Page 211 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 211
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Srinath, Girimaji ve Seshadri, 2007). Bu konudaki bir başka araştırmada da okul reddinin yordayıcısı olarak
lise öğrencilerinin ebeveynlerinden algıladıkları duygusal istismarın etkili olduğu bulunmuştur (May, 2019).
Bir başka araştırmaya göre Büküşoğlu (2004) çocuklarda okul fobisi gelişimine etki eden faktörleri
incelediği araştırmasında okul fobisinin oluşmasında demografik parametrelerin etkili olmadığını sonucu-
na ulaşmıştır. Risk faktörleri içerisinde hamilelik sürecinde sorun yaşanmış olması, ayrı yatma problemi,
bakıcı değişimi, başka korkuların eşlik etmesi, annenin kaygılı olması, aile içinde şiddetli geçimsizlik, ayrılma
kaygısı, ailede psikolojik sorunlu bireyin varlığı, ailenin sosyo-kültürel etkinliklere katılımda yetersiz oluşu,
problemin okul öncesi dönemde yaşanmış olması, olumsuz öğretmen tavrı, okulda şiddete maruz kalma,
çocuğun kolay arkadaş edinememe ve sosyal etkinliklere katılamamanın etkili olduğu saptanmıştır.
Kaygı bozukluklarının da okul reddinde etkili olduğunu gösteren araştırmalar bulunmaktadır. Araştır-
malara göre okul reddi yaşayan bireylerde anksiyete duyarlılığı, kaygı bozukluğu ve ayrılık kaygısı ile ilişkili
olduğu bulunmuştur (Aslan, 2018; Ayaz, 2015; Irmak, 2016; Kearney ve Albano, 2004; Last ve Strauss,
1990). Ayaydın ve Takatak (2018) okul reddinin anksiyete bozukluğu gibi çeşitli psikiyatrik bozukluklara
eşlik edebileceğini ifade etmektedir. Benzer şekilde anksiyete ve depresif bozuklukların tipik olarak okul
reddi davranışının temelini oluşturduğu da belirtilmektedir (Melvin ve Tonge, 2012).
Bahalı, Tahiroğlu ve Avcı (2009) okul reddi olan çocuk ve ergenlerin klinik özelliklerini inceledikleri
araştırmalarında okul reddi ile başvuran erkek çocukların oranının daha fazla olduğu, ilkokula ve ortaokula
başlama gibi önemli geçiş dönemlerinde daha sık oluştuğu, ailelerin çoğunun tek ya da iki çocuklu aileler
olduğu, ailenin ilk çocuğunda daha sık rastlandığı, en sık görülen ruhsal bozukluğun ayrılma anksiyetesi
bozukluğu olduğu sonucuna ulaşmışlardır.
Okul uyum konusunda çocukların sıkıntı yaşamasının sadece çocukla ilgili olmadığı bunun yanında
aile, çevre ve okuldan da kaynaklandığı ifade edilmektedir (Thambirajah, Grandison ve De-Hayes, 2008).
Okul reddine yönelik yapılan araştırmalar incelendiğinde Lüleci (2015) bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı
müdahalelerin okul reddi yaşayan çocuk ve ergenler üzerinde etkililiğine ilişkin 2009-2015 yılları arasında
yapılan on iki araştırma incelenmiş ve araştırmaların büyük bir kısmı bilişsel davranışçı müdahalelerin,
okul reddi yaşayan çocuk ve ergenler üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu ortaya koymakla beraber,
ülkemizde bu konuda yapılacak deneysel çalışmalara ihtiyaç olduğu sonucuna ulaşmıştır.
Alanyazın incelendiğinde okula uyum, okul fobisi ve okul reddine yönelik deneysel çalışmaların sınırlı
olmasından kaynaklı olarak bu araştırmada pandemi döneminde okula uyum ve koronavirüs kaygısına
yönelik yapılan grup çalışmasının çocukların okul kaygıları üzerine etkisi incelenmiştir. Dolayısıyla bu araş-
tırmada pandemi döneminde okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik yapılan grup çalışmasının ço-
cukların okul kaygıları üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmada şu hipotezler
kurulmuştur:
I. Program sonrasında, deney grubunda bulunan üyelerin sontest okul kaygısı ölçek puanları ile kont-
rol grubunda bulunan üyelerin sontest okul kaygısı ölçek puanları arasında, deney grubu lehine anlamlı
bir fark olacaktır.
II. Program sonrasında, deney grubu üyelerinin öntest okul kaygısı ölçek puanlarıyla sontest okul
kaygısı ölçek puanları arasında, sontest lehine anlamlı bir fark olacaktır.
2. YÖNTEM
Çalışmanın bu bölümünde araştırmanın modeli, örneklem, veri toplama araçları, deneysel uygulama
ve veri analizinde kullanılan istatistiksel tekniklere yer verilmiştir.
2.1.Araştırmanın Modeli
Bu çalışmada nicel yaklaşımın deneysel modellerinden yarı deneysel kontrol gruplu ön test– son test
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın modeli Tablo 1’de sunulmuştur.
- Bildiri Metni - 211 Eğitimde Yeni Normlar-II