Page 33 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 33
Uluslararası Covid-19 Kongresi
sonuçlardan biri şu ki Finlandiya gibi bir ülkede okullar arasında çok az performans farkı var. En yakındaki
okul her zaman en iyi okuldur.
Sistem, ister kırsalda oturun ister başkentte kaynakları ihtiyaçlarla eşleştirmekte ve en yetenekli öğ-
retmenleri en uğraştırıcı sınıflara çekmekte çok iyi. Öğrenme kalitesi tahmin edileceği üzere her zaman
yüksek. Türkiye’de hala okulların kalitesi arasında çok fazla fark var.
Kaynakların tahsis edilmesindeki yansımayı görebilirsiniz. Dezavantajlı ve kırsal alanlarda okulların
nerede olduğunu görebilirsiniz. Henüz ihtiyaçları olan kaynaklara sahip bile değiller. Fakat büyük gelişme-
ler gördük. Aslında PISA testimizde son 10 yılda Türkiye’de gördüğümüz en büyük gelişme kırsal kesimde
yaşanıyor.
Bu bölgede okullar inanılmaz bir gelişme kaydettiler. Ama okulların sahip olduğu kaynaklara ve dona-
nıma genellikle yansımamaktadır. Pandemiden sonra bu boşluktaki ince çizgi bile eskisinden daha önemli
olacaktır. Geçmişte bildiğiniz üzere öğretmenler, sadece yerel yöneticilere, okul müdürlerine ve idareye
bakıyorlardı. Gelecek daha çok insanların bir sonraki okuldan bir sonraki öğretmene yenilik ağları inşa
etmeleri için dışarı bakmalarına yardımcı olmakla ilgilidir. Bazen fikirleri okullara sokmak için çok zaman
harcıyoruz. Sınıfta iyi fikirler bulmak, ölçeklendirmek ve bunları eğitim sistemleri arasında yaymak ve
paylaşmak için genellikle çok az zaman harcıyoruz.
Burada slaytta görüyorsunuz, örneğin kararların nerede toplandığına baktığınızda, görüyorsunuz ki Türk
okulları karar verme mercii değiller. Kararların çoğu merkezi hükümet veya bölgesel hükümet tarafından
alınıyor. Hollanda ile karşılaştırırsak, birdenbire çoğu kararın okullarda ön saflarda verildiğini görebilirsiniz.
Okul müdürlerinin her gün öğrencilerin geleceklerini inşa etmelerine yardımcı olacak yeni ortamlar
yaratması gerekiyor. Orası doğru dengeyi kurmanın gerektiği, söylemesi zor fakat ön saflardaki insanla-
rın güçlendiği yer. Öğretmenleri güçlendirmek eğitim performansını artırmakta çok önemli bir özelliktir.
Esasen, okul müdürlerinin ve öğretmenlerinin kaynakların kullanımı ve müfredat değerlendirme plan-
larının tasarımı konusunda daha fazla takdir yetkisine sahip olduğu verilerimizde da görebiliriz. Aslında
sonuçların daha iyi olma eğiliminde olduğu görebiliyordunuz fakat en zor zorluk aslında öğretmenin ve
öğretimin kalitesidir.
Eğitimin kalitesi asla öğretmenin kalitesini aşamaz. Profesyonel mesleki uygulamanın özgülüğünü
nasıl gerçekleştireceğiz? Profesyonellik gerçekte ne demek? Tabi ki öğretmenlerin öğrettiği konuya ne
ölçüde hâkim oldukları, öğrettikleri içeriğe ne derecede gerçek bir merak duydukları, farklı öğrencilerin
konuyu ne kadar farklı şekilde öğrendikleriyle, ne ölçüde bildiklerini ve öğrencilerini her birini aileleriyle
birlikte ne ölçüde tanıyorlar, sosyal hayatları bu konularda öğretmenin bilgisi o kadar önemli ki ama tabi
ki her şey değil.
Öğretmenlerin mesleki özerkliği, yenilikçi öğrenme ortamlarının tasarımcıları olarak ne ölçüde öğ-
retildiği de çok önemlidir. Verilerimiz, öğretmenlerin iyi uygulamaları çerçevelemek için birlikte çalıştıkları
diğer öğretmenlerle ne ölçüde bağlantılı oldukları konusunda özellikle öğretimdeki iş birlikçi kültürün çok
önemli olduğunu göstermektedir.
Size bunu verilerle göstereyim. Burada Türkiye’deki öğretmenlerin ne derecede iş birliği yaptığını
görebilirsiniz. Bir yere kadar öğretmenlerin ortak standartlar için iş birliği yaptıklarını bireysel öğrenci so-
nuçlarını tartıştığını görebilirsiniz, ancak tablonun sağ tarafına bakarsanız, diğer öğretmenlerin sınıflarının
farklı konu alanlarında birlikte öğrettiklerini gözlemleyebilirsiniz.
Grup öğretimi gibi şeyler Türkiye’de hala daha çok nadirdir. Ancak öğretmenlerin meslektaşlarının
sınıflarını gözlemleme ve mesleki öğrenimde yer aldıkları ortak etkinliklere katıldıkları durumlarda, geri
bildirim sağlama olasılıklarının daha yüksek olduğu, bir ekip olarak daha sık ortak eğitimlerin yapıldığını,
göstermesi açısından verilerimiz çok önemlidir.
Bildiğiniz üzere öz yeterlilikleri çok daha yüksekti. Ayrıca öğretmenlerin derin mesleki işbirliğine daha
fazla katıldığı yerler de gördük. Etkili öğretim uygulamalarını kullanma olasılıkları daha yüksekti ve en
önemlisi işlerinde daha mutluydular. Mesleki işbirliği öğretmen etkililiği için bir araçtır fakat aynı zamanda
- Davetli Konuşmacı- 33 Eğitimde Yeni Normlar-II