Page 335 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 335
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
Covid-19, dünyada ilk olarak Çin’in Vuhan Eyaleti’nde, solunum yolu belirtileri gelişen bir grup hastada
yapılan araştırmalar sonucunda 13 Ocak 2020’de tanımlanan bir virüstür. Salgın başlangıçta bu bölgedeki
deniz ürünleri ve hayvan pazarında bulunanlarda tespit edilmiştir. Daha sonra insandan insana bulaşarak
Wuhan başta olmak üzere Hubei eyaletindeki diğer şehirlere ve Çin Halk Cumhuriyeti’nin diğer eyaletlerine
ve diğer dünya ülkelerine yayılmıştır (Sağlık Bakanlığı, 2020). Türkiye’de görülen ilk Covid-19 vakası 11 Mart
2020 tarihinde açıklanmıştır (Sağlık Bakanlığı 2020).
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) de aynı tarihte bu salgın hastalığı pandemi olarak bütün dünyaya duyur-
muştur (WHO, 2020).Covid-19 insandan insana çok hızlı ve kolay biçimde bulaşmaktadır. (Sağlık Bakanlığı,
2020). Bu nedenle bulaştırıcılığın önlenmesinde sosyal izolasyon, maske, eldiven gibi kişisel koruyucu
ekipman kullanımı ve sosyal mesafeyi koruma gibi insanların birbiri ile temasını en aza indirecek yöntemler
oldukça önem kazanmıştır (WHO, 2020).
Bu nedenle Covid-19’un yayılmasını engellemek adına, tüm dünyada ve ülkemizde günlük hayatı et-
kileyen bazı önlemler alınmıştır. Bu önlemlerden biri okullardaki eğitime ara verilmesidir. Milli Eğitim Ba-
kanlığı tarafından resmi yazı ile okullara bir süre ara verileceği duyurulmuş, daha sonra uzaktan eğitim
uygulamasına geçilmiştir. Dersler Eğitim Bilişim Ağı (EBA) tarafından internetten, Türkiye Radyo Televizyon
Kurumu (TRT) tarafından televizyondan verilmeye devam edilmiştir (Milli Eğitim Bakanlığı 2020). Böylece
Covid-19 sürecinde milyonlarca öğrenci için uzaktan eğitim süreci başlamıştır. Bu durum tüm öğrenciler,
öğretmenler ve veliler için yeni ve uyum sağlamaları gerektiği bir durumdur.
Uzaktan eğitim farklı ortamlarda bulunan öğrenci ve öğretmenlerin aktif iletişim kurma fırsatını sağ-
lamaktadır. Aynı zamanda öğrencilerin bireysel çalışma ortamlarına girmelerini sağlar (Altıparmak & Kurt,
2011). Uzaktan eğitim derse katılamayan engelli öğrenciler, sağlık sorunu yaşayan öğrencilerin derslere
katılmasına imkân sağlamıştır (Burdina vd., 2019). Zaman ve mekân kısıtlaması olmaksızın eğitimin devam
etmesini sağlaması uzaktan eğitimin olumlu yönlerindedir.
Bunun yanında uzaktan eğitimin yüz yüze iletişimden mahrum bıraktığını belirten uzmanlar da
vardır (Lau, Yang, & Dasgupta, 2020). Uzaktan eğitimde çocukların okuldan uzaktan kalması psikolojilerini
(Stewart vd., 2018) ve sosyal beceri gelişimini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Ayrıca özellikle uygu-
lama gerektiren derslerin veya konuların öğretiminde sıkıntılara da yol açabilmektedir. Uzaktan eğitim
sürecinde öğrenme hizmetine ulaşma konusunda da özellikle interneti, bilgisayarı olmayan yani maddi
durumu yeterli olmayan öğrencilerin derslere girememesi gibi sorunların yaşanması gibi durumlarla da
karşılaşılabilmektedir.
Bu bağlamda Covid-19’un okul hayatını olumlu ya da olumsuz etkilemesinin yanında sosyal hayatı da
etkilediği gözlemlenebilmektedir.
Covid-19 salgınının görüldüğü andan itibaren, Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulunun önerileri, Cumhurbaş-
kanlığının talimatları doğrultusunda; salgının/bulaşın toplum sağlığı ve kamu düzeni açısından oluşturduğu
riski yönetme, sosyal izolasyonu temin, sosyal mesafeyi koruma ve yayılım hızını kontrol altında tutma
adına birçok tedbir kararı alınarak hayata geçirilmiştir.
Bu kapsamda ilk olarak 10-12 Nisan 2020 tarihlerinde 30 ilde 2 günlük sokağa çıkma kısıtlaması
resmi yazı ile duyurularak uygulanmıştır (İçişleri bakanlığı, 2020). Bu durum öğrencilerin yanında tüm
vatandaşları etkilemiştir. Alanyazın incelendiğinde Covid-19 ve eğitimle ilgili çalışmalarda daha çok uzaktan
eğitim kavramına odaklanılmıştır (Akyıldız, 2020; Balaman & Hanbay Tiryaki, 2021; Çakın, 2020; Özdoğan,
2020)primary school students and their parents about distance education activities implemented during
the covid-19 isolation period. Phenemology pattern was used in the study. A total of 39 people, including
13 primary school students, parents and primary school teachers from the Maçka district of Trabzon
province, were included in the study. Data obtained through semi-structured interviews were analyzed by
descriptive analysis. This research was carried out with the permission of ethical committee (the approval
number fort he research is E.384 and the date is 29.09.2020.
- Bildiri Metni - 335 Eğitimde Yeni Normlar-II