Page 172 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 172
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Korona Sürecinden Sonra Etkili Bir Okul Müdürünün Sahip Olması Gereken Beceri, Yeterlik Ve Özellikler
Korona Sürecinden Sonra Etkili Bir Liderin Sahip Olması Gereken Beceri, Yeterlik Ve Özellikler
Eğitimin Tanımı
En genel anlamıyla eğitim, “insanları belli amaçlara göre yetiştirme sürecidir”(Fidan, 1996; 4). Bu
süreçte kazandığı bilgi, beceri, tutum ve davranışların yanında doğduğu, büyüdüğü ve yaşamakta olduğu
toplumun kültürel yapısı da insanın yetişmesinde ve kişiliğinin oluşmasında etken olan faktörlerdir. “İnsa-
noğlunun çocuk veya ergin olarak kendi kültüründe etkinlik kazanması ve eğitim süreci sırasında karşılaş-
tığı bilinçli ve bilinçdışı şartlanmalar”(Güvenç, 1974; 132)olarak tanımlanan kültürlemenin bir parçası olan
eğitimi, bazı eğitimciler; “kasıtlı kültürleme süreci”şeklinde de ifade etmekte ve yaşam boyunca kendiliğin-
den, bilinçdışı ve bireysel olan öğrenmeleri “informal”, amaçlı olarak yapılanını ise “formal eğitim” olarak
adlandırmaktadırlar (Fidan, 1996; 4).
Liderliğin Tanımı
İnsan topluluklarının ve örgütlerin bulunduğu her ortamda söz konusu olan, son derece önemli,
evrensel, beşeri, ve sosyal bir olgudur. Lider ve liderlik konularında yapılan kapsamlı araştırmalar, incele-
meler ve benzeri çalışmalar konuya verilen önemin somut göstergeleridir. Liderlik tanımı yapan yazarların,
dünya görüşüne, çalıştıkları alana, bilgi birikimine, vurgu yapmak istedikleri özelliğine bağlı olarak tanımları
da çok çeşitlidir.
Aslında liderlik ya da diğer adıyla önderlik, anlam bilimsel (semantik) açıdan soyut bir kavram oldu-
ğundan, kişi sayısı kadar liderlik/önderlik tanımı vardır ve koşullara, zamana ve durumlara göre farklılık
gösterir (Biçer, 2008). Özdemir’e göre liderlik, belirli bir amacı gerçekleştirmeye yönelik olarak başkalarını
yönlendirme ve etkileme sürecidir (Özdemir, 2003). Eren’e (2007) göre ise “birey kendine bir harekete
başlamadan önce, bu faaliyeti yalnız başına yaparak hedefe ulaşabilir mi-ulaşamaz mı?” sorusunu sor-
maktadır. Birey yalnız başına ulaşamayacağı bazı gereksinime ve hedeflerini belirlediğinde kendisi ile birlikte
hareket etmekten çekinmeyecek kişilerle bir araya gelerek grup oluşturmaya çalışacaktır. Bu gruba yön
veren ise lider olarak nitelendirilmektedir (Biçer, 2008).
Eğitim Öğretim Ortamı, Okul Yönetimi, Meslektaş ve Öğrenci Açısından Eğitimci Lider Nasıl Olmalıdır?
Eğitim Öğretim Ortamı Açısından;
1-Donanımlı bir sınıf ortamı oluşturarak
2-Eğitimde her zaman yenilikçi olarak
3-Öğrenme materyalleri kullanarak
4-Mesleki yeterlilik
5-Etkili ders anlatarak
6-Eğlenceli bir sınıf ortamı oluşturarak
7-Öğrencinin aktif olduğu bir sınıf ortamı oluşturarak
8-Sıcak ve samimi ortam hazırlamak
9-Derste bilgi teknolojilerini kullanmak
Okul Yönetimi Açısından;
1-Disiplinli davranarak
2-Kurallara uyarak
3-Sözü dinlenen olarak
4-Okul yönetimine yardımcı olarak
artvincovidcongress.org 172 - Bildiri Metni -