Page 279 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 279
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Yazınsal kurgunun önemli ögelerinden olan karakterlerin geliştirilme yollarından hareketle öğrencile-
rin metinleri anlamlandırmalarına ve bu karakterlerin çocukların karakter gelişimlerine etkisi tartışılmıştır.
Bulgular ve Yorumlar
Çalışmanın bu bölümünde EBA’daki Çocuk Kitapları Dizisinde yer alan Zeliş Serisi karakterlerinin ge-
liştirilme yollarının incelenmesinden elde edilen bulgulara ve alıntılara yer verilmiştir.
Araştırmada incelenen Zeliş Serisine ait beş kitapta bulunan karakterler Tablo 2’de gösterilmiştir. Bunlar:
Tablo 2. İncelenen Zeliş Serisi kitaplarındaki karakterler
Kitabın Adı Kitapta Yer Alan Karakterler
Günaydın Zeliş Zeliş, Anne, Baba, Mırnav
Zeliş Yürüyor Zeliş, Anne, Baba, Mırnav
Zeliş Bir Yaşında Zeliş, Anne, Baba, Mırnav, Büyükanne, Büyükbaba, Zeliş’in arkadaşları
Zeliş’e Kardeş Geliyor Zeliş, Anne, Baba, Büyükanne, Büyükbaba, Ali
Zeliş Anaokulunda Zeliş, Anne, Baba, Ali, Abla, Selma Öğretmen, Ayşe, Tunç, Ahmet, Betül, Murat, Şermin
Tablo 2’ye göre kitaplarda farklı karakterler bulunmakla birlikte serinin beş kitabında da “Zeliş”, “anne”
ve “baba” karakterlerinin ortak olduğu belirlenmiştir. Bu karakterlerin dışında kitaplarda “Mırnav”, “büyü-
kanne”, “büyükbaba”, “Zeliş’in arkadaşları”, “Ali”, “abla”, “Selma Öğretmen”, “Ayşe”, “Tunç”, “Ahmet”, “Betül”,
“Murat” ve “Şermin” adlı karakterlerin yer aldığı görülmektedir.
Kitaplarda yer alan karakterler, geliştirilme yollarının belirlenmesi açısından incelenmiş ve inceleme
sonuçları Tablo 3’te verilmiştir. Tablo içerisinde karakter geliştirilme yollarından davranışlarıyla ve eylem-
leriyle karakter geliştirme “DE”, konuşmalarıyla karakter geliştirme “K”, fiziksel özellikleriyle (dış görü-
nüşüyle) karakter geliştirme “FÖ”, diğer karakterlerin yorumlarıyla karakter geliştirme “DKY” ve yazarın
yorumuyla karakter geliştirme ise “YY” kısaltmasıyla ifade edilmiştir:
Tablo 3. İncelenen Zeliş Serisi kitaplarındaki karakterlerin geliştirilme yolları
Kitabın Adı Karakterlerin Geliştirilme Yolları TOPLAM
DE K FÖ DKY YY
f % f % f % f % f % f %
Günaydın Zeliş 13 10 - - 3 2 - - 10 7 26 19
Zeliş Yürüyor 8 6 1 1 - - 8 6 3 2 20 15
Zeliş Bir Yaşında 11 8 - - - - 1 1 4 3 16 12
Zeliş’e Kardeş Geliyor 18 13 2 2 1 1 11 8 3 2 35 26
Zeliş Anaokulunda 27 20 3 2 1 1 4 3 2 2 37 28
TOPLAM 77 57 6 5 5 4 24 18 22 16 134 100
Serinin ilk kitabı olan “Günaydın Zeliş” adlı kitaptaki karakterlerin geliştirilme yollarına baktığımızda
Tablo 3’e göre, en çok kullanılan karakter geliştirme yolu 13 (%10) kez kullanılan davranışlarıyla ve ey-
lemleriyle karakter geliştirmedir. Ardından 10 (%7) kez yazarın yorumuyla karakter geliştirme, 3 (%2) kez
de fiziksel özellikleriyle (dış görünüşüyle) karakter geliştirme yolu kullanılmıştır. Ancak bu kitap içerisin-
de konuşmalarıyla karakter geliştirme ve diğer karakterlerin yorumlarıyla karakter geliştirme yollarına
başvurulmadığı görülmektedir. Kitaptaki karakterlerin geliştirilmesinde toplamda 26 (%19) kez karakter
geliştirme yollarına başvurulduğu görülmüştür.
- Bildiri Metni - 279 Eğitimde Yeni Normlar-II