Page 204 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 204
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
3. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Uzaktan Eğitim
Türkiye’de ara verilen yüz yüze eğitim süreci tüm dünyada olduğu gibi uzaktan eğitimle devam ettiril-
miş ve öğrencilerin eğitim öğretim süreci kesintiye uğratılmamıştır. Uzaktan eğitim sürecinde ve salgının
bitimi sonrasında hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi gerektiği düşünüldüğü görülmektedir (Kırmızıgül,
2020: 288). Türkçe öğretiminin uzaktan yapılabilirliğiyle ilgili Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinin alındığı
bir araştırmada (Bayburtlu, 2020: 150), öğretmenlerin uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini asla tut-
mayacağını belirttikleri görülmüştür.
Ancak öğretmenlerin özel durumlarda okulların tatil edilme zorunluluğu doğduğu zamanlarda eği-
timle ilgili hemen uygulanabilecek bir sistemin hazır olması gerektiği konusunda hemfikir olduğu ve Türkçe
ders kitaplarının uzaktan eğitim süreçleri için yeniden yapılandırılması ve bazı bölümlerinin dijital ortamlara
uyumlu olması gerektiği konusuna dikkat çektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzaktan eğitim uygulanmasında ise farklı sorunlarla kar-
şılaşılmaktadır. Bu konuda öğreticilerin içinde bulundukları durum, kurumlarından aldıkları teknolojik alt
yapı desteği, kendilerinin temin ettikleri alt yapı, kullandıkları eğitim platformları, bunlardan memnunluk
dereceleri, uzaktan eğitim sürecinde yöneldikleri materyaller ile ilgili hususlarda öğreticilerin görüşlerinin
alındığı bir araştırmada (Duman ve Yurdakul, 2021: 435-436) başlangıçtaki en önemli sorunun uzaktan
eğitimde kullanılan eğitim platformu ve platformun süre kısıtlaması olduğu görülmüştür.
Birçok öğreticinin çalıştığı kurumların eğitim platformlarının sınırsız kullanım hakkı tanıyan üst sü-
rümlerini temin etmemesinden ileri gelen bu durumun, kurumların aldığı tedbirlerle en aza indirgendiği
belirtilmiştir. Diğer sorunun uzaktan eğitime uygun materyallerin temini olduğu, bu durumun da uzaktan
eğitim sürecine aniden geçilmesinden kaynaklandığı ifade edilmiştir.
Başlangıçtaki yetersizlik yerini durumun kavranmasına bıraktığında eğiticilerin çoğunun dijital kitapların
yanı sıra ek materyalleri de kullanarak kendi görsel ve işitsel ders kaynaklarını hazırladıkları tespit edilmiş-
tir. Araştırmanın sonucunda uzaktan eğitim sürecinde sorunun sadece materyallerin temin edilmesinde
değil aynı zamanda alt yapının kalitesiyle de ilgili olduğunun görüldüğü belirtilmiştir.
Yabancılara Türkçe öğretimi alanında uzaktan eğitimin henüz çok yeni olmasından kaynaklanan uygun
dijital materyallerin sayısının yetersiz olması sorununun kendi dijital materyallerini hazırlayacak yetkinliğe
sahip olan öğreticilerin çalışmalarıyla giderilebileceği öngörülmüştür.
Amaç
Sunulan araştırmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin, salgın sürecinde yabancı dil öğrenimine
yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot
Çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi, L.N. Gumilev Avrasya Milli Üniversitesi’nden 31 erkek 37 kadın
toplam 68 kişi katılmıştır. Katılımcılara uzman görüşleri dikkate alınarak hazırlanan ankette sosyo-ekonomik
veriler, demografik bilgiler ve covid-19 sürecindeki yabancı dil öğrenimine yönelik görüşler incelenmiştir.
Testin geçerliliği Cronbach-Alfa Analizi ile incelenmiş ve 0,624 olarak (kuvvetli) tespit edilmiştir. Cronbach
analizi ile ilgili veriler şu şekildedir:
0 < R2 < 0.40 ise güvenilir değil
0.40 < R2 < 0.60 ise düşük güvenilirlikte
0.60 < R2< 0.80 ise oldukça güvenilir
0.80 < R2 < 1.00 ise yüksek güvenilirlikte
Bulgular
Araştırmada tespit edilen bulgular aşağıdaki tablolarda belirtilmiştir.
artvincovidcongress.org 204 - Bildiri Metni -