Page 179 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 179

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            ne denli önemli olduğunu bir kez daha fark ettiklerini ve onlarda fark yarattığını hissetmişlerdir. Teknolojik
            yeterliği yüksek olan liderler öğretmenin teknolojik açıdan karşılaştıkları sorunları yönetim olarak “anında”
            çözmeye çalışarak eğitimin aksamamasını sağlamışlardır. Okul yönetimince sağlanan destek, ortama ve
            öğretmen ihtiyacına göre teknolojinin uzaktan eğitiminde kullanımından derse içerik eklemeye kadar birçok
            farklı konuyu içermiştir. Liderler bu bağlamda eğitim ve öğretim ortamında ortaya çıkan aksaklıklara anında
            dahil olmalı ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturarak nihayete erdirmelidir. Amaçlara ulaşmada karşılaşılan
            sıkıntılara karşı hızlı bir şekilde çözüm üretebilen liderler de fark yaratır, iz bırakır.
                 4.  Liderin Ekip ruhunu oluşturabilmesi:  Liderlerin amaçlarına ulaşabilmesi için mutlaka onu amaç-
            larına ulaştırabilecek bir takım lazım ve bu takımında o amaçları en iyi şekide gerçekleştirirken onlara yol
            gösterecek, ışık tutacak, motivasyonlarını arttıracak bir lider. En fazla üzerinde durduğu yönetsel strateji
            “ekip ruhu”nu yaratabilmek, öğretmenlerin “görüş ve önerileri”ni almak ile verimli uygulamaları paylaşmak
            olmuştur. Pandemi süresince yaşadıkları kaygı nedeniyle bazı öğretmenlerinin uzaktan eğitime adapte
            olamadıklarını ve direnç gösterdiklerini gözlemlemişlerdir. Okul Lideri olarak içinde bulunulan sürecin bir
            “tatil olmadığı”, her öğretmenin sürece uyum sağlamaya çalışması ve kendini geliştirmesi gerektiğine odak-
            landıklarını ifade edilmelidir. Liderlerin tamamına yakını ise genel olarak pandemi sürecinde öğretmenleri
            ile birlik ve beraberlik içinde olmalarının ve bu belirsiz koşullarda yaşanan sorunları ekip ruhu ile hep bir-
            likte çözebilmelerinin önemini vurgulamışlardır. Okuldaki tüm çalışanların kendi istekleri ile aynı amaç için
            gayret göstermesi etkili liderlik ile oluşturulan ekip ruhu ile açıklamak mümkün olabilir. Liderler öğretmen
            ve personelini bu eğitim sürecine adapte etmeli ve tam bir takım oluşturarak amacına ulaşabilir bir ortam
            hazırlamalıdır.
                 5. Liderin Kriz yönetimini kontrol etmesi: Kriz küreselleşen dünyada herhangi bir zaman diliminde
            birçok sebepten dolayı gerçekleşebilir. Her ne sebeple gerçekleşirse gerçekleşsin bundan en az şekilde
            zarar görerek krizi avantaja ulaştırmak liderin elindedir. Örneğin Özellikle kırsal bölgelerde göre alan okul
            liderleri bazı evlerdeki televizyonların EBA’ ya uyumlu olmamasının ve EBA TV kanallarını ayarlamanın
            sorun olduğunu belirtmişlerdir. Bazı müdürler belirledikleri bu soruna anında müdahale stratejisi izleye-
            rek öğrencilere destek amacıyla okullarında bulunan televizyonları gereksinimi olan öğrencilerin evlerine
            götürerek sorunu çözmüşlerdir. Ayrıca öğrencilere verilen 8GB internet erişiminin öğrencilerin Eba da
            kullandıklarını okul dersleri için zoom, meet gibi programlara aktif olarak katılmadıkları gibi bir sorun
            ortaya çıkmıştır. Okul liderleri bu sorun karşısında ise öğrencilerin evlerine konu anlatımlı kitaplar, sınav
            deneme kitapçıkları, öğrencilere link üzerinden okul kütüphanesinden link yollayarak talep etme isteği ve
            evlere teslim etme durumlarıyla sorunlara çözüm bulmaya çalışmışlardır. Ayrıca konu anlatımıyla ilgili
            videolarda okulların web sitesine yükleyerek öğrencilerin konu eksikliklerinin giderilmesi sağlanmıştır. Okul
            liderleri karşılaştığı tüm krizlere alternatif çözümler getirmeli. Yaşadığı krizden en kısa sürede çıkmak için
            o alternatifleri bir an önce aktif hale getirmeli ve ulaşa bilirliğini sağlamalıdır.
                 6. Liderin Motivasyon arttırıcı Çalışmaları: Pandemi süreci oldukça uzun ve sonu belirsizlik içerdiği
            için insanlarda karamsarlığa yol açmıştır.  Liderler kurumlarında çalıştırdıkları personelin motivasyonunu
            yüksek tuttuğu takdirde bu süreci en iyi şekilde gerçekleşmesini sağlayacaktır. Örneğin bu süreçte öğ-
            rencilerin motivasyonu oldukça düşmüştür. Okul liderleri bu sürecin daha olumlu bir şekilde atlatılması
            için online sosyal etkinlikler düzenleyerek öğrencilerin motivasyonlarının arttırılmasını sağlamıştır. 29
            Ekim Cumhuriyet bayramı, 10 kasım Atatürk’ü Anma Töreni, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve çocuk bayra-
            mı törenlerinde öğretmenler tarafından resim , şiir, kompozisyon yarışmaları gerçekleştirilmiş. Ödül alan
            öğrencilerin evlerine küçük hediyeler yollanarak, ya da okulların web sayfalarında isimleri ilan edilerek
            motivasyonlarının arttırılması sağlanmış, törenler evlerde öğretmen eşliğinde online kutlanarak bu ruhun
            yaşanmasına yönelik zemin hazırlanmıştır. Ayrıca Anneler günü için kart hazırlama, sokak hayvanları için
            barınak yapma, kendi velinle birlikte spor yapma ve yaptırma, çiçek dikme ve sulama , evde kendi oyun
            parkurunu kurarak oynama ve bunu videoya çekme gibi etkinliklerde yapılarak öğrencilerin motivasyonları
            arttırılmaya çalışılmıştır.


            - Bildiri Metni -                                179                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184