Page 175 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 175
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
tarihi itibarıyla 188 ülkede okulların kapatılmasının 1,5 milyardan fazla öğrenci ve 63 milyon eğitimcinin
etkilendiğini göstermektedir (UNESCO, 2020).
Korona virüs salgınına ülke çapında okulların kapatılması kararı veren ülkelerden biri Türkiye oldu.
23 Mart tarihi itibariyle K12 okullarındaki 16 milyon öğrenci ve 800 bin öğretmen Millî Eğitim Bakanlığı
(MEB) tarafından düzenlenen ve uygulanan çevrimiçi eğitime geçmiştir. Aynı tarihte öğretme ve öğrenme-
ye alternatif bir seçenek olarak dijital bir eğitim portalı olan Eğitim ve Bilişim Ağı (EBA) ve Türkiye Radyo
ve Televizyon Kurumu (TRT) tarafından üç TV kanalı aracılığıyla sağlanan İnternet ve TV tabanlı uzaktan
eğitim başlatılmıştır (MEB,2020).
16.yüzyılda Niccolo Machiavelli eseri Prens’te “İdare etmesi en zor, yönlendirmesi en tehlikeli ve başa-
rısı en belirsiz iş, yeni birtakım yeniliklerin tanıtımı sırasında liderlik yapmaktır” ifadesi günümüz şartlarına
son derece uygundur. Eğitim ve öğretim hızla değişmiş ve paydaşlar bu ani değişime hazırlıksız yakalan-
mışlarken, okul müdürlerinin odak noktalarını ve yöntemlerini hızla değiştirerek eğitimin aksamamasında
liderlik etmeleri gerekmiştir (Kunnath, 2020).
Öğretim liderleri olarak okul müdürlerinin paydaşların beklentilerine yanıt verme ve ortak amaçlara
ulaşmak yoluyla okulların gereksinimlerini karşılamaya kararlı (Sergiovanni, 1998) olmaları içinde bulunulan
pandemi sürecinde son derece önemli olmuştur. Özellikle liderliğin öncelikle mevcut problemleri gerçekçi
olarak görüp çözebilecek yetenekleri sergileyebilmek (Celep, 2002) olması Covid-19 pandemisinde fark
yaratan önemli bir özelliktir.
Pandeminin eğitsel etkisi toplumun tepkileri, öğrencilerin, ebeveynlerin, öğretmenlerin beklentileri ve
okul liderlerinin pandemi sırasındaki eylemleri aracılığıyla olacaktır (Reimers, 2020). Bu nedenle okul mü-
dürünün rolü öğretimde kaliteyi artırmak amacıyla okulun amaçlarına ulaşmasında bu boyutlar arasında
koordinasyonunu sağlayarak eğitim ve öğretim faaliyetlerini yönlendirmek ve verimli bir şekilde devam
etmelerini sağlamaktır.
Özetle, COVID-19 pandemi sürecindeki belirsizlik ve eğitim öğretimde yaşanan hızlı değişimler öğretim
liderliğinin stratejik olarak önemini belirgin hale getirmiştir (Huong, 2020). Bu düşünceden hareketle
ülkemiz MEB K12 okul müdürlerinin öğretim liderleri olarak COVID-19 pandemi sürecinde yaşamış oldukları
sorunlara ilişkin uyguladıkları çözümlerin ve süreç içinde edindikleri deneyimlerden hareketle pandemi
sonrası eğitime ilişkin görüş ve önerilerinin önemli olduğu düşünülmektedir. Pandeminin devam etmekte
olması nedeniyle araştırmanın sürece ilişkin güncel bulguları ile literatüre katkı sağlaması beklenmektedir
Kriz Tanımı
Krizler devletlerin birçok yürütme organını derinden etkileyebilecek olağan üstü dönemlerdir. Krizlerin
mümkün olduğunca az hasarla geçirilmesi, kısa sürede yönetilmesi ya da fırsata dönüşmesi kriz yönetimi
ile ilgilidir (Sarı ve Sarı, 2020). TDK (2020) kriz yönetimini; bir ülkenin karşılaştığı ulusal, uluslararası bir
sorun ya da doğal afet durumlarında sorunun en az zararla atlatılabilmesi için gerekli kararların alınması
süreci olarak tanımlanmıştır.
Kriz zamanlarında düzen geçici de olsa alt üst olmaktadır. Dolayısıyla yönetimin önemi artmakta,
liderlik ve iletişim gibi yönetsel becerilerin hayatımızdaki yeri daha fazla önem kazanmaktadır (Demirtaş,
2000). Kriz yönetimi süreci; olası sorun ve tehlikeleri, uygun tepki ve çözüm türlerini belirlemeyi, krizle
başa çıkabilecek önlemleri uygulamayı ve değerlendirmeyi içeren bir süreçtir (Bozkurt,1998).
İlk olarak Çin’in Wuhan Şehrinde ortaya çıkan Covid-19 virüsü, kısa bir sürede tüm dünyaya yayılarak
Covid-19 pandemisine dönüşmüştür. Yayıldığı tüm ülkelerde herkesin sağlığını ve sağlık örgütlerini ciddi
anlamda tehdit etmiştir. Sadece sağlık örgütlerini tehdit etmekle kalmayıp, bununla birlikte toplumsal düzen
ve yaşamı da alt üst etmiştir. Virüsün insanlar arasındaki yaylımının hızlı ve öldürücü olduğu görülmüş ve
devletler hızla kısıtlamalara gitmiştir.
Okulların uzaktan eğitime geçmesi, eğlence mekanlarının kapanması belli saatlerde çalışması, AVM’
lerin kapanması, sokağa çıkma yasakları gibi birçok önlem alınmıştır. Bu da tüm sektörlerin zincirleme bir
- Bildiri Metni - 175 Eğitimde Yeni Normlar-II