Page 210 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 210
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
Okula gitme davranışı gelişimsel açıdan çocuklardan beklenilen bir davranış olup okula devamsızlık
sonucu çocuğun rutin işleyişini sürdürememesi ya da okul ile ilgili kaygılarıyla başa çıkamaması sonucunda;
• Okulda uzun bir süre devamlılık sağlamaması,
• Okulda derslerin tamamına değil sadece bir kısmına katılması,
• Sabahları okula gitmemek için kronik olarak ağır hareket etmesi sonucu okula geç kalması,
• Okula gitmek için zorlanıldığında fiziksel şikâyetlerinin olması gibi birçok durum ile karşılaşılmak-
tadır (Aslan, 2018).
Alanyazındaki bilgiler doğrultusunda okula uyum konusunda sıkıntı yaşayan ve okul reddi gösteren
çocukların özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
• Genel olarak okula gitme isteği bulunmakla birlikte okul vakitlerinde ebeveyninden ayrılmakta
zorluk yaşarlar,
• Okulda başına kötü bir şey geleceği endişesi duyarlar,
• Okulda iken genelde üzüntü ve kaygı gibi duygusal sorunlar yaşarlar,
• Gün boyu okulda bulunmakta zorlanırlar,
• Sorunu ebeveynden saklamazlar ve ebeveyn izni dahilinde evde bulunurlar,
• Akranlarına nazaran daha mükemmeliyetçidirler ve başarısızlık korkusunu daha fazla yaşarlar.
• Okula gitmemek için bahaneler ararlar.
• Okulda bulunacağı zamanın önemli bir kısmını kaçırırlar, bazı derslerde sürekli devamsız olurlar,
• Okulu anımsatan şeylerden korkarlar (Çullu, 2019).
Okul uyum konusunda sıkıntı yaşamanın ve okul reddinin oluşmasındaki faktörlerin sadece çocuk-
la ilgili olmadığı aynı zamanda aile, çevre ve okuldan da kaynaklandığı ifade edilmektedir. Bu faktörlerin
soruna katkısının, şekil 1’de de gösterildiği birbirinden bağımsız ve nedenselliğin tek yönlü olmadığı ifade
edilmekte ve bu faktörlerin her zaman karşılıklı ve etkileşimli olduğu belirtilmektedir (Thambirajah, Gran-
dison ve De-Hayes, 2008).
Şekil 1. Okul reddine katkıda bulunan çeşitli faktörler (Thambirajah, Grandison ve De-Hayes, 2008)
Okul reddinde etkili olan aile faktörüyle ilgili araştırmalarda okul reddi olan çocukların ebeveynlerinde
psikopatoloji görülme sıklığı ve ruhsal belirtilerin daha fazla olduğunu saptamışlardır. Genetik ve çevresel
etmenler, çocuk ve ergenlerde, okul reddi gelişimine katkıda bulunduğu ifade edilmektedir (Ayaydın ve
Takatak, 2018; Bahalı, 2008; Grandison, 2011; Özcan, 2004; Özcan, Kılıç ve Aysev, 2006; Prabhuswamy,
artvincovidcongress.org 210 - Bildiri Metni -