Page 279 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 279

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 Yazınsal kurgunun önemli ögelerinden olan karakterlerin geliştirilme yollarından hareketle öğrencile-
            rin metinleri anlamlandırmalarına ve bu karakterlerin çocukların karakter gelişimlerine etkisi tartışılmıştır.


                 Bulgular ve Yorumlar
                 Çalışmanın bu bölümünde EBA’daki Çocuk Kitapları Dizisinde yer alan Zeliş Serisi karakterlerinin ge-
            liştirilme yollarının incelenmesinden elde edilen bulgulara ve alıntılara yer verilmiştir.
                 Araştırmada incelenen Zeliş Serisine ait beş kitapta bulunan karakterler Tablo 2’de gösterilmiştir. Bunlar:

            Tablo 2. İncelenen Zeliş Serisi kitaplarındaki karakterler

             Kitabın Adı               Kitapta Yer Alan Karakterler
             Günaydın Zeliş            Zeliş, Anne, Baba, Mırnav

             Zeliş Yürüyor             Zeliş, Anne, Baba, Mırnav
             Zeliş Bir Yaşında         Zeliş, Anne, Baba, Mırnav, Büyükanne, Büyükbaba, Zeliş’in arkadaşları
             Zeliş’e Kardeş Geliyor    Zeliş, Anne, Baba, Büyükanne, Büyükbaba, Ali
             Zeliş Anaokulunda         Zeliş, Anne, Baba, Ali, Abla, Selma Öğretmen, Ayşe, Tunç, Ahmet, Betül, Murat, Şermin

                 Tablo 2’ye göre kitaplarda farklı karakterler bulunmakla birlikte serinin beş kitabında da “Zeliş”, “anne”
            ve  “baba” karakterlerinin ortak olduğu belirlenmiştir. Bu karakterlerin dışında kitaplarda “Mırnav”, “büyü-
            kanne”, “büyükbaba”, “Zeliş’in arkadaşları”, “Ali”, “abla”, “Selma Öğretmen”, “Ayşe”, “Tunç”, “Ahmet”, “Betül”,
            “Murat” ve “Şermin” adlı karakterlerin yer aldığı görülmektedir.
                 Kitaplarda yer alan karakterler, geliştirilme yollarının belirlenmesi açısından incelenmiş ve inceleme
            sonuçları Tablo 3’te verilmiştir. Tablo içerisinde karakter geliştirilme yollarından davranışlarıyla ve eylem-
            leriyle karakter geliştirme “DE”, konuşmalarıyla karakter geliştirme “K”, fiziksel özellikleriyle (dış görü-
            nüşüyle) karakter geliştirme “FÖ”, diğer karakterlerin yorumlarıyla karakter geliştirme “DKY” ve yazarın
            yorumuyla karakter geliştirme ise “YY” kısaltmasıyla ifade edilmiştir:


            Tablo 3. İncelenen Zeliş Serisi kitaplarındaki karakterlerin geliştirilme yolları
                  Kitabın Adı                         Karakterlerin Geliştirilme Yolları                TOPLAM
                                   DE     K     FÖ   DKY    YY

                                    f     %     f     %      f     %      f     %      f     %     f       %
             Günaydın Zeliş        13    10      -     -     3     2      -     -     10     7     26      19
             Zeliş Yürüyor         8      6      1     1     -      -     8     6      3     2     20      15
             Zeliş Bir Yaşında     11     8      -     -     -      -     1     1      4     3     16      12

             Zeliş’e Kardeş Geliyor  18   13    2      2     1      1     11    8      3     2     35      26
             Zeliş Anaokulunda     27    20     3      2     1      1     4     3      2     2     37      28
                   TOPLAM          77    57     6      5     5     4     24     18    22    16    134     100

                 Serinin ilk kitabı olan “Günaydın Zeliş” adlı kitaptaki karakterlerin geliştirilme yollarına baktığımızda
            Tablo 3’e göre, en çok kullanılan karakter geliştirme yolu 13 (%10) kez kullanılan davranışlarıyla ve ey-
            lemleriyle karakter geliştirmedir. Ardından 10 (%7) kez yazarın yorumuyla karakter geliştirme, 3 (%2) kez
            de fiziksel özellikleriyle (dış görünüşüyle) karakter geliştirme yolu kullanılmıştır. Ancak bu kitap içerisin-
            de konuşmalarıyla karakter geliştirme ve diğer karakterlerin yorumlarıyla karakter geliştirme yollarına
            başvurulmadığı görülmektedir. Kitaptaki karakterlerin geliştirilmesinde toplamda 26 (%19) kez karakter
            geliştirme yollarına başvurulduğu görülmüştür.


            - Bildiri Metni -                                279                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284