Page 213 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 213
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
yanlışı ifade etmektedir. Çocuklara “maskemizi ağzımızı ve yüzümüzü tamamen kapatacak şekilde takma-
lıyız, ellerimizi düzenli olarak 20-30 saniyelik sürelerle yıkamalıyız, arkadaşlarımızla mesafemize dikkat
etmemeliyiz, okulda ve sınıfta yerlere çöp atmamalıyız, arkadaşlarımızın eşyalarını izinsiz almamalıyız,
koridorlarda koşmalıyız, okula zamanında gelmeliyiz” şeklinde okul ve sınıf kuralları okunur. Ardından ço-
cuklardan her okunan madde sonrasında doğru ve yanlışı ifade eden kağıtlardan doğru olan tercih kağıt-
larını kaldırmaları istenir. Ardından bu davranışların doğru olup olmadığı incelenerek etkinlik sonlandırılır.
4. OTURUM: Bu oturumda öğrenilmesini hedeflenilen kurallara ait görseller hazırlanmıştır. Lider
çocuklara bir masal anlatacağını ancak masala kaldığı yerden sıra ile onların devam edeceğini ve birlikte
bir masal oluşturacaklarını söyler. “Bir varmış bir yokmuş. Pamuk isminde bir tavşan varmış. Bu tavşan
okulu çok severmiş. Bir gün okula geldiğinde öğretmeni ile karşılaşmış ve “Günaydın öğretmenim.” demiş.
“Öğretmeni ona ne demiş?” dediğinde sınıftan “Günaydın” cevabının alınması sağlanır. Öğretmen masala
devam eder. “Pamuk Tavşan bahçede yerde görmüş olduğu kâğıt parçasına yönelir. “Öğretmen çöp kutusu
görselini bir çocuğa uzatır ve masala devam etmesini ister. Ardından diğer kurallarla ilgili görseller ile
masal oluşturulmaya devam edilir. Ardından çocuklardan masalda öğrendikleri kuralların olduğu bir resim
çizmeleri ve paylaşmak isteyenlerden paylaşmaları istenir.
5. OTURUM: Bu oturumda çocukların arkadaşlarını tanımaları amacıyla etkinlik yapılmıştır. Buna
göre çocuklardan ikişerli gruplar oluşturulur ve birbirlerinin portrelerini göz renklerine, saç renklerine ve
yapısına (uzun, kısa, kıvırcık, düz vb.) dikkat ederek çizmeleri istenir. Ardından resimler toplanır, seçtiği bir
resmi betimleyerek bu resmin kime ait olduğunu sorar. Lider çizilen resimlerden iki tanesini alarak bunlar
arasındaki benzerlik ve farklılıkları çocukların açıklamasını ister.
6. OTURUM: Çocuklara “koranavirüs bir karakter olsa nasıl bir karakter olurdu düşün ve onun resmini
çiz. Şimdi de onu yenmek için neler yapabileceğimizi düşünelim” yönergesi verilir. Çocukların koronavirüsten
korunmak için neler yapabileceği ve güçlü yönlerine yönelik önce çocuklardan fikir alınır, ardından çocuklara
“maskeyi takma, sağlıklı beslenme, ellerini yıkama” gibi önlemler ile “baş edebilirim, ebeveynim beni korur,
elimden geleni yapıyorum, sağlıklıyım, sakinim” şeklinde olumlu düşünceler listesinden bahsedilerek bunu
düşünüp koronavirüs çiziminin yanına kendini ondan koruduğu bir çizim yapması istenir.
7. OTURUM: Bu oturumda çocuklarla güvenli yer egzersizi yapılmıştır. Buna göre çocuklara “kendini
güvende ve sakin hissettiğin bir yer düşün. Bu yer daha önce gittiğin veya hayalinde olan bir yer olabilir.
Örneğin odan, deniz kenarı, park veya bulutların üzeri. Bu yerde gördüklerini, kokladığın kokuları, duydu-
ğun sesleri, hissettiğin tatları hayal et. Bu yeri hayal ederken bedenindeki olumlu hisleri fark et” yönergesi
verilir. Ardından çocukları bu hayal ettiği güvenli yeri çizmesi istenir.
8. OTURUM: Bu oturumda çocukların olumsuz duygularla başa çıkmalarını sağlamak için nefes ve
gevşeme egzersizleri yapılmıştır. Nefes egzersizi olarak “deniz yıldızı”, gevşeme egzersizi olarak metafor-
lardan yararlanılarak çocukların bedenlerini rahatlamaları sağlanmıştır.
2.5.Verilerin Çözümlenmesi
Deney ve kontrol gruplarından, Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu ile toplanan ön test ve son
test verilerinin analizleri, SPSS 20.00 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Örneklem sayısının düşük
olması (kontrol=7, deney=10, N=17) nedeniyle non-parametrik yöntemler tercih edilmiş ve araştırmada
Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.
- Bildiri Metni - 213 Eğitimde Yeni Normlar-II