Page 204 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 204

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             3. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Uzaktan Eğitim
             Türkiye’de ara verilen yüz yüze eğitim süreci tüm dünyada olduğu gibi uzaktan eğitimle devam ettiril-
        miş ve öğrencilerin eğitim öğretim süreci kesintiye uğratılmamıştır. Uzaktan eğitim sürecinde ve salgının
        bitimi sonrasında hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi gerektiği düşünüldüğü görülmektedir (Kırmızıgül,
        2020: 288). Türkçe öğretiminin uzaktan yapılabilirliğiyle ilgili Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinin alındığı
        bir araştırmada (Bayburtlu, 2020: 150), öğretmenlerin uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini asla tut-
        mayacağını belirttikleri görülmüştür.
             Ancak öğretmenlerin özel durumlarda okulların tatil edilme zorunluluğu doğduğu zamanlarda eği-
        timle ilgili hemen uygulanabilecek bir sistemin hazır olması gerektiği konusunda hemfikir olduğu ve Türkçe
        ders kitaplarının uzaktan eğitim süreçleri için yeniden yapılandırılması ve bazı bölümlerinin dijital ortamlara
        uyumlu olması gerektiği konusuna dikkat çektiği sonucuna ulaşılmıştır.
             Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzaktan eğitim uygulanmasında ise farklı sorunlarla kar-
        şılaşılmaktadır. Bu konuda öğreticilerin içinde bulundukları durum, kurumlarından aldıkları teknolojik alt
        yapı desteği, kendilerinin temin ettikleri alt yapı, kullandıkları eğitim platformları, bunlardan memnunluk
        dereceleri, uzaktan eğitim sürecinde yöneldikleri materyaller ile ilgili hususlarda öğreticilerin görüşlerinin
        alındığı bir araştırmada (Duman ve Yurdakul, 2021: 435-436)  başlangıçtaki en önemli sorunun uzaktan
        eğitimde kullanılan eğitim platformu ve platformun süre kısıtlaması olduğu görülmüştür.
             Birçok öğreticinin çalıştığı kurumların eğitim platformlarının sınırsız kullanım hakkı tanıyan üst sü-
        rümlerini temin etmemesinden ileri gelen bu durumun, kurumların aldığı tedbirlerle en aza indirgendiği
        belirtilmiştir. Diğer sorunun uzaktan eğitime uygun materyallerin temini olduğu, bu durumun da uzaktan
        eğitim sürecine aniden geçilmesinden kaynaklandığı ifade edilmiştir.
             Başlangıçtaki yetersizlik yerini durumun kavranmasına bıraktığında eğiticilerin çoğunun dijital kitapların
        yanı sıra ek materyalleri de kullanarak kendi görsel ve işitsel ders kaynaklarını hazırladıkları tespit edilmiş-
        tir. Araştırmanın sonucunda uzaktan eğitim sürecinde sorunun sadece materyallerin temin edilmesinde
        değil aynı zamanda alt yapının kalitesiyle de ilgili olduğunun görüldüğü belirtilmiştir.
             Yabancılara Türkçe öğretimi alanında uzaktan eğitimin henüz çok yeni olmasından kaynaklanan uygun
        dijital materyallerin sayısının yetersiz olması sorununun kendi dijital materyallerini hazırlayacak yetkinliğe
        sahip olan öğreticilerin çalışmalarıyla giderilebileceği öngörülmüştür.

             Amaç
             Sunulan araştırmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin, salgın sürecinde yabancı dil öğrenimine
        yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.


             Materyal ve Metot
             Çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi, L.N. Gumilev Avrasya Milli Üniversitesi’nden 31 erkek 37 kadın
        toplam 68 kişi katılmıştır. Katılımcılara uzman görüşleri dikkate alınarak hazırlanan ankette sosyo-ekonomik
        veriler, demografik bilgiler ve covid-19 sürecindeki yabancı dil öğrenimine yönelik görüşler incelenmiştir.
        Testin geçerliliği Cronbach-Alfa Analizi ile incelenmiş ve 0,624 olarak (kuvvetli) tespit edilmiştir. Cronbach
        analizi ile ilgili veriler şu şekildedir:
        0 < R2 < 0.40 ise güvenilir değil
        0.40 < R2 < 0.60 ise düşük güvenilirlikte
        0.60 < R2< 0.80 ise oldukça güvenilir
        0.80 < R2 < 1.00 ise yüksek güvenilirlikte

             Bulgular
             Araştırmada tespit edilen bulgular aşağıdaki tablolarda belirtilmiştir.





               artvincovidcongress.org                   204                                      - Bildiri Metni -
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209