Page 176 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 176

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        şekilde ekonomik anlamda etkilenmesine sebebiyet vermiştir (Soylu, 2020).
             Sağlıklı bir kriz yönetim sürecini engelleyen düşüncelerin başında ‘’bize bir şey olmaz’’ şeklindeki
        inançlar bulunmaktadır. İtalya bu duruma örnek gösterilebilecek bir süreçten geçmiştir. İtalya’da COViD-
        19 salgını çok hızlı bir Şekilde yayılmış ve kısa sürede tüm ülkede sıkı karantina koşulları uygulanmasına
        neden olmuştur (WHO,2020) İtalya’da ilk vakanın görülmesinden çok kısa bir süre sonra ülkenin tama-
        mında karantina koşulları uygulanmasına neden olmuştur. İtalya’da salgının bu kadar hızlı yayılmasının
        sebebinin, başlangıçta kimsenin salgını önemsememiş ve önlem almamış olması olduğu düşünülmektedir
        (WHO, 2020).
             Yönetimde krizlerin kaçınılmaz durumlar olduğu kabul edilmeli ve buna hazırlıklı olunmalıdır. Ancak bu
        şekilde karşılaşılan krizlerle baş edilebilir ve oluştuğunda yönetilebilir. Krize yakalandıktan sonra kaçmak
        mümkün olmamakla birlikte, en az hasarla süreci yönetmek ön koşul olmaktadır (Sarı ve Sarı, 2020)


             Kriz Anında Öğretim Liderliği
             Karmaşık dünyada faaliyet gösteren her lider için temel beceri hem durumun bütününü hem de
        ayrı ayrı parçalarını aynı anda analiz ederek ve bu bilgileri tutarlı sonuçlar için entegre edebilmek ve yol
        haritası çizebilmektir. Aksi takdirde, “büyük resim” yalnızca daha geniş bir içeriğe odaklanırken ayrıntılar
        içinde kaybolan önemli özellikler ihmal edilebilir (Betof vd., 2014, 39). Örgütsel işleyiş aslında canlı bir
        organizmanın işleyişi gibidir: kriz, örgütün dengesini bozan, sağlıklı bir işleyişi sürdürmesine engel olan ve
        müdahale edilmesi gereken durumlar olarak görülür (Aksoy ve Aksoy, 2003).
             Özellikle değişim ve belirsizliklerle dolu olan kriz dönemleri her alanda liderlerin hızla ve öngörü
        ile hareket ederek, seçenekleri, sonuçları ve alınan önlemleri yan etkileri ile dikkatle düşünmelerini
        gerektirmektedir (Netolicky, 2020, 2).
             Eğitim alanında kriz yönetimine ilişkin literatür incelendiğinde mevcut çalışmaların yaşanan deprem,
        tsunami ya da sel gibi doğal afetler nedeniyle eğitimin genelde belli bir bölgede kesintiye uğraması duru-
        munda okul müdürlerinin krizle baş edebilme stratejilerine odaklandığı görülmektedir.
             Covid-19 Pandemi Sürecinde Öğretim Liderliği 2019’un son aylarından itibaren, bir korona virüs tipinin
        Çin’in Wuhan kentinde insan yaşamını tehdit etmeye başlaması nedeniyle 11 Mart’ta Dünya Sağlık Örgütü
        (WHO) tarafından “pandemi” olarak etiketlenerek tüm yerel yetkilileri acil sağlık durumlarını maksimum
        seviyeye çekmeleri istenmiştir (WHO, 2020). Dünyayı tahrip eden pandemi, muhtemelen içinde bulundu-
        ğumuz yüzyılda eğitim fırsatında ciddi bir kesintiye neden olacaktır. Okullardaki eğitim öğretim faaliyetleri,
        bazıları henüz anlaşılamamış olmak üzere çeşitli şekillerde etkilenmektedir.
             Acil olarak alınan fiziksel uzaklaştırma önlemleri okula devam etme fırsatlarını kesintiye uğratacağı için
        okul sistemleri ve hükümetler, gerekli sosyal uzaklaşma döneminde alternatif eğitim yöntemleri oluştur-
        maya çalışmaktadırlar. Ancak eğitim seviyesi yüksek ebeveynlere sahip, sosyal avantajları olan ve çevrimiçi
        kaynaklara erişimi olan çocuklar için süreç daha iyi çalışacaktır. Bu koşullardan yoksun olan birçok çocuk
        için, fiziksel uzaklaşma süresinin sınırlı öğrenme fırsatları ile sonuçlanması muhtemeldir (Reimers, 2020).
             UNESCO tarafından yapılan bir tahmine göre, 27 Mart 2020 tarihi itibarıyla 188 ülkede okulların ka-
        patılmasının 1,5 milyardan fazla öğrenci ve 63 milyon eğitimcinin etkilendiğini göstermektedir (UNESCO,
        2020). Korona virüs salgınına ülke çapında okulların kapatılması kararı veren ülkelerden biri Türkiye oldu.
              23 Mart tarihi itibariyle K12 okullarındaki 16 milyon öğrenci ve 800 bin öğretmen Millî Eğitim Bakanlığı
        (MEB) tarafından düzenlenen ve uygulanan çevrimiçi eğitime geçmiştir. Aynı tarihte öğretme ve öğrenme-
        ye alternatif bir seçenek olarak dijital bir eğitim portalı olan Eğitim ve Bilişim Ağı (EBA) ve Türkiye Radyo
        ve Televizyon Kurumu (TRT) tarafından üç TV kanalı aracılığıyla sağlanan İnternet ve TV tabanlı uzaktan
        eğitim başlatılmıştır (MEB,2020)

             Covid-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlar
             1.  Covid-19 pandemisine yönelik eğitimin göstereceği yaklaşımı, geliştirme ve uygulama sorumlulu-

               artvincovidcongress.org                   176                                      - Bildiri Metni -
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181