Page 80 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 80
kalktıktan sonra en doğru değerlendirmelerin yapılabileceği ifade edilmiştir. Kadir öğretmen bu süreçte
kendisinin de başka illerden tanımadığı öğrencilere özel dersler verdiğini, bu sürecin mekan
kısıtlamasının önemsizleşmesine neden olduğunu ifade etmiştir. Böylece gelecekte öğrenci kendi
bulunduğu ilçenin, şehrin dışında kendisini geliştirmiş öğretmenlerden internet üzerinden ders
alabilecektir. Bu bağlamda geleceğin matematik eğitimiyle ilgili iki öngörüsü bulunmaktadır. Bunlardan
birincisi öğrencilerin istedikleri öğretmenlerden ders dinleyerek tek bir öğretmene mahkumiyetin
ortadan kalkmasıdır. “Sivas taki bir öğrenci Sivas taki öğretmenlere mahkum kalmayacak. Eğitimde
kendini yetiştirmiş arkadaşların gönüllü olarak dersine katılacak. Yani istekli olacak, farklı bir şeyleri
görecek ufku açılacak.” İkinci öngörü ise öğretmenler arasında olumlu, onları geliştirecek bir rekabet
ortamının doğacağıdır. “Ankara daki yazarlarla kendini geliştirmiş eğitimci arkadaşlarla bir rekabet
ortamı çıkacak. Bu bence öğretmenleri geliştirecek. Yani bu uzaktan eğitim doğru kullanılırsa kesinlikle
bir rekabet ortamı çıkacak.” Kadir öğretmene göre farklı şehirlerdeki kendini yetiştirmiş öğretmenler,
farklı şehirlerdeki öğrencilere ulaşabilecek ve onların eğitimine katkı sağlayabilecektir.
Kadir öğretmen normal sınıflarda genellikle orta seviyedeki öğrencilere yönelik çalışmaların
yapıldığını, bu nedenle de sınıfın yüzde ellisinin ihtiyaçlarına cevap verilmeyerek onların kaybedildiğini
ifade etmiştir. Uzaktan eğitimde iyi seviyedeki öğrencilerle ekstra çalışmalar yapılabileceği veya geride
kalan öğrencilere takviye çalışmaları yapılabileceği dile getirilmiştir: “Bazıları iyiler yani sınıfın önüne
geçiyorlar. Onları köreltmeme açısından ekstra yapılabilir. Onları daha uç noktaya getirmek için. Zayıf
olan öğrenciler de sınıf ortamından kenar çekemiyorsunuz. Ama bu şekilde bir alternatif oluştu. Onları
kenara çekip daha temel testlerle çözüm onların diğerlerine yetişmesini sağlayabilirsin. Sınıfı fiziksel
olarak da dediğim gibi ikiye üçe bölebilirsin, daha esnek daha rahat.” Öğrencilerin başarılarına veya
yeteneklerine göre bu şekilde gruplama yapılarak öğrencilerin ihtiyaçları daha doğru bir şekilde
karşılanacaktır.
4. Katılımcıların Tümünden Elde Edilen Bulgular
Tablo 5’te katılımcıların her bir kategori ile ilgili görüşleri karşılaştırmalı olarak sunulmuştur.
Buna göre katılımcı öğretmenler dört konu üzerinde ortak görüş bildirmişlerdir. İlki öğrencilerin
arasında maddi olanaklar açısından yaşadıkları sorunlar ve eşitsizliklerdir. Öğrencilerin bir kısmının
telefon, tablet veya bilgisayar gibi teknolojik araçlarının olmadığı, bir kısmının –özellikle kırsal kesimde
yaşayan- internet erişiminin olmadığı veya sınırlı olduğu ifade edilmiştir. İkinci ortak görüş uzaktan
eğitimde öğrencilerin izlenip takip edilememesi sorunuyla ilgilidir. Öğrencilerin dersi takip edip
etmedikleri, not tutup tutmadıkları, dikkatlerinin dağılıp dağılmadığı gözlenememektedir. Ayrıca
öğrenciler çözümlerini sınıfın önünde yapmadıklarından (tahtaya kalkma olmadığından) öğrencilerin
yaptıkları hatalara dönüt verilememekte veya diğer öğrenciler sosyal öğrenmeyi
gerçekleştirememektedirler. Öğrencilerin canlı dersler sırasında kamera ve mikrofonlarını kapalı
tutmaları katılımcıların ortak ifadelerinden biridir. Özellikle kırsal kesimde yaşayan öğrencilerin
kendilerine ait bir çalışma ortamı olmamasının ve ailelerin daha kalabalık olmasının bu durumda etkili
olabileceği düşünülmektedir. Öğrencilerin bir kısmı ise kendilerini daha rahat hissettikleri için mikrofon
ve kameralarını kapalı tutuyor olabilirler. Öğrencilerin içinde bulundukları gelişim döneminin bunda
etkisi olacaktır. Katılımcıların benzer görüş bildirdikleri son konu ise gelecekte matematik eğitiminde
öğrencilerin gruplandırılacağı düşüncesidir. Gamze öğretmen, sadece matematiğe ilgili ve yetenekli
öğrencilerin uzaktan eğitime rağbet ettiği gözleminden hareketle matematikte zayıf öğrencilerin
eleneceğini ifade etmektedir. Filiz öğretmen de matematikte yetenekli, ilgili ve başarılı öğrenciler için
ekstra eğitimlerin olacağı, onlara ayrı öğrenme ortamları sunulacağı öngörüsünde bulunmuştur. Kadir
80