Page 281 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 281

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 Grafik 1 ve Tablo 3’ten yola çıkarak Zeliş Serisi kitaplarına genel olarak baktığımızda ise en çok kul-
            lanılan karakter geliştirme yolunun 77 (%57) kez kullanılan davranışlarıyla ve eylemleriyle karakter
            geliştirme olduğu görülmektedir. Onu sırasıyla 24 (%18) kez kullanılan diğer karakterlerin yorumlarıyla
            karakter geliştirme, 22 (%16) kez kullanılan yazarın yorumuyla karakter geliştirme, 6 (%5) kez kullanılan
            konuşmalarıyla karakter geliştirme ve 5 (%4) kez kullanılan fiziksel özellikleriyle (dış görünüşüyle) karak-
            ter geliştirme takip etmektedir. Tüm seri içerisinde karakterlerin geliştirilmesinde 134 (%100) kez karakter
            geliştirme yollarına başvurulduğu görülmektedir.
                 Aşağıda karakter geliştirme yollarına başvurularak geliştirilen karakterlere ve hangi karakter geliş-
            tirme yoluna başvurularak geliştirildiğine ilişkin incelenen kitaplar içerisinden birkaç alıntıya yer verilmiştir:


                 Davranışlarıyla ve Eylemleriyle Karakter Geliştirme
                 “Babacık erken kalkıyor. Kahvaltıyı bu sabah o hazırlayacak.” (Günaydın Zeliş, s. 7).
                 Günaydın Zeliş adlı kitaptaki “baba” karakterinin okuyucuya davranışları ve eylemleri yoluyla tanıtıldığı
            görülmektedir. Kitapta, tüm gece kızları Zeliş’le ilgilendiği için anne karakterin yorgun olduğu ve uyuduğu,
            babanın ise sabah kahvaltısını hazırlamak için erkenden kalktığı görülmektedir.
                 “Zeliş teşekkür etmek için büyükanne ve büyükbabayı öpüyor.” (Zeliş Bir Yaşında, s. 14).
                 Zeliş Bir Yaşında adlı kitaptan alınan bu bölümde yaş günü dolayısıyla Zeliş’e hediye geldiği görülmek-
            tedir. Merak edip paketi açan Zeliş, paketin içerisinden bir masal kitabı, balon ve şeker çıktığını görüyor. Bu
            hediyeleri dolayısıyla büyükanne ve büyükbabasına teşekkür etmek için onları öpüyor. Aldığı hediyeye karşı
            büyükanne ve büyükbabasını öperek onlara teşekkür etmesi “Zeliş” adlı karakterin okuyucuya davranışları
            ve eylemleriyle tanıtılan bir karakter olduğunu göstermektedir.
                 “Aferin Zeliş’e!.. Kardeşi banyo yaparken o da havlusunu tutuyor.” (Zeliş’e Kardeş Geliyor, s. 26).
                 Zeliş’e Kardeş Geliyor adlı kitapta “Zeliş” karakterinin geliştirilirken davranışları ve eylemleri yoluyla
            geliştirildiği görülmektedir. Annesi kardeşine banyo yaptırırken Zeliş de ona yardımcı olabilmek için karde-
            şinin havlusunu tutmaktadır. Bu davranışı Zeliş’in hem kardeşini ve annesini ne kadar sevdiğini hem de ne
            kadar yardımsever olduğunu okuyucuya göstermektedir denilebilir.
                 “Sonra da minik kardeşini bağrına basıp öptü… Öptü…” (Zeliş’e Kardeş Geliyor, s. 28).
                 Zeliş’e Kardeş Geliyor adlı kitapta Zeliş karakterinin küçük kardeşi Ali’yi benimsediği, ona duyduğu sev-
            gisini gösterebilmek için Ali’ye sarılıp onu öptüğü görülmektedir. Bu eylemiyle “Zeliş” karakterinin kitaptaki
            bu bölümde davranışları ve eylemleri yoluyla geliştirildiği söylenebilir.
                 “Zeliş önce biraz çekindi. Sonra Tombiş’i bağrına basıp diğer çocukların yanına gitti.” (Zeliş Anaoku-
            lunda, s. 7).
                 Zeliş Anaokulunda adlı kitapta serinin başkahramanı Zeliş’in ilk defa okula gidişi anlatılmaktadır. İlk
            defa okula giden Zeliş, onun için yeni bir yer olan okul ortamından biraz çekinse de oyuncak ayısı Tom-
            biş’ten de destek alarak oyun oynayan diğer çocukların arasına katılmıştır. “Zeliş” karakterinin bu kitapta
            da davranışları ve eylemleri yoluyla geliştirildiği görülmektedir.
                 “Ah, o da ne? Zeliş, birden annesini özledi. Elindeki oyuncak tavaları bir kenara attı. Dudaklarını büzüş-
            türüp ağlamaya başladı.” (Zeliş Anaokulunda, s. 10).
                 Zeliş Anaokulunda adlı kitapta Zeliş’in arkadaşlarının arasına katıldığı, onlarla birlikte oyunlar oynadığı
            görülmektedir. Ancak Zeliş bir anda annesine karşı özlem duymuş ve onun yanında olmasını istemiştir. Bu
            nedenle kitapta Zeliş’in oyuncaklarını bir kenara atıp ağlamaya başladığı görülmektedir. Bu durumdayken
            Zeliş’i sakinleştiren, öğretmeni Selma Hanım olmuştur. Yine bu kitapta da “Zeliş”in davranışlarıyla ve ey-
            lemleriyle okuyucuya tanıtıldığı görülmektedir.

                 Konuşmalarıyla Karakter Geliştirme
                 “Ağlama Zeliş!.. Sen her zaman benim biricik kızım olarak kalacaksın. Seni her zamankinden daha
            çok seveceğim. Hem benim sana ihtiyacım var. Minik bebeğimizle ilgilenirken sen bana yardım edeceksin.”


            - Bildiri Metni -                                281                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286