Page 78 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 78
Bunun dışında derslere katılımda veli izni konusunda birkaç öğrenci bazında sıkıntı yaşandığını
belirtmiştir. Kadir öğretmen derslerini EBA canlı ders platformu üzerinden yapmayıp kullanışlılığı ve
ders saatlerini esnek bir şekilde ayarlamasına fırsat verdiğinden Zoom uygulamasını üzerinden
yapmıştır. Ders saatlerinin esnekliği avantaj olmakla birlikte öğrencilerin mümkün olduğunca hepsine
uygun ders saatlerini belirlemekte zorlanılmıştır. Ayrıca bu programın (Zoom) güvenilir olmadığı ile
ilgili haberler çıktığı için öğrenci velilerinden okul idaresi aracılığıyla muvakatname almıştır. Velilerin
çoğu öğrencilerinin derslere devam etmesi için muvafakatname verse de bazı tedirgin velilerin bunu
yapmadığını ve birkaç öğrencinin bu nedenle derslere takip etmediğini ifade etmiştir. Kadir öğretmen
online derslerin aralarında öğrencilerin biribirleriyle konuşmalarından okulu ve ortamlarını çok
özlediklerini anlamıştır. Ancak bu öğrencilerin okullarda normal öğretime dönüldükten sonra okulun
kıymetini anlayacaklarını da tahmin etmektedir: “Okul onlar için çok önemli, bunu da anladılar. Bence
bu nesil okula döndüğü zaman çok farklı olacaktır ve hatıralarında anılarında böyle bir şey de
kalacaktır. Okullarını, öğretmenlerini bence daha çok önemseyecekler. Çünkü birbirlerini çok
özlemişler ben onu fark ettim. Onların sosyal gelişimi açısından uzaktan eğitim biraz sıkıntı yaratır,
kesinlikle yaratır.”
Kadir öğretmen uzaktan eğitim çalışmalarını genel olarak avantajlı görse ve gelecekte devam
etmesini istese de öğretmene ekstra bir iş yükü de getireceğini belirtmektedir: “Ama bu öğretmeni
yoruyor. Çünkü ek bir hazırlık gerekiyor, ek doküman.” Daha sonraki paragraflarda görüleceği üzere
Kadir öğretmen uzaktan eğitimde normal sınıfların seviylerine göre alt gruplara ayrılmasını
önermektedir. Öğretmenlerin iş yükünün artacağını bu önerinin devamında dile getirmiştir. Ona göre
öğrenciler alt gruplara ayrıldıklarında her bir grubun ihtiyacına göre farklı etkinlikler ve ders planları
hazırlamak gerekecektir. Uzaktan eğitimde öğretmenler açısından gördüğü bir diğer zorluk ise
öğretmenlerin canlı dersleri gerçekleştirecek ortamları evde oluşturamamalarıdır. Kadir öğretmen bu
zorluğu yaşayan arkadaşlarının olduğunu belirtmiş, kendisinin de 2,5 yaşında bir çocuğunun olduğunu
ve evde ders yapmaya çalıştığında çocuğunun buna engel olduğunu ifade etmiştir. Kendisinin ev dışında
çalışabileceği bir büro ortamı olduğu için derslerinin oradan yapabilmektedir: “Ben şuan evde
anlatamıyorum 2,5 yaşında kızım var bana ders yaptırmadı bir defa denedim. Geliyor mikrofona
dokunuyor ekranı çeviriyor falan, dersi mahvetti. Yani herkesin de böyle bir büro sistemi kendine ait bir
odası ve çalışma sistemi varsa o fiziksel ortamı bölünce bunu alternatife dönüştürebilir. Ama herkes için
uygun mu bilmem. Ben büroya geliyorum.”
Kadir öğretmen uzaktan eğitimlerde öğrencilerle göz teması kurulamadığı için öğrencilerin
takibinde ve ilgilerini derse çekmede sorun yaşandığını ifade etmiştir. Normal sınıf ortamında ise
öğretmenler göz teması kurarak veya beden dilleriyle öğrencilerin derse odaklanmalarını
sağlayabilmektedirler. “Belki çocuk kamerayı kapattı, mikrofonu da kapattı gitti sadece derste
görünüyor. Dersi dinleyip dinlemediğini bilmiyorsun. Yani test çözümlerinde o ortaya çıkıyor. Söz
veriyorsunuz, yazı yazma hakkı veriyorsunuz, o noktada açıklar ortaya çıkıyor. Öğrencilere hükmetme,
sınıfa hakim olma, iletişim kurma bu nedir işte kelimelerle, gözünüzle, hitabınızla hamlelerinizle
öğrencilerinizin dikkatini çekme noktasında ara sıra dikkati dağılan çocukları derse katma noktasında
sınıf ortamının avantajları bu uzaktan eğitimde yok.” Bu noktada Kadir öğretmen yüz yüze sınıf
ortamının matematik eğitiminde öncelikli olmasını ve teknolojinin kullanıldığı böyle uzaktan eğitimin
destekleyici olması gerektiğini dile getirmiştir.
Kadir öğretmen ilk derslerinde öğrencilerin kamera ve mikrofonlarını açık tutmalarını istediğini
ifade etmiştir. Ancak ilerleyen haftalarda kullanılan programlardan kaynakalnabilecek olası güvenlik ve
gizlilik sorunları gerekçe gösterilerilerek bakanlık tarafından öğrencilerin kamera ve mikrofonların
kapalı tutulması yönünde bir öneride bulunulmuştur. Kadir öğretmen de öğrencileri bu konuda serbest
78