Page 287 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 287
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
Dünya sağlık örgütünün Covid-19’u küresel salgın olarak ilan etmesinin üzerinden 15 ay geçmiştir.
Covid-19’un salgın ilan edilmesinden sonra Dünyanın çeşitli ülkelerinde okul kapatma uygulamalarının
gerçekleştiği görülmektedir(Unesco, 2021).
Salgın sürecinde aniden uzaktan eğitime geçilmiş, birçok toplu etkinlikler iptal edilmiş, sokağa çıkma-
nın sınırlandırılması gibi farklı durumlar yaşanmıştır. Ayrıca çocuklar kendi gelişimleri için farklı deneyim
fırsatları sunan açık hava alanlarından ve sosyal ortamlardan uzak kalmıştır.
Bu gibi durumlar çocukların gelişimlerini olumsuz etkileyebileceğinden, ailelerin çocukların gelişimine
uygun yeni ortamlar yaratmaları önem kazanmıştır. Bu nedenle salgın sürecinin çocuklar üzerindeki olum-
suz etkilerini azaltmak için ebeveynlere büyük bir sorumluluk düşmektedir (AÇEV, 2020). Bu bağlamda
bu çalışmada Covid-19 salgınının okul öncesi çocuklara etkileri üzerinde durulmuş hem de toplumsal yapı
ve aileye etkisi incelenmiştir.
Araştırmanın Amacı
Bu araştırmada, 2019 yılı Aralık ayı sonlarında ortaya çıkan, bulaştığı kişilerde ateş, öksürük nefes
darlığı gibi belirtilere neden olan yeni coronavirüs salgınının okul öncesi dönem çocuğuna etkilerinin ince-
lenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın Önemi
Alan yazında Covid 19 salgını ile ilgili pek çok yayın olmakla birlikte,bu salgının özellikle okul öncesi
dönem çocukları üzerindeki etkisi ile ilgili çalışmaların sınırlı sayıda olduğu tespit edilmiştir.Bu sebeple çalış-
mamızda Covid 19 salgınının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Bu çalışma; çocukların ruh sağlığını korumaya yönelik önlemlerin alınması ve ailelerin belirlenen stra-
tejileri uygulayabilmesi, bunların yanı sıra sürece akademik alanda katkı sağlaması açısından önemlidir.
Pandemi Nedir?
Pandemik Yunan dilinde “tüm” ve demolar “insanlar” anlamına gelen yaygın aynı zamanda bir ülke-
nin veya bir veya daha fazla kıtaların bütün boyunca görülen bulaşıcı hastalıktır.DSÖ’nün altıncı seviye bir
pandemi uyarısı vermesi için aynı anda en az iki bölgede sürekli bulaşma olması gerekmektedir.1890’dan
önce The Times “pandemi” kelimesini sadece iki kez kullanırken, 1890’dan sonra küresel iletişimin hızı ve
modernitenin diğer mecazları ile bağlantılı hale geldi. Bir pandemi artık sadece “tüm” insanları etkileyen
bir salgın değil, küresel bir medya olayı haline gelmişti. (Honigsbaum, 2009).Meydan Larousse Büyük
Lügat ve Ansiklopedisine göre pandemi“bütün bir ülkeyi saran ve çok yaygın hale gelebilen salgın” olarak
belirtilmektedir ( Kılıçlıoğlu Araz ve Devri, 1992,s.4351).Arslan (2020)’e göre pandemi“Çok geniş coğraf-
yalara bazen bir kıtaya, hatta tüm küreye yayılan, insanlar veya hayvanlarda hastalık ve ölümlere yol açan
bulaşıcı, salgın hastalıklardır’’.
Bir salgının özelliği, sebep olan mikrobun saldırganlığı, çoğalma vebulaşma çabukluğu, iklim ve sosyal
şartlar ve kişilerin olan direncine bağlıdır(Kılıçlıoğlu Araz ve Devri, 1992, s.240-241).Geniş bir coğrafi
alanda ortaya çıkan salgın “pandemi” olarak adlandırılır. Bulaşıcı hastalığın salgın biçiminde ortaya çıkma
sıklığındaki artma ve azalma, hastalık yapacak dozda enfeksiyon etkeninin hastadan enfeksiyona yatkın
kişilere taşınmasına bağlıdır. Ayrıca salgını izleyen dönemde toplulukta yeniden hastalığa yatkınlık eğilimi
görülmektedir (Goetz,, Kağıtçıbaşı , ve Mango,1990, s.8-9).
Özetle pandemi Çin ‘in Wuhan kentinde başlayan hayatı insanı doğayı etkisi altına alan birden fazla
bölgede görülen hastalık sürecidir. Hastalıkla ilgili çalışmalar devam etse de tamamen geçirecek tedavi
çözüm bulunamamış, alınan tedbirlerin yeterli olmadığı görülmüştür.
Pandeminin insanlar üzerindeki yüksek etki derecesi virüsün enfektivitesine ve virülansına, toplum
- Bildiri Metni - 287 Eğitimde Yeni Normlar-II