Page 212 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 212
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Tablo 1: Araştırma Modeli
GRUPLAR ÖN TEST İŞLEM SON TEST
Deney Grubu OKÖ * Okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik yapılan grup çalışması OKÖ
Kontrol Grubu OKÖ ---- OKÖ
* Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu (OKÖ)
2.2.Örneklem
Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Sakarya’nın Erenler ilçesinde, devlet
okulunda okuyan 7’si kontrol, 10’u deney grubu olmak üzere toplam 17 1. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.
Araştırmada “Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu” deney ve kontrol grupları için ön ve son test olarak
sınıf öğretmenleri tarafından doldurulmuştur.
2.3. Veri Toplama Araçları
Bu çalışmada “Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.
2.3.1.Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu
Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu Lyneham, Street, Abbott ve Rapee (2008) tarafından gelişti-
rilip Sarıçam ve Çetintaş (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için uygulanan
doğrulayıcı faktör analizinde orijinal formla tutarlı olarak 16 maddenin iki boyutta uyum verdiği sonucuna
ulaşılmıştır (x²/sd=1,72, RMSEA= .044, CFI= .94, GFI= .93, RFI= .95, AGFI= .93, SRMR= .046). Ölçeğin faktör
yükleri .55 ile .79 arasında değişmekte olup; Cronbach Alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı ölçeğin bütünü
için .93 olarak bulgulanmıştır.
İki yarı test güvenirliği için Sperman-Brown iki yarı güvenirlik puanı ölçeğin bütünü için .88 olarak
hesaplanmış; benzer şekilde ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının .49 ile .78 arasında sı-
ralandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayanarak Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formunun farklı
alanlarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir.
2.4. Okula Uyum ve Koronavirüs Kaygısına Yönelik Yapılan Grup Çalışması Programı
2.4.1. Programın Genel Tanıtımı
Okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik yapılan grup çalışması 8 oturumdan oluşan bir prog-
ramdır. Bu programla ilkokul 1. Sınıf öğrencilerinin okula uyumunu arttırmak ve koronavirüs kaygısını
azaltmak amaçlanmıştır. Bu başlık altında oturumların amaçları ve oturumlarda yapılanlar etkinliklere
ilişkin bilgilere yer verilmiştir:
1. OTURUM: Çocukların okula ilişkin olumlu duygular geliştirmesine yardımcı olmak için duyguları
gösteren bazı resimler çocuklara verilir ve okula ilişkin duygularını ifade eden duygu resmini seçmeleri is-
tenir. Ardından bu maskeyi seçme nedenini ifade etmesi istenir. Ardından hangi duyguyu ifade eden maske
en çok seçildi? Okula ilişkin bu olumsuz duyguları olumluya nasıl çeviririz? Şeklinde sorular sorularak
etkinlik sonlandırılır.
2. OTURUM: Bu oturumda farklı ortamların kendine özgü kuralları olduğunu öğretmek amaçlanır.
Bu amaçla tahtaya “okul-sınıf, ev, kütüphane, hastane” mekanları yazılarak çocuklara “bu mekanlarda bu-
lundunuz mu? Bu ortamlarda nasıl davranıyorsunuz? Bu ortamların kuralları var mı? Her ortamda aynı
şekilde davranırsak neler olur?” soruları sorulur. Farklı ortamların kendine özgü kuralları olduğu ve bu
kurallara uymanın önemi vurgulanarak oturum sonlandırılır.
3. OTURUM: Bu oturumda çocukların okul ve sınıf kurallarını tanıması amacıyla etkinlikler yapılmış-
tır. Etkinlikte pembe ve yeşil renkte kağıtlar hazırlanarak çocuklara dağıtır. Yeşil renk doğru, pembe renk
artvincovidcongress.org 212 - Bildiri Metni -