Page 283 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 283
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
aferin sana.’” (Zeliş Anaokulunda, s. 27).
Zeliş Anaokulunda adlı kitapta annesi ve kardeşi Ali onu okuldan almaya geldiği sırada Zeliş, trampet
çalmaktadır. Bunu gören annesi, Zeliş’e bu müzik aletini çok güzel çaldığını söylemiştir. Zeliş’in müzikteki
başarısına ilişkin bir özelliği kitaptaki anne karakterden öğrendiğimiz için “Zeliş” adlı karakterin diğer karak-
terlerin yorumlarıyla geliştirilen bir karakter olduğundan söz edilebilir.
Yazarın Yorumuyla Karakter Geliştirme
“Bakın şu işe! Zeliş peçeteyi sevmedi. Reçel lekesine evet, peçeteye hayır!.. Seni yaramaz Zeliş!..” (Gü-
naydın Zeliş, s. 15).
Günaydın Zeliş adlı kitapta küçük Zeliş, sabah kahvaltısında çilek reçeli yemektedir. Hatta parmağını
reçele batırarak kahvaltı masasına resimler bile çizmektedir. Yemeğin ardından Zeliş’in üzerini temizlemek
isteyen annesi peçeteden yardım almıştır. Ancak annesinin peçeteyle üzerini silmesinden rahatsız olan
Zeliş’e ilişkin yazar, onun yaramazlık yaptığı yorumunu getirmiştir. Bu nedenle kitaptaki “Zeliş” karakterinin
bu noktada yazarın yorumuyla geliştirilen bir karakter olduğu görülmektedir.
“Şu Mırnav’ın hâline bak!.. O da dolapları karıştırmayı çok seviyor.” (Günaydın Zeliş, s. 18).
Günaydın Zeliş adlı kitapta evin kedisi olan Mırnav’ın mutfak dolabına girip orayı karıştırdığı, altüst ettiği
görülmektedir. Yazar, Mırnav’ın dolapları karıştırmayı sevdiğinden söz ederek aslında onun bu davranışı
sürekli yaptığı mesajını vererek evin kedisine ilişkin bir yorumda bulunmuştur. Bu nedenle “Mırnav”ın bu
noktada yazarın yorumuyla okuyucuya tanıtılan bir karakter olduğundan söz edilebilir.
“Annesi yatağı düzeltmeye çalışıyor. Yaramaz Zeliş buna izin vermiyor. Seni çılgın yumurcak!..” (Gü-
naydın Zeliş, s. 21).
Günaydın Zeliş adlı kitapta Zeliş’in annesinin yatağına çıktığı ve yatağı düzeltme konusunda annesine
izin vermediği anlatılmıştır. Bu konuda yazar, yine Zeliş’in yaramazlık yaptığını söylemektedir. Kitapta “Zeliş”
adlı karakterin yazarın yorumuyla geliştirilen bir karakter olduğu görülmektedir.
“Haydi Zeliş... Koş anneciğine kızım. Aferin kızım... Artık çok güzel yürüyorsun.” (Zeliş Yürüyor, s. 8).
Zeliş Yürüyor adlı kitapta Zeliş’in yürümeyi öğrendiği görülmektedir. Yazar, artık Zeliş’in çok güzel yü-
rümeye başladığını anlatmıştır. “Zeliş” adlı karakterin yazarın yorumuyla geliştirildiği görülmektedir.
“Dondurma, şeker ve pasta... Hiçbiri Zeliş kadar tatlı değil. Maşallah Zeliş’e!.. Prensesler gibi olmuş.
Ne kadar güzel, ne kadar tatlı!.. Zeliş’in elbisesi çok hoş! ” (Zeliş Bir Yaşında, s. 18-19).
Zeliş Bir Yaşında adlı kitapta Zeliş’in yaş günü dolayısıyla güzel kıyafetler giydiği anlatılmıştır. Bu kıya-
fetleri giyen Zeliş’in ne kadar güzel ve ne kadar tatlı göründüğü yazarın bakış açısıyla okuyucuya yansı-
tılmıştır. Bu nedenle kitapta “Zeliş” adlı karakterin yazarın yorumuyla okuyucuya tanıtıldığı görülmektedir.
“Zeliş bugün çok üzgün. Neşesi yok. Çünkü minik bebeğin, onun eski yatağında uyuyacağını öğrendi.
Eski yatağını da eski giysilerini de minik bebeğe vermek istemiyor. Kıskanıyor mu yoksa?” (Zeliş’e Kardeş
Geliyor, s. 12).
Zeliş’e Kardeş Geliyor adlı kitapta Zeliş’in, yeni doğacak kardeşiyle eski yatağını ve eski giysilerini pay-
laşmak istememesi dolayısıyla üzgün olduğu anlatılmıştır. Yazar tarafından bu durum, Zeliş’in yeni do-
ğacak kardeşini kıskandığı şeklinde yorumlanmıştır. Bu noktada “Zeliş” adlı karakterin okuyucuya yazarın
yorumuyla tanıtıldığı görülmektedir.
Sonuç, Tartışma ve Öneriler
EBA Çocuk Kitapları Dizisinde yer alan Zeliş Serisi kitapları üzerinde gerçekleştirilen incelemede 77 kez
(%57) kullanılan davranışlarıyla ve eylemleriyle karakter geliştirmenin diğer karakter geliştirme yollarına
göre kitaplar genelinde daha fazla uygulandığı görülmektedir. Kitaplarda az sayıda uygulanan karakter
geliştirme yolları ise 6 kez (%5) kullanılan konuşmalarıyla karakter geliştirme ve 5 kez (%4) kullanılan
- Bildiri Metni - 283 Eğitimde Yeni Normlar-II