Page 328 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 328
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Bu da yeni neslin teknoloji ile iç içe olmasının yararları, şeklinde yorumlanabilir. Katılımcılardan öğret-
menlerden birisi hariç hepsi olumsuz görüş belirtmiştir. Ekiz (2020) yaptığı çalışmada da uzaktan eğitimde
sisteme girmekte zorluk yaşanması vb. problemlerin olumlu olmayan tepkilere yol açtığını belirtmiştir.
Tablo 4’te katılımcıların uzaktan eğitimdeki Türkçe dersinin verimlilik nasıl değerlendirdikleri ile ilgili gö-
rüşleri verilmiştir.
Çoğu katılımcının özellikle de öğrenci ve velilerin verimsiz olduğunu düşündüğü görülmektedir. Bu
durum uzaktan eğitimdeki sorunlar nedeniyle genellikle katılımcılar uzaktan eğitimi verimli bulmamıştır,
şeklinde yorumlanabilir. Öğretmen katılımcıları ise beklediğinden daha iyi bir sonuç aldığını ve verimli ol-
duğunu belirtmiştir. Kişinin pozisyonuna göre verimliliğinin değiştiği çıkarılmaktadır.
Fakat Karakuş, Ucuzsatar, Karacaoğlu, Esendemir ve Bayraktar (2020) yaptığı çalışmada Türkçe öğ-
retmenlerinin olumsuz düşünceler sergilediğini, teknik sıkıntıların ders verimliliğini etkilediğini belirtmiştir.
Sonuç olarak Tablo 5’te öğretmenler olumlu görüş belirtirken katılımcılardan öğrenci ve veliler olumsuz
görüş belirtmiştir fakat öğretmenlerin görüşlerinin farklı olduğu çalışmalar da vardır.
Tablo 5’te katılımcıların uzaktan eğitimde Türkçe dersinde verimliliği arttırmak için neler yapılabile-
ceği hakkında düşünceleri verilmiştir. Çoğu katılımcı sürelerin fazlalaştırılması gerektiğini düşünmektedir.
Verilen sürelerin yeterli olmadığı burdan çıkarılmaktadır. Katılımcılardan bazıları sürekli olarak katılım
sağlanması gerektiğini düşünmektedir. Bu durumdan sürekli katılım sağlanmasının verimliliğin artmasına
yardımcı olacağı yorumu çıkartılabilir. Katılımcılardan bazıları ise bilişim teknolojilerini gelişmiş düzey kul-
lanılabileceğini ve sistemlerin güçlendirilebileceğini düşünmektedir. Sistemlerin geliştirilmesinin verimliliği
olumlu etkileyeceği yorumu yapılabilmektedir.
Buna kısmen benzer olarak Demir ve Özdaş (2020) yaptığı çalışmada öğretmenlerin EBA platformu-
nun alt yapısının güçlendirilmesi gerektiğini düşündüğünü belirtmektedir. Bazı katılımcılar derslere dikkat
verilerek dinlenirse verimliliğin artabileceğini düşünmektedir. Ailedeki diğer bireylerin dersteki öğrencinin
dikkatini dağıtmaması gerektiği öneriler arasındadır. Bir diğer katılımcı ise yemek saati arası verilebilece-
ğini düşünmektedir. Yemek saati verilirse öğrenciler yemeklerini derste yemeyi tercih etmek yerine dersi
dinlemeyi tercih edeceğinden verimliliğin artabileceği düşünülmektedir. Sonuç olarak katılımcılar farklı
fikirler sunmuşlardır.
Tablo 6’da katılımcıların uzaktan eğitimin öğrencilerin başarılarını nasıl etkilediği ile ilgili görüşler ve-
rilmektedir. Katılımcılar çoğunluk olarak kötü etkilediğini belirtmiştir. Bu durumdan zamanın kısıtlı olması
ve EBA platformunda yaşanan diğer sorunlar öğrencilerin başarılarını olumsuz etkilendiği yorumu çıkar-
tılabilir. Bazı katılımcılar ise başarılı ve avantajlı etkilediğini düşünmektedir.
Bu da eğitime hiç devam etmemektense uzaktan eğitimle eğitime devam edilmesi daha iyidir ve öğ-
rencilere avantaj sağlamıştır, şeklinde yorumlanabilir. Sonuç olarak genellikle öğretmenler olumlu görüş
belirtirken veliler ve öğrenciler olumsuz görüş belirtmiştir. Tüysüz ve Çümen (2016) öğrencilerin EBA
konusunda ders tekrarı için girdiklerini ancak sistemsel aksaklıklar yaşamalarından dolayı olumsuzluk-
ların oluştuğunu belirtmiştir. Ayrıca Durmuşçelebi ve Temircan (2017), EBA hakkındaki görüşlerinin okul
türüne, cinsiyete, ekonomik duruma, bilgisayar kullanım sıklığına ve internet imkânının olup olmamasına
göre değiştiğini belirtmişlerdir.
Bu durum öğrenci başarısının bireylerin içinde bulundukları ortamla da çok büyük ilişki içerisinde
olduğunu göstermektedir.
Tablo 7’de katılımcıların EBA kullanımında hangi zorlukların yaşandığı ile ilgili düşünceleri verilmiştir.
Katılımcılardan çoğu kalabalıklaşma ve internet kesilmesi gibi sorunlar yaşandığını belirtmiştir. Bu durum,
uzaktan eğitimde çeşitli zorluklar yaşanmaktadır, şeklinde yorumlanabilir. Bazı katılımcılar ödevlerin açıl-
maması ve derslere girilmemiş görünmesi sorunlarını belirtmiştir.
Öğrencilerin başarısını olumsuz etkilendiği yorumu buradan çıkartılabilir. Bir katılımcı ise bağımlılık
sorununu belirtmiştir. Bu da öğrencilerin sağlığını olumsuz etkilemiştir, şeklinde yorumlanabilir. Bazı katı-
lımcıların EBA uygulamasını kullanmaması EBA platformunun sorunlarına bağlı olarak EBA uygulaması
artvincovidcongress.org 328 - Bildiri Metni -