Page 282 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 282
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
(Zeliş’e Kardeş Geliyor, s. 14).
Zeliş’e Kardeş Geliyor adlı kitapta söylediği sözler yani konuşmaları yoluyla “anne” karakterin tanıtıl-
dığı görülmektedir. Zeliş’in yeni doğacak kardeşini kıskanmasından dolayı annesi Zeliş’le konuşmuş, onu
ne kadar sevdiğini ve kardeşi doğsa da onu sevmeye devam edeceğini anlatmıştır.
“‘Ben annemi istiyorum!.. Artık oynamak istemiyorum!..’” (Zeliş Anaokulunda, s. 10).
Zeliş Anaokulunda adlı kitapta Zeliş, annesini özlemiş ve oyun oynamayı bırakmıştır. Annesine olan öz-
lemini söylediği sözlerle dile getiren “Zeliş”in konuşmalarıyla geliştirilen bir karakter olduğu görülmektedir.
“‘Yemekten önce ellerimizi gıcır gıcır yıkamalıyız çocuklar.’ dedi.” (Zeliş Anaokulunda, s. 16).
Zeliş Anaokulunda adlı kitapta oyun oynayan çocuklar için yemek zamanı gelmiştir. Öğretmenleri
Selma Hanım, yemekten önce ellerini sabunlamaları konusunda çocukları uyarmıştır. Bu noktada “Selma
Öğretmen” karakterinin konuşmaları yoluyla geliştirilen bir karakter olduğu söylenebilir.
“Selma Öğretmen ‘Ne o Zeliş? Köftelerle kovalamaca mı oynuyorsun?’ diyerek bütün çocukları gül-
dürdü.” (Zeliş Anaokulunda, s. 18).
Zeliş Anaokulunda adlı kitapta Zeliş, köfteleri biraz sert olduğu için onlara çatalını batırıp yemekte
zorlanmaktadır. Bunu gören Selma Öğretmen hem Zeliş’i hem de diğer çocukları güldürmek için Zeliş’e
şaka yapmıştır. Söylediği sözler Selma Öğretmen’in öğrencilerine olan yaklaşımını da göstermektedir. Bu
nedenle “Selma Öğretmen” adlı karakterin bu kitap içerisinde konuşmalarıyla geliştirildiği söylenebilir.
Fiziksel Özellikleriyle (Dış Görünüşüyle) Karakter Geliştirme
“Zeliş, gece boyunca mışıl mışıl uyudu, dinlendi. Artık vücudu dinç.” (Günaydın Zeliş, s. 4).
Günaydın Zeliş adlı kitapta Zeliş adlı karakterin gece boyunca güzel bir şekilde uyuduğu, bu uyku son-
rasında da vücudunun dinç olduğu anlatılmıştır. Bundan yola çıkılarak “Zeliş” karakterinin fiziksel özellikle-
riyle (dış görünüşüyle) geliştirilen bir karakter olduğu söylenebilir.
“Müzik saatinde uzun saçlı bir abla geldi.” (Zeliş Anaokulunda, s. 24).
Zeliş Anaokulunda adlı kitapta çocukların müzik dersine bir ablanın geldiğinden onlara piyano çaldı-
ğından söz edilmiştir. Kitapta bu ablanın uzun saçlara sahip olduğuna değinilmiştir. Bu özellikleri nedeniyle
“abla” karakterinin fiziksel özellikleriyle (dış görünüşüyle) okuyucuya tanıtıldığı görülmektedir.
Diğer Karakterlerin Yorumlarıyla Karakter Geliştirme
“‘Birazcık elma, birazcık muz, bir de kocaman portakal... Zeliş muzu çok seviyor, değil mi kızım?’” (Zeliş
Yürüyor, s. 15).
Zeliş Yürüyor adlı kitapta annesi ve Zeliş alışveriş yapmak için markete gitmiştir. Alışverişleri sırasında
annesi Zeliş’in muzu çok sevdiğinden söz etmiştir. Zeliş’e ilişkin bir özelliği anne karakterden öğrendiğimiz
için “Zeliş” karakterinin diğer karakterlerin yorumlarıyla geliştirildiğinden söz edilebilir.
“‘Aaa!..’ dedi Zeliş. ‘Benim kardeşim bu mu? Ama o çok küçükmüş. Benimle oynayamaz ki...’” (Zeliş’e
Kardeş Geliyor, s. 21).
Zeliş’e Kardeş Geliyor adlı kitapta yeni doğan kardeşini görünce Zeliş’in, kardeşinin çok küçük oldu-
ğundan söz ettiği görülmektedir. Bu nedenle Zeliş’in kardeşi olan “Ali”nin diğer karakterlerin yorumlarıyla
geliştirilen bir karakter olduğu söylenebilir.
“‘Biliyor musun Zeliş? Yeni doğduğunda sen de miniciktin. Ama şimdi görüyorsun, kocaman bir abla
oldun.’ dedi annesi.” (Zeliş’e Kardeş Geliyor, s. 22).
Zeliş’ Kardeş Geliyor adlı kitapta kardeşinin çok küçük olması nedeniyle kendisiyle oynayamayacağını
düşünen Zeliş bu duruma üzülmektedir. Bunu gören annesi de Zeliş’e onun da ilk doğduğunda çok küçük
olduğundan ancak zamanla büyüyüp kocaman bir abla olduğundan söz etmiştir. Zeliş’e ilişkin özellikleri
anne karakterden öğrendiğimiz için bu kitap içerisinde “Zeliş” adlı karakterin diğer karakterlerin yorumla-
rıyla geliştirilen bir karakter olduğundan söz edilebilir.
“Zeliş’in annesi, kızının saçlarını okşadı. ‘Sen gerçek bir müzisyensin Zeliş.’ dedi. ‘Ne güzel çalıyorsun,
artvincovidcongress.org 282 - Bildiri Metni -