Page 293 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 293
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
sine izin verilmelidir. Oynadığı oyunlara ya da yaptığı resimlerine tepki verilmemelidir. Resim ve oyunun
çocukların içinde bulundukları durumun ve anlatamadıkları duygu ve düşüncelerin dışa vurum şekli olduğu
unutulmamalıdır. Ebeveynlerin sürecinin geçici olduğunu çocuklarına anlatmaları gerekmektedir. Ebevey-
nler ile ilgili kaygılarını çocuklarına yansıtmamaya özen göstermelidir(Aral ve diğerleri, 2020,s.360-379).
3-5 yaş arasındaki çocukların gelişim özelliklerine baktığımızda bir salgının olduğunu ve etkilerini
genel olarak anlayabilirler. Ancak, yaşlarına özgü çocuk benmerkezciliği ve yüksek hayal gücü nedeniyle,
gördüklerini, duyduklarını ve yaşadıklarını abartma eğiliminde olabilirler ve bu süreçten yoğun bir şekilde
etkilenebilirler. Yaşadıkları duyguları tam olarak ifade edemeyebilirler. Salgın haberleri yüzünden çok üzülür
ya da kaygı yaşarlarsa, değişime uyum sağlamada sorun yaşayabilirler.
Kendilerini daha iyi hissetmeleri çoğu zaman çevrelerindeki yetişkinlere bağlıdır. Yetişkinlerin sakin,
somut, net, içten tutum ve davranışları arttıkça kendilerini güvende hisseder ve çevrelerine olumlu uyum
gösterirler (MEB,2020,s.4).Okul öncesi çocuklar için herhangi bir yakınını kaybetmede risk oluşturabilecek
bir durumdur. Bu yaş çocuklar ölümün daimî olduğunu anlamayabilirler ve ölümün fiziksel gerçekliğini
(“artık nefes alamaz, hareket edemez, acı hissetmez”) anlamaları için yardım gerekebilir.( TPD,2020,s.1-6)
Çocukların önemli bir kısmı, geçici bir dönem için bazı kaygı belirtileri, uykusuzluk ve konsantrasyon
sorunları gösterse de, ağır bir ruhsal bozukluk yaşamazlar. Ancak özellikle daha önceden çeşitli ruhsal
sorunları veya travmatik yaşantıları olanlar, aile sorunları yaşayanlar veya yakınlarını kaybedenler artmış
ruhsal bozukluk riski altındadır. Eğer iki haftadan uzun süren belirtiler varsa, profesyonel destek gerekebilir.
Bu belirtileri anne baba ve diğer bakım veren kişilerin takip etmesi gerekmektedir.
Çocukların yaşanan süreci nasıl algıladıklarının eğitimciler tarafından bilinmesi onlara sağlayacakları
duygusal ve sosyal desteği de belirleyebilmelerinde ve gerekli önlemleri alarak kalıcı izli olumsuz yaşantıların
önüne geçebilmelerinde önemli bir faktördür. Çocukların bu konudaki duygu ve düşüncelerinin anlaşılma-
sı, öncelikle aileler ile öğretmenlerin, nasıl bir yol izleyeceklerine dair ışık tutacaktır(Usta ve Gökcan, s.2).
Bu bağlamda yetişkinlerin okul öncesi dönem çocuklara yaklaşırken;
Belli yaş gruplarında çocukların ruhsal, zihinsel, motor, sosyal becerilerini kazanmalarını sağlayan
faaliyetler var olduğunu,
Küçük çocukların bazı bilgileri daha iyi anlayabilmeleri için birkaç aynı şeyleri defalarca tekrarlamaları
gerektiği,
Çocukların yoğun stres altındayken tekrar tekrar soru sorarak yetişkinlerden güvence arayabileceklerini,
Küçük çocukların bakteri, mikrop, virüs gibi görmedikleri canlıları anlamak ve anlamlandırmakta zor-
lanabileceğini,
Çocuklarda kaygıyı en çok arttırabilecek şeylerden birisinde belirsizlik olduğunu ve belirsizlik çocuklar
tarafından olabilecek en kötü senaryolarla doldurabileceklerini göz önünde bulundurmaları gerekmektedir
(TÇVGPD, 2020, s.8).
Ayrıca bu yaş çocukların günde en az üç saat hareket etmeleri önemlidir. Hareket etme ihtiyaçlarını
karşılayabilmeleri ve enerjilerini doğru şekilde atabilmeleri için ev içinde ya da bahçede atma, yakalama,
koşma, atlama, zıplama gibi hareketler yapabilecekleri oyunlar oynanabilirler(AÇEV,2020).
Sonuç
Yeni Coronavirüs kelimesine ait Türkiye‘de ve dünyada çeşitli tanımlar yapılmaktadır. Coronavirüs ta-
nımının anlamı, hastalığın belirtileri ve etkileri toplumlara göre farklılık göstermektedir. Coronavirüs salgın
hastalığı kısaca Çin’in Wuhan şehrinde 2019 yılı Aralık ayı ortalarında ortaya çıkan bulaştığı kişilerde nefes
darlığı, öksürük, ateş gibi belirtiler gösteren SARS- CoVvirüsünün neden olduğu hastalıktır.
Dünyada ve Türkiye’de de devam eden Covıd19 pandemisi için devletler önem almaya devam ederken
bir yandan da aşı ve tedavi çalışmaları sürmektedir. Tüm dünyayı etkisi altına alan bu hastalığın çocuklar
ile ilgili alan yazın araştırmaları devam etmekte olup şuana kadar ki çalışmalar yetersizdir. Covıd19 salgın
- Bildiri Metni - 293 Eğitimde Yeni Normlar-II