Page 33 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 33

Uluslararası Covid-19 Kongresi




            sonuçlardan biri şu ki Finlandiya gibi bir ülkede okullar arasında çok az performans farkı var. En yakındaki
            okul her zaman en iyi okuldur.
                 Sistem, ister kırsalda oturun ister başkentte kaynakları ihtiyaçlarla eşleştirmekte ve en yetenekli öğ-
            retmenleri en uğraştırıcı sınıflara çekmekte çok iyi. Öğrenme kalitesi tahmin edileceği üzere her zaman
            yüksek. Türkiye’de hala okulların kalitesi arasında çok fazla fark var.
                 Kaynakların tahsis edilmesindeki yansımayı görebilirsiniz. Dezavantajlı ve kırsal alanlarda okulların
            nerede olduğunu görebilirsiniz. Henüz ihtiyaçları olan kaynaklara sahip bile değiller. Fakat büyük gelişme-
            ler gördük. Aslında PISA testimizde son 10 yılda Türkiye’de gördüğümüz en büyük gelişme kırsal kesimde
            yaşanıyor.
                 Bu bölgede okullar inanılmaz bir gelişme kaydettiler. Ama okulların sahip olduğu kaynaklara ve dona-
            nıma genellikle yansımamaktadır. Pandemiden sonra bu boşluktaki ince çizgi bile eskisinden daha önemli
            olacaktır. Geçmişte bildiğiniz üzere öğretmenler, sadece yerel yöneticilere, okul müdürlerine ve idareye
            bakıyorlardı. Gelecek daha çok insanların bir sonraki okuldan bir sonraki öğretmene yenilik ağları inşa
            etmeleri için dışarı bakmalarına yardımcı olmakla ilgilidir. Bazen fikirleri okullara sokmak için çok zaman
            harcıyoruz. Sınıfta iyi fikirler bulmak, ölçeklendirmek ve bunları eğitim sistemleri arasında yaymak ve
            paylaşmak için genellikle çok az zaman harcıyoruz.
                 Burada slaytta görüyorsunuz, örneğin kararların nerede toplandığına baktığınızda, görüyorsunuz ki Türk
            okulları karar verme mercii değiller. Kararların çoğu merkezi hükümet veya bölgesel hükümet tarafından
            alınıyor. Hollanda ile karşılaştırırsak, birdenbire çoğu kararın okullarda ön saflarda verildiğini görebilirsiniz.
                 Okul müdürlerinin her gün öğrencilerin geleceklerini inşa etmelerine yardımcı olacak yeni ortamlar
            yaratması gerekiyor. Orası doğru dengeyi kurmanın gerektiği, söylemesi zor fakat ön saflardaki insanla-
            rın güçlendiği yer. Öğretmenleri güçlendirmek eğitim performansını artırmakta çok önemli bir özelliktir.
                 Esasen, okul müdürlerinin ve öğretmenlerinin kaynakların kullanımı ve müfredat değerlendirme plan-
            larının tasarımı konusunda daha fazla takdir yetkisine sahip olduğu verilerimizde da görebiliriz. Aslında
            sonuçların daha iyi olma eğiliminde olduğu görebiliyordunuz fakat en zor zorluk aslında öğretmenin ve
            öğretimin kalitesidir.
                 Eğitimin kalitesi asla öğretmenin kalitesini aşamaz. Profesyonel mesleki uygulamanın özgülüğünü
            nasıl gerçekleştireceğiz?  Profesyonellik gerçekte ne demek? Tabi ki öğretmenlerin öğrettiği konuya ne
            ölçüde hâkim oldukları, öğrettikleri içeriğe ne derecede gerçek bir merak duydukları, farklı öğrencilerin
            konuyu ne kadar farklı şekilde öğrendikleriyle, ne ölçüde bildiklerini ve öğrencilerini her birini aileleriyle
            birlikte ne ölçüde tanıyorlar, sosyal hayatları bu konularda öğretmenin bilgisi o kadar önemli ki ama tabi
            ki her şey değil.
                 Öğretmenlerin mesleki özerkliği, yenilikçi öğrenme ortamlarının tasarımcıları olarak ne ölçüde öğ-
            retildiği de çok önemlidir. Verilerimiz, öğretmenlerin iyi uygulamaları çerçevelemek için birlikte çalıştıkları
            diğer öğretmenlerle ne ölçüde bağlantılı oldukları konusunda özellikle öğretimdeki iş birlikçi kültürün çok
            önemli olduğunu göstermektedir.
                 Size bunu verilerle göstereyim. Burada Türkiye’deki öğretmenlerin ne derecede iş birliği yaptığını
            görebilirsiniz. Bir yere kadar öğretmenlerin ortak standartlar için iş birliği yaptıklarını bireysel öğrenci so-
            nuçlarını tartıştığını görebilirsiniz, ancak tablonun sağ tarafına bakarsanız, diğer öğretmenlerin sınıflarının
            farklı konu alanlarında birlikte öğrettiklerini gözlemleyebilirsiniz.
                 Grup öğretimi gibi şeyler Türkiye’de hala daha çok nadirdir. Ancak öğretmenlerin meslektaşlarının
            sınıflarını gözlemleme ve mesleki öğrenimde yer aldıkları ortak etkinliklere katıldıkları durumlarda, geri
            bildirim sağlama olasılıklarının daha yüksek olduğu, bir ekip olarak daha sık ortak eğitimlerin yapıldığını,
            göstermesi açısından verilerimiz çok önemlidir.
                 Bildiğiniz üzere öz yeterlilikleri çok daha yüksekti. Ayrıca öğretmenlerin derin mesleki işbirliğine daha
            fazla katıldığı yerler de gördük. Etkili öğretim uygulamalarını kullanma olasılıkları daha yüksekti ve en
            önemlisi işlerinde daha mutluydular. Mesleki işbirliği öğretmen etkililiği için bir araçtır fakat aynı zamanda


            - Davetli Konuşmacı-                              33                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38