Page 203 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 203
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
1. Covid 19 Sürecinde Uzaktan Eğitim
Sars-Corona Virüsü, 2003 yılının şubat ayında ilk kez Çin’de görülen ve şiddetli akut solunum yetmez-
liğine neden olan bir korona virüs olarak karşımıza çıkmıştı. Yeni Corona Virüsü Hastalığı (Covid-2019) ilk
defa Çin’in Hubei Eyaleti, Wuhan Şehrinde ortaya çıktı. Bu pandemi kısa sürede bütün dünyaya yayıldı (Li
ve ark. 2020).
COVID-19 salgını tüm dünyadaki eğitim sektörünü de hazırlıksız yakalamıştır. Eğitimin uzaktan ya-
pılabilmesini mümkün kılan alt yapı oluşturulmadan aniden doğan zorunluluktan dolayı, çocukların ve
gençlerin eğitim ihtiyaçlarına cevap vermek için kamu ve özel eğitim kuruluşları, eğitim yönetiminin çeşitli
kademelerinde yer alan yöneticiler, eğitimin sürdürülebilmesi için çözüm yolları arama yoluna gitmişlerdir.
Eğitim fırsatlarını önemli ölçüde aksatacak bu küresel krize karşı cevap olabilecek; uyarlanabilir, tu-
tarlı, etkili ve eşitlikçi, sürdürülebilir bir eğitim geliştirmek için hızlı bir şekilde uygulamaya geçilmiştir. Her
ne kadar bazı eğitimciler bu dönemde yapılan uzaktan eğitim uygulamalarının yüz yüze eğitimin yerini
tutamayacağını, öğretmen ve öğrenci bazında birçok sıkıntı yaşandığını belirtseler de (Atreya ve Acharya,
2020:419) salgın döneminde başvurulan uzaktan eğitim sisteminin avantajları da azımsanmayacak bo-
yuttadır (Tümen Akyıldız, 2020: 693).
Covid 19 salgınına kadar olan sürede eğitimde dijitalleşme günümüzdeki kadar önem taşımamıştır. Ya-
şanılan bu kriz dönemi eğitimde dijitalleşmenin zorunlu olduğunu göstermiştir. Salgın döneminden sonraki
süreçte yüz yüze eğitime geçildiğinde de öğrenicilerin geleneksel öğretim uygulamalarıyla birlikte dijital
içerikli uygulamaları kullanmaya devam edecekleri ve normalleşme sürecinde salgın döneminde eğitimde
yaşanılanlardan yola çıkılarak yeni politikalar geliştirileceği düşünülmektedir.
2. Yabancı Dil Eğitiminde Uzaktan Eğitim
Yabancı dil öğretiminde hedef dile maruz kalma ve yüz yüze etkileşim oldukça önemli iki kavramdır.
Ancak zorunluluklardan doğan uzaktan eğitimin avantajlarını da görmek ve bu durumu olumsuz bir durum
olmaktan çıkarıp fırsata dönüştürmek gerekmektedir (Tümen Akyıldız, 2020: 693). 21. yüzyılda bilgiye
ve teknolojiye ulaşmanın oldukça kolay olduğu ve bilgi erişiminde zaman ve mekân sınırlaması olmadığı
görülmektedir.
Her konuda öğrenme esnekliği sağlayan uzaktan eğitim sisteminden yeterli verim alabilmek için öğ-
rencilerin ve öğretmenlerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Bozkurt’un (2020: 118), “Bu süreçle beraber
uzun vadede bu tecrübelerin genel eğitim paradigmasına yansımalarının olması kaçınılmazdır. Her kriz
devamında bazı fırsatlar doğurur.” ifadesinde olduğu gibi olumsuzlukları düşünmek yerine olumlu yön-
lerden yola çıkılarak eldeki imkânları iyileştirme yoluna gidilmesi gerekmektedir.
Öztürkler (2020: 1787) hızla gelişen bu kriz sırasında, hem öğrencilerden hem de eğitimcilerden
büyük ölçüde esneklik beklenmekte olduğunu ve öğrencilerin okula gitmesine izin verilmeyen bir durumda
geleneksel eğitimden çevrimiçi eğitime geçmenin bir alternatif olduğunu belirtir. Uzaktan eğitimin yabancı
dil öğretiminde uygulanmasıyla ilgili yapılan bir araştırmada (Dolmacı ve Dolmacı, 2020: 722) yabancı
dil öğretiminde salgın sürecinden sonraki dönemlerde eş zamanlı uzaktan eğitimin kullanımıyla ilgili bazı
durumlarda ve belirli şartlara bağlı olarak ve düzenlemelerin uygulanmasıyla kullanılmasının mümkün
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma sonucuna göre uzaktan eğitimin dil öğretiminde kullanılmaması gerektiğini dile getiren öğ-
retim elemanları olmasına rağmen çoğu öğretim elemanının eş zamanlı uzaktan eğitimdeki ders sürecinin,
yüz yüze eğitime benzetilmeye çalışılırsa kullanılabileceği görüşüne sahip olduğu belirtilmiştir. Yüz yüze
eğitimle aynı zamanda destek olarak uygulanabileceği ve sınavların yüz yüze olması şartıyla uygulana-
bileceği şeklinde seçeneklerin de öngörüldüğü araştırma sonucunda normalleşme sürecinde yabancı dil
eğitiminde uzaktan eğitime sıcak bakıldığı görülmüştür.
- Bildiri Metni - 203 Eğitimde Yeni Normlar-II