Page 283 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 283

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            aferin sana.’” (Zeliş Anaokulunda, s. 27).
                 Zeliş Anaokulunda adlı kitapta annesi ve kardeşi Ali onu okuldan almaya geldiği sırada Zeliş, trampet
            çalmaktadır. Bunu gören annesi, Zeliş’e bu müzik aletini çok güzel çaldığını söylemiştir. Zeliş’in müzikteki
            başarısına ilişkin bir özelliği kitaptaki anne karakterden öğrendiğimiz için “Zeliş” adlı karakterin diğer karak-
            terlerin yorumlarıyla geliştirilen bir karakter olduğundan söz edilebilir.


                 Yazarın Yorumuyla Karakter Geliştirme
                 “Bakın şu işe! Zeliş peçeteyi sevmedi. Reçel lekesine evet, peçeteye hayır!.. Seni yaramaz Zeliş!..” (Gü-
            naydın Zeliş, s. 15).
                 Günaydın Zeliş adlı kitapta küçük Zeliş, sabah kahvaltısında çilek reçeli yemektedir. Hatta parmağını
            reçele batırarak kahvaltı masasına resimler bile çizmektedir. Yemeğin ardından Zeliş’in üzerini temizlemek
            isteyen annesi peçeteden yardım almıştır. Ancak annesinin peçeteyle üzerini silmesinden rahatsız olan
            Zeliş’e ilişkin yazar, onun yaramazlık yaptığı yorumunu getirmiştir. Bu nedenle kitaptaki “Zeliş” karakterinin
            bu noktada yazarın yorumuyla geliştirilen bir karakter olduğu görülmektedir.

                 “Şu Mırnav’ın hâline bak!.. O da dolapları karıştırmayı çok seviyor.” (Günaydın Zeliş, s. 18).
                 Günaydın Zeliş adlı kitapta evin kedisi olan Mırnav’ın mutfak dolabına girip orayı karıştırdığı, altüst ettiği
            görülmektedir. Yazar, Mırnav’ın dolapları karıştırmayı sevdiğinden söz ederek aslında onun bu davranışı
            sürekli yaptığı mesajını vererek evin kedisine ilişkin bir yorumda bulunmuştur. Bu nedenle “Mırnav”ın bu
            noktada yazarın yorumuyla okuyucuya tanıtılan bir karakter olduğundan söz edilebilir.
                 “Annesi yatağı düzeltmeye çalışıyor. Yaramaz Zeliş buna izin vermiyor. Seni çılgın yumurcak!..” (Gü-
            naydın Zeliş, s. 21).
                 Günaydın Zeliş adlı kitapta Zeliş’in annesinin yatağına çıktığı ve yatağı düzeltme konusunda annesine
            izin vermediği anlatılmıştır. Bu konuda yazar, yine Zeliş’in yaramazlık yaptığını söylemektedir. Kitapta “Zeliş”
            adlı karakterin yazarın yorumuyla geliştirilen bir karakter olduğu görülmektedir.
                 “Haydi Zeliş... Koş anneciğine kızım. Aferin kızım... Artık çok güzel yürüyorsun.” (Zeliş Yürüyor, s. 8).
                 Zeliş Yürüyor adlı kitapta Zeliş’in yürümeyi öğrendiği görülmektedir. Yazar, artık Zeliş’in çok güzel yü-
            rümeye başladığını anlatmıştır. “Zeliş” adlı karakterin yazarın yorumuyla geliştirildiği görülmektedir.
                 “Dondurma, şeker ve pasta... Hiçbiri Zeliş kadar tatlı değil. Maşallah Zeliş’e!.. Prensesler gibi olmuş.
            Ne kadar güzel, ne kadar tatlı!..  Zeliş’in elbisesi çok hoş! ” (Zeliş Bir Yaşında, s. 18-19).
                 Zeliş Bir Yaşında adlı kitapta Zeliş’in yaş günü dolayısıyla güzel kıyafetler giydiği anlatılmıştır. Bu kıya-
            fetleri giyen Zeliş’in ne kadar güzel ve ne kadar tatlı göründüğü yazarın bakış açısıyla okuyucuya yansı-
            tılmıştır. Bu nedenle kitapta “Zeliş” adlı karakterin yazarın yorumuyla okuyucuya tanıtıldığı görülmektedir.
                 “Zeliş bugün çok üzgün. Neşesi yok. Çünkü minik bebeğin, onun eski yatağında uyuyacağını öğrendi.
            Eski yatağını da eski giysilerini de minik bebeğe vermek istemiyor. Kıskanıyor mu yoksa?” (Zeliş’e Kardeş
            Geliyor, s. 12).
                 Zeliş’e Kardeş Geliyor adlı kitapta Zeliş’in, yeni doğacak kardeşiyle eski yatağını ve eski giysilerini pay-
            laşmak istememesi dolayısıyla üzgün olduğu anlatılmıştır. Yazar tarafından bu durum, Zeliş’in yeni do-
            ğacak kardeşini kıskandığı şeklinde yorumlanmıştır. Bu noktada “Zeliş” adlı karakterin okuyucuya yazarın
            yorumuyla tanıtıldığı görülmektedir.


                 Sonuç, Tartışma ve Öneriler


                 EBA Çocuk Kitapları Dizisinde yer alan Zeliş Serisi kitapları üzerinde gerçekleştirilen incelemede 77 kez
            (%57) kullanılan davranışlarıyla ve eylemleriyle karakter geliştirmenin diğer karakter geliştirme yollarına
            göre kitaplar genelinde daha fazla uygulandığı görülmektedir. Kitaplarda az sayıda uygulanan karakter
            geliştirme yolları ise 6 kez (%5) kullanılan konuşmalarıyla karakter geliştirme ve 5 kez (%4) kullanılan


            - Bildiri Metni -                                283                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288