Page 179 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 179
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
ne denli önemli olduğunu bir kez daha fark ettiklerini ve onlarda fark yarattığını hissetmişlerdir. Teknolojik
yeterliği yüksek olan liderler öğretmenin teknolojik açıdan karşılaştıkları sorunları yönetim olarak “anında”
çözmeye çalışarak eğitimin aksamamasını sağlamışlardır. Okul yönetimince sağlanan destek, ortama ve
öğretmen ihtiyacına göre teknolojinin uzaktan eğitiminde kullanımından derse içerik eklemeye kadar birçok
farklı konuyu içermiştir. Liderler bu bağlamda eğitim ve öğretim ortamında ortaya çıkan aksaklıklara anında
dahil olmalı ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturarak nihayete erdirmelidir. Amaçlara ulaşmada karşılaşılan
sıkıntılara karşı hızlı bir şekilde çözüm üretebilen liderler de fark yaratır, iz bırakır.
4. Liderin Ekip ruhunu oluşturabilmesi: Liderlerin amaçlarına ulaşabilmesi için mutlaka onu amaç-
larına ulaştırabilecek bir takım lazım ve bu takımında o amaçları en iyi şekide gerçekleştirirken onlara yol
gösterecek, ışık tutacak, motivasyonlarını arttıracak bir lider. En fazla üzerinde durduğu yönetsel strateji
“ekip ruhu”nu yaratabilmek, öğretmenlerin “görüş ve önerileri”ni almak ile verimli uygulamaları paylaşmak
olmuştur. Pandemi süresince yaşadıkları kaygı nedeniyle bazı öğretmenlerinin uzaktan eğitime adapte
olamadıklarını ve direnç gösterdiklerini gözlemlemişlerdir. Okul Lideri olarak içinde bulunulan sürecin bir
“tatil olmadığı”, her öğretmenin sürece uyum sağlamaya çalışması ve kendini geliştirmesi gerektiğine odak-
landıklarını ifade edilmelidir. Liderlerin tamamına yakını ise genel olarak pandemi sürecinde öğretmenleri
ile birlik ve beraberlik içinde olmalarının ve bu belirsiz koşullarda yaşanan sorunları ekip ruhu ile hep bir-
likte çözebilmelerinin önemini vurgulamışlardır. Okuldaki tüm çalışanların kendi istekleri ile aynı amaç için
gayret göstermesi etkili liderlik ile oluşturulan ekip ruhu ile açıklamak mümkün olabilir. Liderler öğretmen
ve personelini bu eğitim sürecine adapte etmeli ve tam bir takım oluşturarak amacına ulaşabilir bir ortam
hazırlamalıdır.
5. Liderin Kriz yönetimini kontrol etmesi: Kriz küreselleşen dünyada herhangi bir zaman diliminde
birçok sebepten dolayı gerçekleşebilir. Her ne sebeple gerçekleşirse gerçekleşsin bundan en az şekilde
zarar görerek krizi avantaja ulaştırmak liderin elindedir. Örneğin Özellikle kırsal bölgelerde göre alan okul
liderleri bazı evlerdeki televizyonların EBA’ ya uyumlu olmamasının ve EBA TV kanallarını ayarlamanın
sorun olduğunu belirtmişlerdir. Bazı müdürler belirledikleri bu soruna anında müdahale stratejisi izleye-
rek öğrencilere destek amacıyla okullarında bulunan televizyonları gereksinimi olan öğrencilerin evlerine
götürerek sorunu çözmüşlerdir. Ayrıca öğrencilere verilen 8GB internet erişiminin öğrencilerin Eba da
kullandıklarını okul dersleri için zoom, meet gibi programlara aktif olarak katılmadıkları gibi bir sorun
ortaya çıkmıştır. Okul liderleri bu sorun karşısında ise öğrencilerin evlerine konu anlatımlı kitaplar, sınav
deneme kitapçıkları, öğrencilere link üzerinden okul kütüphanesinden link yollayarak talep etme isteği ve
evlere teslim etme durumlarıyla sorunlara çözüm bulmaya çalışmışlardır. Ayrıca konu anlatımıyla ilgili
videolarda okulların web sitesine yükleyerek öğrencilerin konu eksikliklerinin giderilmesi sağlanmıştır. Okul
liderleri karşılaştığı tüm krizlere alternatif çözümler getirmeli. Yaşadığı krizden en kısa sürede çıkmak için
o alternatifleri bir an önce aktif hale getirmeli ve ulaşa bilirliğini sağlamalıdır.
6. Liderin Motivasyon arttırıcı Çalışmaları: Pandemi süreci oldukça uzun ve sonu belirsizlik içerdiği
için insanlarda karamsarlığa yol açmıştır. Liderler kurumlarında çalıştırdıkları personelin motivasyonunu
yüksek tuttuğu takdirde bu süreci en iyi şekilde gerçekleşmesini sağlayacaktır. Örneğin bu süreçte öğ-
rencilerin motivasyonu oldukça düşmüştür. Okul liderleri bu sürecin daha olumlu bir şekilde atlatılması
için online sosyal etkinlikler düzenleyerek öğrencilerin motivasyonlarının arttırılmasını sağlamıştır. 29
Ekim Cumhuriyet bayramı, 10 kasım Atatürk’ü Anma Töreni, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve çocuk bayra-
mı törenlerinde öğretmenler tarafından resim , şiir, kompozisyon yarışmaları gerçekleştirilmiş. Ödül alan
öğrencilerin evlerine küçük hediyeler yollanarak, ya da okulların web sayfalarında isimleri ilan edilerek
motivasyonlarının arttırılması sağlanmış, törenler evlerde öğretmen eşliğinde online kutlanarak bu ruhun
yaşanmasına yönelik zemin hazırlanmıştır. Ayrıca Anneler günü için kart hazırlama, sokak hayvanları için
barınak yapma, kendi velinle birlikte spor yapma ve yaptırma, çiçek dikme ve sulama , evde kendi oyun
parkurunu kurarak oynama ve bunu videoya çekme gibi etkinliklerde yapılarak öğrencilerin motivasyonları
arttırılmaya çalışılmıştır.
- Bildiri Metni - 179 Eğitimde Yeni Normlar-II