
        veren ise lider olarak nitelendirilmektedir (Biçer, 2008).

             Eğitim Öğretim Ortamı, Okul Yönetimi, Meslektaş ve Öğrenci Açısından Eğitimci Lider Nasıl Olmalıdır?


             Eğitim Öğretim Ortamı Açısından;
             1-Donanımlı bir sınıf ortamı oluşturarak
             2-Eğitimde her zaman yenilikçi olarak
             3-Öğrenme materyalleri kullanarak
             4-Mesleki yeterlilik
             5-Etkili ders anlatarak
             6-Eğlenceli bir sınıf ortamı oluşturarak
             7-Öğrencinin aktif olduğu bir sınıf ortamı oluşturarak
             8-Sıcak ve samimi ortam hazırlamak
             9-Derste bilgi teknolojilerini kullanmak


             Okul Yönetimi Açısından;
             1-Disiplinli davranarak
             2-Kurallara uyarak
             3-Sözü dinlenen olarak
             4-Okul yönetimine yardımcı olarak

               artvincovidcongress.org                   172                                      - Bildiri Metni -
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177